Żeglarstwo - rodzaje jachtów, czym jest jachting. Jak wyglądają wakacje pod żaglami? 1 - Twój Głos 📌 e-TG.pl
wind in hair yachting girl yachting on sailboat. Back view
Turystycznie 🚌

Żeglarstwo – rodzaje jachtów, czym jest jachting. Jak wyglądają wakacje pod żaglami?

Żeglarstwo pasja i miłość do życia na wodzie

Jachting staje się coraz popularniejszym sposobem na spędzenie wolnego czasu. Aby pożeglować wystarczy wynająć jacht, zebrać załogę i ekwipunek i wyruszyć w nieznane. Gdzie żeglować? Najpopularniejsze są wojaże międzynarodowe, jednak na początek warto jest pomyśleć o wycieczkach na mniejszą skalę, m.in. o jachtingu na mazurskich jeziorach, czy innych śródlądowych akwenach.

Jak wybrać odpowiedni jacht?

Jeśli nie znamy się kompletnie na żegludze, na początek warto jest polegać na radzie kogoś bardziej doświadczonego. Jeżeli sami takiej osoby nie znamy, to możemy podyskutować na ten temat z firmą zajmującą się wynajmem statków lub po prostu poszukać niezbędnych informacji w Internecie. Ogólnie rzecz biorąc, istnieje wiele typów jachtów, a dzielą się one z różnych względów, m.in. ze względu na ich przeznaczenie, czy też rodzaj akwenu, po którym pływają. Jeśli coś nie coś już wiemy na temat żeglowania, sprawa wygląda dużo prościej.

Nad żeglarstwem w Polsce czuwa Polski Związek Żeglarski. Do jego zadań należy m.in.: promowanie żeglarstwa wśród Polaków i popieranie wszelkich jego przejawów. Do takich przejawów należą różnego rodzaju wodne regaty , a także inicjatywy takie jak np. próba odrestaurowania „Złotej Kaczki” – najstarszego polskiego jachtu żaglowego. Polski Związek Żeglarski zajmuje się również nadawaniem stopni żeglarskich, a więc patentów, dzięki którym możemy samodzielnie prowadzić odpowiednie statki (oczywiście w zależności od stopnia, który posiadamy zależy wielkość łodzi, a także rodzaj akwenu, po którym możemy legalnie pływać).

Mówiąc o jachtingu nie można nie wspomnieć też o grupie najbardziej luksusowych jachtów na świecie. Posiadanie takiego ekskluzywnego jachtu zdecydowanie podwyższa status społeczny, dlatego nawet kosmiczne ceny jego utrzymania nie odstraszają miliarderów z całego świata. Do takich superjachtów należą m.in.: Talitha G, Christina O, czy też Hamilton II.

Jachty ekskluzywna jednostka pływająca charakterystyka

Każdy z nas teoretycznie wie, czym jest jacht, wyobrażając go sobie, jako ekskluzywną jednostkę pływającą, przeznaczoną do wypraw turystycznych i kojarzącą się jednoznacznie z wysokim statusem społecznym. Istnieją dwa rodzaje jachtów: pierwszy charakteryzuje napęd żaglowy, natomiast drugi napęd motorowy.

Tak naprawdę jachty posiadają też inne cele niż tylko turystyczne, przede wszystkim służą do celów rekreacyjnych, szkoleniowych, reprezentacyjnych lub też sportowych.

Pierwsze jachty zaczęły powstawać już w XVII wieku, jako osobna jednostka wodna. Do dziś dnia są jednak wciąż ulepszane i modernizowane.

Istnieje klasyfikacja jachtów – jachty rozróżnia się i dzieli ze względu na napęd, przeznaczenie, akwen pływania, liczba kadłubów i masztów, posiadanie miecza lub płetwy balastowej. W związku z tym wyróżniamy następujące jachty:

• Ze względu na napęd:
– motorowy – jego głównym napędem jest silnik mechaniczny (nie należy mylić z motorówką)
– żaglowo-motorowy
– żaglowo-wiosłowy
– żaglowy – jego głównym napędem są żagle, jest bardzo podatny na przechyły boczne.
• Ze względu na przeznaczenie:
– specjalistyczne
– jachty regatowe
– turystyczno-regatowe
– turystyczne
– szkoleniowe
• Ze względu na akwen pływania:
– oceaniczne
– morskie
– zatokowe
– śródlądowe
• Ze względy na liczbę kadłubów i masztów:
– jednokadłubowe
– wielokadłubowe (katamaran, proa, trimaran, quadramaran)
– jednomasztowe
– dwumasztowe
– trzymasztowe
• Ze względu na posiadanie płetwy balastowej lub miecza:
– balastowe – jachty, które zanurzone są głęboko w wodę, służą do przewozu dużych balastów
– mieczowo-balastowe
– mieczowe – jachty mniejsze, które płytko się zanurzają w wodę i są płaskodenne

Uwaga!: Jachtem nie można nazywać statków przeznaczonych do: patrolowania wód, ratowania ludzi, czy transportowania ładunku, a także tych statków, które używane są w celach militarnych i gospodarczych!

Obecnie naukowcy pracują nad zbudowaniem jachtu, w którym będzie można zastosować różnego rodzaju pędniki wiatrowe.

Sporty wodne – Jachting

Nazwa jachting pochodzi od angielskiego słowa „yachting”, co oznacza „żeglowanie za pośrednictwem jachtu”. Jachting to więc nic innego jak sztuka żeglowania, a właściwie sterowania jachtem żaglowym w celach czysto rekreacyjnych.

Synonimem słowa „jachting” w języku polskim jest słowo „żeglowanie”. Żeglować, a więc w dzień przy ładnej pogodzie podróżować od portu do portu w celach turystyczno-rekreacyjnych. Powszechnie jachting uznawany jest za rozrywkę skierowaną bezpośrednio do ludzi bogatych. Wydaje nam się bowiem powszechnie, że zażywanie tego typu przyjemności jest niezwykle kosztowne: wiadomo sprzęt, kupno jachtu, załoga. Ale czy tak jest naprawdę? Trochę racji można w takim poglądzie znaleźć, ponieważ istnieje niezwykle luksusowa grupa jachtów, których tygodniowe utrzymanie oscyluje między kwotami rangi 50 000 i 500 000 tysięcy euro. Jachting nie musi być jednak tak kosztowny.

Jak rozwiązać kwestię pieniędzy?

Przede wszystkim nie trzeba kupować własnego jachtu, aby móc pożeglować. Dobrym rozwiązaniem może okazać się czarter jachtu, a więc jego wypożyczenie na pewien czas. Obecnie w Internecie znajduje się szeroka gama ofert wypożyczenia jachtów – koszty takiego wynajmu zależą od typu statku, który wybierzemy oraz jego wyposażenia. Statki można wynajmować z załogą lub też bez niej, jednak w razie zrezygnowania z załogi (koszty będą mniejsze) trzeba pamiętać, że musimy odpowiednio zadbać o łódź, a żeby ją poprowadzić musimy mieć specjalne patenty żeglarskie (nie do każdego typu statku oczywiście). Poza tym, nie musimy od razu wybierać się na wycieczkę na około świata, na początek dobrym i jednocześnie tańszym rozwiązaniem są rejsy śródlądowe, a jednocześnie krajowe (ciekawym pomysłem jest tu żegluga na przykład po mazurskich jeziorach).

Jachting ostatnimi staje się coraz popularniejsza rozrywką (zarówno za granicą, jak i w Polsce). Wyjeżdżając na wakacje nad wodne akweny coraz częściej można zauważyć białe punkty na wodzie, które po zbliżenia okazują się jachtami (różnego typu: od jachtów żaglowych po motorowe). Dlaczego więc by nie spróbować? Może i nam taki rodzaj wypoczynku przypadnie do gustu?

Czarter jachtów

Coraz popularniejszym sposobem spędzania wakacji, czy czasu wolnego wśród Polaków jest czarter jachtów.

Na początek słowo wstępne na ten temat. Czarter jachtów polega na wynajęciu, na z góry określony czas, jachtu wraz całą załogą, po to by odbyć nim wycieczkę „po wodach i oceanach”.

Gdzie można znaleźć informacje na temat możliwości wynajęcia jachtów? Przede wszystkim w grę wchodzi tu Internet, gdzie na licznych stronach pojawiają się tego typu oferty. Istnieje wiele firm słynących z czarterów (nawet niekoniecznie czarterów jachtów). Swym klientom proponują one szeroką ofertę, np. nie tylko sam wynajem jachtu, załogi oraz pełnego wyposażenia, ale dodatkowo również na przykład przewodnika, który sprawi, że planowana przez amatora wycieczka okaże się jeszcze ciekawsza.

Jak dokładnie wygląda umowa czarterowa? Po pierwsze – aby dokonać prawidłowej rezerwacji wynajmujący musi podpisać umowę, proponowaną mu przez najemcę (nie ma innego sposoby na wynajęcie jachtu). W umowie najemca zobowiązuje się, że w odpowiednim terminie i miejscu podstawi statek. W zamian wynajmujący zobowiązuje się do uiszczenia odpowiedniej kwoty pieniędzy. Umowa reguluje również kwestię zwrotu i przekazania jachtu przez wynajmującego, kwestię odpowiedzialności za statek w razie awarii lub powstania jakichkolwiek szkód z winy wynajmującego (choć nie tylko), a także działań, które zostaną podjęte w razie nie wykonania, któregokolwiek z punktów umowy.

Istnieją cztery rodzaje umów czarterowych (tylko jeden z nich odnosi się do przewozu osób):

• Czarter na czas/time czarter – przekazanie statku wynajmującemu (na czas określony w umowie)
• Czarter na podróże konsekutywne – kilka rejsów jachtem w bliżej nieokreślonym czasie, mających na celu przewóz ładunków
• Czarter na podróż okrężną – przewóz ładunku w dwie strony
• Czarter w jedna stronę/singleczarter – jak sama nazwa wskazuje przewóz ładunku w jedną stronę

Gdzie żeglować?

Ostatnimi laty znacznie wzrosła (również w Polsce) liczba amatorów żeglarstwa. Coraz częściej zarówno na wodach śródlądowych, jak i morskich, dostrzec można różnego rodzaju jachty. Wycieczka jachtem może okazać się wspaniałym i niezapomnianym przeżyciem – oczywiście, jeśli nie posiadamy choroby morskiej. Na wycieczkę statkiem (wycieczkę np. czarterową) warto udać się przede wszystkim w celach rekreacyjnych.

Gdzie jednak można pożeglować?

Możliwości jest wiele. Możemy wybierać pomiędzy wodami krajowymi a zagranicznymi, pomiędzy wyprawą kilkudniową, a jednodniową, pomiędzy wycieczką zorganizowaną a czarterową, itp. Na początku warto jest jednak w tego typu podróż wyruszyć na jeden dzień, aby sprawdzić, czy przypadną nam do gustu podróże wodne, a także, aby się upewnić, że nie chorujemy na morską chorobę. Tak więc wycieczka jednodniowa związana jest z tym, że będziemy żeglować po wodach polskich, na pierwszy rzut warto wybrać wody morskie, a dokładniej polski Bałtyk lub Mazury. Jeśli okaże się, że podróże wodne nas zafascynowały, można wyruszyć na dalsze trasy.

Na początek sam Bałtyk, na którym znajduje się kilka wartych odwiedzenia portów. Po pierwsze Christanso. Jest to niewielka wyspa (można ją przejść w dwie godziny), która należy do Danii. Jest to dosyć ciekawe miejsce, po pierwsze ze względu na historię – kiedyś było to więzienie dla kobiet (obecnie można oglądać tam dawne mury obronne, armaty i domy pozostałe po tamtych czasach), po drugie zachwyca naturalność wyspy: brak samochodów i nieporządanych cywilizacyjnych hałasów. Po drugie warto odwiedzić duński port Ronne, który leży na zachodzie Bornholmu. Ciekawe miejsce, głównie ze względu na to, że jego mieszkańcy poruszają się po mieście rowerami! Po trzecie można odwiedzić niemiecki port Sassnitz, leżący na wyspie Rugia. Sassnitz to port, który zapewnia wyspie morskie połączenie ze wszystkimi skandynawskimi krajami. Jest ciekawy przede wszystkim dla nurków, bowiem wypływają z niego regularnie wyprawy nurkowe na nurkowania we wraku polskiego promu Jan Heweliusz.

Oczywiście istnieje wiele miejsc wartych obejrzeniach, a do których dotrzeć można drogą morską. Powyżej przedstawionych zostało jedynie kilka ciekawych.

Żeglarstwo - rodzaje jachtów, czym jest jachting. Jak wyglądają wakacje pod żaglami? 2 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Dzieci na pokładzie jachtu morskiego piją sok pomarańczowy.

Regaty żeglarskie

Regaty żeglarskie to zawody sportowe, w których biorą udział łodzie napędzane wiatrem. Obok regat żeglarskich (z zawodów rozgrywających się na wodzie) można wyróżnić też: regaty wioślarskie, regaty motorowodne i regaty windsurfingowe.

Regaty klasyfikuje się: ze względu na ilość wyścigów (takie, na których rozgrywany jest tylko jeden wyścig, takie, na których rozgrywanych jest więcej wyścigów), ze względu na stosowane przepisy (regaty floty, regaty meczowe, regaty zespołowe), ze względu na rodzaj trasy i akwen regat (regaty małych łodzi na trasie wyznaczonej przez boje, regaty przybrzeżne, morskie, oceaniczne, dookoła globu), ze względu na rodzaj jednostek pływających (regaty żaglówek i jachtów, regaty desek z żaglem, regaty modeli jachtów), w reszcie ze względu na sposób obliczania wyników (regaty bez przeliczenia, regaty z przeliczeniem).

Bardzo ważnym wydarzeniem w świecie żeglarskim są regaty o Puchar Ameryki. Są to międzynarodowe zawody pełnomorskich jachtów. Pierwsze takie regaty odbyły się w roku 1851 – zwyciężył wtedy jacht „America”.

Zasady zawodów o Puchar Ameryki.

W zawodach udział biorą międzynarodowe reprezentacje jachtklubów (nie reprezentacje narodowe). Ścigają się zawsze dwa statki: posiadacze Pucharu oraz reprezentanci jachtklubu, który rzucił wyzwanie obrońcom trofea (przechodniego pucharu zwanego Świętym Graalem lub żartobliwie Starym Dzbankiem). Jeśli więcej niż jedna drużyna chce odebrać obrońcom Puchar, najpierw rozgrywane są między nimi eliminacje. Zwycięzcy oprócz możliwości pojedynku z drużyną broniącą Pucharu Ameryki, otrzymuje dodatkowo Puchar Louisa Vuittona. Trasa zawodów wyznaczana jest przez drużynę obrońców (zwykle na akwenach znajdujących się w pobliżu ich jachtklubu). Od roku 1995 zwycięzcą regat jest ta drużyna, która wygra (jako pierwsza) pięć piegów.

Regaty są bardzo ważnym wydarzeniem w świecie żeglarskim.

Żeglarstwo - rodzaje jachtów, czym jest jachting. Jak wyglądają wakacje pod żaglami? 3 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Kierownica na jachcie.

Polski Związek Żeglarski

Polski Związek Żeglarski został powołany do życia grudniu 1956 roku. Od tego czasu PZŻ działa jako stowarzyszenie, którego członkami są Okręgowe Związki Żeglarskie. Od marca 2001 roku funkcję prezesa PZŻ pełni Wiesław Karczmarek.

Jakie są cele i zadania Związku? Przede wszystkim do głównych celów należy skupianie w organizacji wszelkich stowarzyszeń i klubów żeglarskich, popieranie jakiegokolwiek rozwoju żeglarstwa oraz reprezentowanie interesów swoich członków na zewnątrz. Jeśli chodzi o zadania, jakie (w związku z ustawami państwowymi) posiada PZŻ to między innymi: posiadanie wyłączności na rozdawanie stopni żeglarskich oraz posiadanie wyłączności na rejestrację jachtów rekreacyjnych i sportowych.

Polski Związek Żeglarski posiada status, w którym zobowiązuje się między innymi do:

– prowadzenia działań związanych z ochroną środowiska
– reprezentowania polskiego żeglarstwo w międzynarodowych organizacjach tego typu
– ustalania wszelkiego rodzaju przepisów (w tym sportowych) i norm organizacyjnych dla żeglarstwa
– wyznaczania polskiej reprezentacji żeglarskiej na międzynarodowe zawody
– prowadzenia szkoleń z zakresu żeglarstwa
– organizowania regat, obozów, kursów, itp. żeglarskich, które w jakimś stopniu przyczynią się do realizacji celów PZŻ
– popierania wszelkich działań związanych z popularyzacją żeglarstwa

PZŻ posiada własne symbole, które mają podkreślać wagę organizacji. Do tych symboli należą: bandera, której, zgodnie z prawem, można używać jedynie na wodach polskich (dokładniej polska flaga z umieszczonym na środku białego pasa polskim godłem, natomiast w górnym rogu z godłem PZŻ), godło („kotwica, której trzon stanowią litery PZŻ”), odznaka (miniaturowy proporzec), proporzec („biały trójkąt z godłem Związku koloru szafirowego”).

W skład zarządu Polskiego Związku Żeglarskiego na lata 2009-2013 wchodzą m.in.: Jerzy Borowski, Wojciech Borzyszkowski, Wojciech Caban, Jacek Czabański, Władysław Dąbrowski, Jakub Derach-Krzycki, Kazimierz Izdebski, Janusz Jagoda, Andrzej Janowski, Wiesław Kaczmarek, Jarosław Kaczorowski, Czesław Kalinowski, Edward Kinas, Zbigniew Kosiorowski, Stanisław Latek, Maciej Leśny, Andrzej Ogrodnik, Maciej Olszewski, Piotr Ostrowski, Stanisław Pawłowski, Andrzej Reyman, Zbigniew Stosio, Maciej Szost, Roman Winkler.

Stopnie żeglarskie

Stopnie żeglarskie to uprawnienia państwowe niezbędne, jeśli chcemy poprowadzić statek. Nie wszystkie statki można jednak legalnie obsługiwać posiadając patent żeglarski, w grę wchodzą jedynie te, które są przeznaczone do celów rekreacyjnych, bądź sportowych (niektóre – te mniejsze – w ogóle nie wymagają posiadania patentu).

W Polsce patenty żeglarskie przyznaje Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. Pierwsza instytucja przyznaje patenty na prowadzenie jachtów żaglowych, natomiast druga na prowadzenie jachtów motorowych. W związku z tym, oprócz stopni żeglarskich wyróżnia się również stopnie motorowodne.

Stopnie żeglarskie:

– żeglarz jachtowy – aby uzyskać ten stopień, należy mieć ukończone 12 lat, wziąć udział szkoleniu i zdać egzamin. Uprawnienia, jakie posiada żeglarz jachtowy to możliwość prowadzenia jachtu żaglowego po wodach śródlądowych oraz możliwość prowadzenia jachtu żaglowego o długości do 8,5 m po wodach morskich w strefie 2 Mm od brzegu w porze dziennej.

– sternik jachtowy – aby uzyskać ten stopień, należy mieć ukończone 18 lat, wziąć udział w szkoleniu, odbyć przynajmniej dwa rejsy po wodach morskich, których czas razem wynosił minimum 200 h, a także zdać egzamin. Uprawnienia, jakie posiada sternik jachtowy to możliwość prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych oraz możliwość prowadzenia tego typu jachtów o długości do 12 m po Morzu Bałtyckim i innym morzach zamkniętych oraz wodach morskich strefie do 20 Mm od brzegu.

– jachtowy sternik morski – aby uzyskać ten stopień należy mieć ukończone 18 lat, posiadać stopień sternika jachtowego, odbyć minimalnie trzy rejsy, których czas razem wynosił minimum 600 h (po uzyskaniu stopnia sternika) w tym 200 h na łodziach od długości 12-18 metrów, a także rejsu trwającego więcej niż 100 h po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów o średnim skoku pływu (powyżej 1,5 m). Uprawnienia, które się zdobywa to: możliwość prowadzenia jachtów żaglowych o długości 18 m po wodach morskich.

– kapitan jachtowy – aby uzyskać ten stopień należy posiadać stopień sternika morskiego, odbyć minimum sześć rejsów pełnomorskich w czasie 1200 h (po uzyskaniu stopnia sternika), w tym 400 h samodzielnego prowadzenia statku o długości 10-18 m (po uzyskaniu stopnia jachtowego sternika) oraz odbyć jeden rejs powyżej 100 h na statku o długości powyżej 20 m. Uprawnienia, które się zdobywa: można żeglować po wodach śródlądowych i morskich bez ograniczeń.

Najstarszy jacht żaglowy w Polsce

Prawdopodobnie najstarszym jachtem żaglowym w Polsce jest jacht o nazwie „Złota Kaczka”.

Aby pokrótce opowiedzieć historię wiekowej łodzi, musimy przenieść się do Holandii, gdzie wszystko się zaczęło. W 1903 roku została zwodowana barka handlowa o nazwie „Trzej bracia”. W tym czasie statki były najpopularniejszym środkiem transportu (nie tylko Holendrów) charakteryzując się szybkością oraz dużymi możliwościami załadunkowymi.

Tak jak inne holenderskie statki, tak i „Złota Kaczka” charakteryzuje się nadzwyczaj solidną budową (statek musiał być bowiem przygotowany na różne „ewentualności przyrody”). Do dziś organizowane są zloty i regaty tego typu jednostek pływających.

Po ogólnym wprowadzeniu warto byłoby przejść do rzeczy najbardziej nas interesującej, a mianowicie do „Złotej Kaczki”. Jako jedna z solidnych holenderskich łodzi przetrwała II Wojnę Światową. Na podstawie relacji świadków okazuje się, że „Złota Kaczka” i jeszcze inna tego typu łódź (jako jedyne) przetrwały odwrót z płockiej stoczni wojsk Wehrmachtu – co jest nie lada wyczynem, bowiem Niemcy podczas odwrotu zatapiali wszystkie statki, rzucając w nie granatami i w ten sposób kończąc ich istnienie.

W latach 40. statek pełnił funkcję muzeum pływającego. Na jego pokładzie można było oglądać wystawę etnograficzną warszawskiego muzeum. Łódź opływała nadwiślańskie krainy, udostępniając chętnym swą wystawę, a także zbierając eksponaty związane z ginącą kulturą nadwiślańską. Jacht „Złota Kaczka” dotarł również na Odrę, gdzie udostępniono go Niemcom. Po pewnym czasie zrezygnowano z muzeum, natomiast łódź przejęła „Żegluga na Odrze”, użytkując ją jako bazę dla nurków.

Żeglarstwo - rodzaje jachtów, czym jest jachting. Jak wyglądają wakacje pod żaglami? 4 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Właśnie małżeństwo podróżujące drogą morską na jachcie

Po wielu perypetiach „Złota Kaczka” zatonęła na campingu „Ślęza” i to tam właśnie (w 1990 roku) odnaleźli ją członkowie 25 Wrocławskiej Żeglarskiej Drużyny Harcerskiej, postanawiając statek odrestaurować. Od tego czasu jacht był miejscem zbiórek. Niestety na przełomie 2004/2005 roku „Złota Kaczka” ponownie zatonęła i tym razem odratowali ją harcerze, rozpoczynając porządny remont (jest to przecież zabytek kultury technicznej).

Od 2009 roku statek może samodzielnie pływać po śródlądowych wodach, została również udostępniona zwiedzającym. Prace remontowe trwają jednak nadal.

Najbardziej luksusowe jachty świata

Gazeta „The Yacht Report” w roku 2009 podawała, że po morzach żegluje 3, 468 luksusowych jachtów – tak było w maju, a do końca roku liczba ta miała jeszcze wzrosnąć. To dosyć dziwne, ponieważ cały świat po dziś dzień przeżywa kryzys gospodarczy, a budowa metra luksusowego jachtu kosztuje 1 000 000 funtów! Kto za to płaci? Przede wszystkim właścicielami superjachtów są Amerykanie, szejkowie ze Środkowego Wschodu, Europejczycy, a coraz częściej również indyjscy milionerzy.

Poniżej opis kilku jachtów:

• Talitha G – niezwykle luksusowy jacht należący do rodzinny Getty. Jest to statek o długości 75 metrów, zbudowany w roku 1929 – przetrwał katastrofę Pearl Harbor (a właściwie tuż przed wysadzeniem portu przez Japończyków, wypłynął stamtąd obładowany bronią). Obecnie na pokładzie znajduje się 18 członków załogi, natomiast tylko 12 gości. Utrzymanie jachtu kosztuje rodzinę Getty około 280 000 euro tygodniowo!

• Christina O – „to nie jest zwykły jacht, ale pływający pałac”! Na pokładzie znajduje się, oczywiście oprócz podstawowych wygód, studio spa, a także basen wyłożony mozaiką. Na pokładzie Christiny O gościły takie osobistości, jak: John Fitzgerald Kennedy, jego żona Jackie Kennedy, Winston Churchill, czy też Frank Sinatra. Utrzymanie jachtu kosztuje około 455 000 euro tygodniowo.

• Maltese Falcon – niezwykle luksusowy jacht należący do Toma Perkinsa (miliarder z Silicon Valley). Jego długość to 88 metrów, natomiast tygodniowe koszty utrzymania to około 350 000 euro.

• Hamilton II – jeden z najnowszych i najbardziej dopieszczonych statków, jakie są dostępne na światowym rynku. Jego wielką zaletą jest to, że może pływać po płytkich wodach. Koszt jego tygodniowego utrzymania wynosi około 53 000 euro.

• Xanadu – niezwykły jacht, na pokładzie którego znajduje się między innymi dyskoteka, jacuzzi oraz kilka sal kinowych. Na swój pokład może zabrać 12 osób, a jego tygodniowe utrzymanie wynosi około 250 000 euro.

Czarter jachtów

Wakacje to doskonały czas na spędzanie wolnego czasu w sposób aktywny. Jedna z form takich wakacji jest żeglarstwo.

Jedną z odmian żeglarstwa jest jachting, czyli pływane jachtami po akwenach wodnych różnego typu rekreacyjnie lub turystycznie. Historia żeglarstwa turystycznego i rekreacyjnego jest długa i niezwykle ciekawa. Z biegiem lat ukształtowało się wiele obyczajów żeglarskich, które stosowane są przez marynarzy na całym świecie. Są to nie tylko zwyczaje, ale także pewnien sposób życia i zachowanie, które charakteryzuje społeczność ludzi morza.

Polska historia jachtingu jest nieco krótsza, jednak bogata jest w znane nazwiska i ważne wydarzenia, do których należą zwycięstwa w regatach, samotne opłýnięcie świata itp.

Żeglarstwo było od początku rozrywką dla ludzi bogatych. Z biegiem lat dostęp do niego zaczęli mieć także ludzie trochę mniej majętni. Jednak jachty nie należą do najtańszych sprzętów. Dla osób, które chcą spędzić wakacje pod żaglami, a nie stać ich na zakup własnej żaglówki, mogą wyczarterować jacht. Za odpowiednią opłatą, po podpisaniu umowy czarterowej, dostaną do dyspozycji łódź, która mogą użytkować przez czas określony w umowie.

Do wyboru mamy różne rodzaje jachtów, które różnią się między soba budową, napędem, wielkością i jeszcze kilkoma innymi cechami. Jednak nie będziemy mogli sterować jachtem, jeśli nie będziemy posiadali odpowiednich uprawnień. Daje nam je patent żeglarski, który zdobywa się po odbyciu specjalnego kursu. W zależności od rodzaju patenetu, zdobywa się odpowiedni stopień i charakterystyczne dla niego uprawnienia.

Miłością do żagli można zapałać w różnym wieku. Nigdy też nie jest zbyt późno by rozpocząć naukę żeglowania. Biura podróży oferują bogaty wybór wakacyjnych kursów, obozów i rejsów żeglarskich dla ludzi w każdym wieku. Odbywają się one zarówno w Polsce, na mazurskich jeziorach i na Morzy Bałtyckim, a także na Adriatyku i całym Morzu Śródziemnym. Przyjaźnie zawarte na takich obozach trwają latami, a niepowtarzalna atmosfera takich spotkań sprawia, że czeka się na nie każdego roku z wielkim utęsknieniem.

Umowa czarterowa

Wakacje można spędzać na różne sposoby. Jednym z nich jest podróżowanie jachtem po jeziorach lub morzach.

Jachting, jest dostkonałą formą na spędzenie wakacjie z rodziną lub przyjaciółmi, na świeżym powietrzu. Jeśli jednak nie stać nas na zakup własnej łodzi, możemy ją wyczarterować.

Czarterem jachtów zajmuje się bardzo wiele firm na całym świecie. Ogólnie mówiąc czarter, to umowa, na podstawie której odbywa się przewóz ładunków lub osób w żegludze, transporcie kolejowym i lotnictwie. Jego cechą charakterystyczną jest neregularność a nawet jednorazowość. Strony podpisują w takim przypadku umowę czarterową. Na jej podstawie, przewoźnik zobowiązuje się do podstawienia statku na miejsce wskazane przez czarterującego, które umożliwia łatwe podejście do statku, pozostawienie go tam i wyjście z ładunkiem bez przeszkód.

Czarterujący może domagać się od przewoźnika, ze zwrotem wszelkich związanych z tym kosztów, przeholowania lub przeciągnięcia statku z jednego miejsca na drugie, chyba że przewóz odbywa się statkiem obsługującym linię regularną.

Pod względem juryzdycznym, czarter jest umową, której treścią jest oddanie rzeczy do używania w zamian za określone wynagrodzenie.

W transporcie morskim, możemy wyróżnić kilka rodzajów umów czarterowych.

Pierwszą z nich jest czarter w jedną stronę, czyli singlaczarter. Umowa ta dotyczy przewozu uzgodnionego ładunku z uzgodnionego portu załadowania do portu wyładowania i wydania tam ładunku uprawnionemu odbiorcy w zamian za zapłatę uzgodnionego fracjtu.

Drugi rodzaj, to czarter na podróż okrężną. Umowa ta reguluje warunki realizacji dwóch podróży pojedynczych: wyjściowej oraz powrotnej, w powiązaniu z przewozem ładunku tego samego czarteru na stałych warunkach.

Trzecim rodzajem czarteru jest czarter na podróże konsekutywne. W tym przypadku zawiera się jedną umowę na przewóz kilku ładunków lub kilka rejsów, w nieregularnym czasie, według jednolitych stawek. Podróże te są takie same i następują po bezpośrednio po sobie.

Natomiast czarter na czas podróży polega na przekazaniu, do dyspozycji czarterującego, statu na czas niezbędny do wykonania podróży na trasie wyznaczonej portem załadowania i wyładowania.

Jak oceniasz ten materiał?

Kliknij na gwiazdkę, aby zostawić swoją ocenę

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Jak dotąd brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

Jak pogoda wpływa na nasze samopoczucie? i jak polepszyć samopoczucie

Poprzedni wpis

Żeglarstwo żaglówką Omega – Prawie każdy polski żeglarz pływał na omedze

Następny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w kuchni, serwujący wykwintne dania. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać coś więcej niż artykuł 📖

Na pewno zainteresują Cię jeszcze:

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *