Żeglarstwo żaglówką Omega - Prawie każdy polski żeglarz pływał na omedze 1 - Twój Głos 📌 e-TG.pl
Small group of active men unfolding sails while preparing yacht for journey in the sea
Turystycznie 🚌

Żeglarstwo żaglówką Omega – Prawie każdy polski żeglarz pływał na omedze

Omega i wszystkie klasy jachtów

Lato jest z pewnością tą porą roku, na którą z utęsknieniem czeka praktycznie każdy z nas. Nie chodzi już nawet o długość dnia, ale przede wszystkim przepiękną pogodę oraz upalne temperatury. Z racji na warunki, jest to okres, który wręcz zachęca nas do korzystania z rekreacji nad brzegami różnego rodzaju akwenów wodnych. W miejscach takich z powodzeniem można się oddać opalaniu, czy pływaniu. Świetnym pomysłem na zabicie czasu jest także rejs łódką. Jeżeli mamy na myśli warunki polskie, oczywiście nie można myśleć o innym środku transportu, niż Omega.

Omega jest chyba najsłynniejszą żaglówką, która porusza się po wodach polskich. W zależności od wybranego modelu może ona służyć celom turystycznym lub regatowym. Z racji na małe zanurzenie i całkiem spory kokpit, łódź ta służy raczej do pływania śródlądowego. Z powodzeniem odnajdzie się na wszelakich jeziorach oraz rzekach. Oczywiście można spróbować swoich sił na morzu, jednak lepiej nie oddalać się zbytnio od linii brzegowej. Jako że konstrukcja Omegi uznana została za niezwykle udaną, postanowiono stworzyć na jej podstawie jacht kabinowy. Konstrukcja o nazwie Alfa nie spotkała się jednak z zainteresowaniem klientów i projekt został bardzo szybko porzucony.

Historia Omegi zaczyna się już za czasów okupowanej Warszawy. Łódź ta została stworzona do szkolenia żeglarskiego w ramach Armii Krajowej oraz realizacji transportu towarów i żołnierzy przez Wisłę. Po wojnie konstrukcją zainteresowały się władze państwowe. Bardzo szybko przechwyciły produkcję, a Omega okazała się naprawdę ogromnym sukcesem sprzedażowym. Żaglówki tego typu wykorzystywane były przede wszystkim w celach szkoleniowych. Z pewnością większość z was uczestniczyła w obozach żeglarskich i zdobywała patenty właśnie na Omedze.

Ważną kartę w historii tej łodzi bez wątpienia stanowią zawody sportowe. Pierwsze Mistrzostwa Polski w klasie Omega zorganizowane zostały w roku 1951. Poza tym grafik imprez obfituje w ogromną liczbę regat oficjalnych i nieoficjalnych. W związku z tym żaglówki te mają okazję pokazać swoje możliwości praktycznie na wszystkich akwenach wodnych naszego kraju.

Miejsca do jachtingu

Wybór odpowiedniego miejsca do jachtingu jest w zasadzie naczelnym. To od miejsca, w które chcemy podróżować zaczynamy planowanie każdych wakacji. Niezależnie, czy to na lądzie, czy na wodzie – zawsze mamy jakieś marzenia i plany.

Miejsc do jachtingu jest wiele, tym bardziej, że jachting cieszy się coraz większą popularnością na całym świecie. Wakacje na jachcie są obecnie wielkim prestiżem i klasą społeczną. Przede wszystkim ważne jest to, czy chcemy błogo wylegiwać się na naszym urlopie, czy raczej szukamy czynnego wypoczynku z adrenaliną. Od tych kwestii zależy pośrednio wybór miejsca do jachtingu. Jeśli zdecydujemy się na gwarny port, popłyniemy w zupełnie inne miejsca, niż jeśli będziemy wyczekiwać ciepłego wieczoru w zacisznej zatoce. Ważne jest to, że jeśli nie mamy jeszcze doświadczenia w samodzielnych prowadzeniu jachtu, nie porywajmy się na tzw. głęboką wodę. Nie zawsze to powiedzenie ma sens i rozsądne odzwierciedlenie. Warto nabyć pewnego doświadczenia, zanim wyruszymy w szerokie morze. Woda to żywioł i niemożna o tym zapominać.

Wybór miejsca do jachtingu powinien zależeć także od tego, czy chcemy odbyć rejs stażowy – czyli wypływać jak najwięcej godzin, zdobywać nowe doświadczenia przy okazji wypoczynku letniego. Inną kwestią istotną przy wyborze miejsca do jachtingu jest to, czy zależy nam nie tyle na wypływaniu, jak największej liczby godzin, lecz na zwiedzaniu, na odwiedzeniu jak największej ilości miejsc czy miast. Często decydując się na dość kosztowną wyprawę wyczarterowanym jachtem, zależy nam na emocjach, przeżyciach i niezapomnianych wspomnieniach, płynących z poznania nowych miejsc, kultur, ale także na zasmakowaniu innych narodowych kuchni niż nasza. Częściej te priorytety są naczelne w planowaniu podróży jachtem.

Tak jak każdy urlop na lądzie wymaga wielu przemyśleń, poszukiwań przemyślenia kwestii, tak i żeglarstwo wymaga poważnych przemyśleń i przygotowań. Kiedy już wiemy jaki charakter ma mieć nasz wypoczynek, pozostaje kwestia chyba najistotniejsza czyli kwestia finansowa. Od niej bowiem zależy jaki jacht będziemy w stanie wynająć lub zakupić oraz w jakie miejsca i na jak długo wypłyniemy.

Żeglarstwo żaglówką Omega - Prawie każdy polski żeglarz pływał na omedze 2 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Zespół trzech aktywnych mężczyzn w kamizelkach ratunkowych siedzących na jachcie podczas żeglowania po morzu

Historia Omegi

Nie da się ukryć, że żaglówka typu Omega jest ważna dla nowożytnej historii naszego kraju. Za sytuację taką odpowiada chociażby fakt, że towarzyszy Polakom już od niemalże siedemdziesięciu lat. Jak dla tej łodzi kształtował się cały ten okres?

Początków konstrukcji można się doszukiwać już w rok po wybuchu II Wojny Światowej. Za pierwsze plany odpowiada konstruktor i żeglarz Juliusz Sieradzki. Wkrótce po rozpoczęciu prac powstał zespół, do którego oprócz Sieradzkiego weszli także Leon Jenesza, Zbigniew Szymański oraz Mieczysław Boczar. Ci stworzyli sobie pracownię, która umiejscowiona była w baraku obok mostu Poniatowskiego w Warszawie. Pierwszy model łodzi zawisł na powierzchni Wisły już w roku 1942. Od tamtego czasu Armia Krajowa wykorzystywała Omegę do szkolenia żeglarskiego. W roku 1944 odnaleziono jeszcze jedno zastosowane dla tej żaglówki. W czasie Powstania Warszawskiego stała się ona środkiem transportu dla żołnierzy oraz towarów.

Zaraz po wojnie Omega zwróciła uwagę władz państwowych. Te postanowiły przejąć jej produkcję, bowiem w taniej łódce upatrywały nadzieję na możliwość odbudowy polskiego żeglarstwa. Ogromną część rynku dla producentów stanowił przede wszystkim sektor szkoleniowy. Co więcej, Omega umożliwiła również powstanie turystyki rejsowej na dłuższych i krótszych dystansach oraz regat. Te ostatnie w roku 1951 przekształciły się w Mistrzostwa Polski. Niestety ich historia nie trwała długo, bowiem od lat 60-tych nastąpiła przerwa.

Jako że konstrukcja zaczęła się starzeć, w latach 70-tych postanowiono popracować nad danymi technicznymi. Ostatecznie w roku 1974 zamieniono kadłub drewniany na laminatowy. Mimo modyfikacji, Omedze nie wróżono długiego życia. Zapotrzebowanie na łódki znacznie spadło. Powrót popularności datowany jest dopiero na rok 1980. Wtedy miała miejsce Mazurska Operacja Żagiel. Zorganizowane w jej ramach regaty okazały się sukcesem, a impreza zaczęła pojawiać się cyklicznie. Już po kilku latach na jej podstawie odtworzono Mistrzostwa Polski w klasie Omega.

Może cię zainteresować także:  Kuchnia azjatycka - różne rodzaje azjatyckiego jedzenia: charakterystyka

Żaglówki typu Omega produkuje się do dnia dzisiejszego w dwóch zakładach na terenie kraju. Jeden znajduje się w Ostródzie, a drugi w Bydgoszczy. Na razie nic nie wskazuje końca produkcji.

Dane techniczne Omegi

Jednym z ważniejszych aspektów każdego jachtu są jego dane techniczne. To właściwości w nich zapisane powodują, że wiadomo ile osób może się znaleźć na pokładzie oraz jakie możliwości zapewnia dana jednostka pływająca. No można zatem mówić o żaglówce typu Omega bez odniesienia się do jej specyfikacji.

Jak na obecnie panujące warunki, Omega charakteryzuje się dosyć kompaktowymi rozmiarami. Długość całkowita wynosi 6,20 m, a szerokość 1,80 m. Wysokość masztu osiąga poziom 8,30 m. Jeżeli chodzi o masę, to ta wynosi około 320 kg. Minimalnie jej wartość może spaść do 250 kg. Na pokład wejdzie od 3 do nawet 6 osób. W przypadku oficjalnych regat dopuszczalna ilość pasażerów nie może jednak przekroczyć 3 osób. Przy powyższych danych, zapewniane jest zanurzenie na poziomie 0,16 m. Gdy policzyć je wraz z długością miecza, wartość ta zwiększy się do 0,96 m.

Żeglarstwo żaglówką Omega - Prawie każdy polski żeglarz pływał na omedze 3 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Jacht żaglowy na dużej rzece

Ważnym aspektem każdej żaglówki jest rodzaj zastosowanego ożaglowania. W przypadku Omegi mamy do czynienia ze słupem. Ten składa się z jednego masztu, jednego żagla przymasztowego i jednego żagla przedniego. Rozwiązanie takie zapewnia prostotę konstrukcji i obsługi oraz w miarę optymalne osiągi. Maszt w pierwszych wersjach składał się z klejonego drewna. Później materiał ten postanowiono zastąpić profilem aluminiowym. Jeżeli chodzi o same żagle, to początkowo wykonywało się je z czystej bawełny. W miarę wprowadzania modyfikacji, bawełna została zastąpiona materiałem syntetycznym o nazwie Dacron. Jego podstawową zaletą jest o wiele większa wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne.

Wersje Omegi z początku produkcji wyposażane były w kadłub drewniany. Podczas prac modyfikacyjnych w latach 70-tych, postanowiono jednak zacząć wykonywać ten element z laminatu. Dzięki niemu nieco zmniejszyła się masa jednostki. Za sterowanie odpowiadał albo rumpel, albo rogatnica. Rumpel jest niezwykle prosty i składa się ramienia, które w sposób bezpośredni połączone jest z płetwą sterową. Rogatnica nie jest o wiele bardziej skomplikowana. Stanowi bowiem rozwinięcie rumpla, który w tym przypadku stał się rozwidlony.

Woda jest żywiołem, który pociąga człowieka praktycznie od zawsze. Jest to nie tylko nieograniczone pole możliwości, ale przede wszystkim sposób na zarobek, sport i rekreację. Jako że środowisko to można wykorzystać bardzo wszechstronnie, potrzebne są różnego rodzaju łodzie, które nam to umożliwią. Niezwykle popularną konstrukcją na rynku są jednostki pływające, stanowiące jeden z typów jachtów.

Pojęcie jachtu po raz pierwszy pojawiło się gdzieś w wieku XVII. Jako że w tamtym czasie ciężko było konkretnie określić co ono oznacza, kształtowało się jeszcze przez kolejne niemalże dwieście lat. Mówiąc o protoplastach tego typu łodzi, należy wymienić co najmniej kilka konstrukcji. Wśród nich odnaleźć można chociażby małe jednostki pływające, czy małe kutry rybackie.

W ogólnej typografii jacht jest łodzią, która może być napędzana za pomocą żagli, silnika motorowego oraz dwóch sposobów na raz. Najczęściej znajduje on swoje zastosowanie w przypadku szeroko rozumianych celów turystycznych. Może bowiem zapewnić nie tylko rekreacje, ale również stać się wręcz środkiem transportu. Oczywiście istnieją specjalnie modyfikowane jachty, które wykorzystuje się w sporcie lub do celów szkoleniowych. Jeżeli chodzi o nazewnictwo, to w języku potocznym na jacht o napędzie żaglowym najczęściej mówi się żaglówka. Gdy jednostka pływająca wyposażona jest w silnik motorowy, nazwa zamienia się na motorówkę.

Jako że niemalże zawsze jacht służy naszej przyjemności i rekreacji, bardzo często kojarzony jest z luksusem i high life. Widać to chociażby po fakcie, że w łodziach tego typu rozkochany jest świat ludzi bogatych. Ostatnio pojawił się nawet pogląd, że miarą sukcesu w ogromnym stopniu może być wielkość jachtu. Łodzie motorowe przygotowywane dla ekskluzywnych klientów charakteryzują się najwyższą jakością. Ich pokłady posiadają baseny, tarasy oraz nierzadko lądowiska dla helikopterów. Jeżeli chodzi o wnętrza, to te mają wygospodarowaną niezliczoną ilość pokoi oraz są wyposażane w najdroższe na świecie meble. Z tych przyczyn, cena luksusowego jachtu nierzadko może osiągnąć poziom nawet kilkudziesięciu milionów dolarów.

Żeglarstwo żaglówką Omega - Prawie każdy polski żeglarz pływał na omedze 4 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Łabędź w pobliżu klubu jachtowego na nabrzeżu

Regaty żeglarskie

Żeglarstwo stało się na przestrzeni lat niezwykle popularnym sposobem na rekreację. W związku z tym łodzie napędzane wiatrem spotkać można niemalże w każdym zakątku świata oraz dużą popularnością zaczynają cieszyć się regaty. Jeżeli chodzi o zawody żeglarskie, to są one nie tylko metodą za zażycie sporej dawki ruchu, ale przede wszystkim mogą być niezwykle atrakcyjnym widowiskiem dla widzów. Co powinniśmy o nich wiedzieć?

Zadaniem regat żeglarskich jest ustalenie pierwszeństwa jednej łodzi nad innymi. Aby mogły one w ogóle nastąpić, musi być co najmniej dwóch uczestników oraz organizatorzy muszą ustalić trasę wyścigu. Podstawową zasadą jest wykorzystanie jedynie siły wiatru. Jeżeli dana jednostka pływająca posiada na pokładzie silnik motorowy, to należy go zaplombować przed rozpoczęciem wyścigu. W ten sposób konkurowanie jest sprawiedliwe oraz nie ma w nim miejsca na jakiekolwiek nadużycia.

Najczęściej spotykaną typologią regat żeglarskich jest ich podział ze względu na rodzaj wykorzystywanego akwenu. Można w tym momencie wyróżnić zawody śródlądowe oraz morskie. W przypadku tych pierwszych, najczęściej tworzy się trasę zamkniętą o kształcie trójkąta. Zdarzają się jednak sytuacje, w których regaty na wodach słodkich mają charakter etapowy. Najczęściej odbywają się one na rzekach, a kolejne punkty umieszczane są przy brzegu. Świetnym wzorcem takiego modelu mogą być chociażby regaty rozgrywane niegdyś na trasie Warszawa – Gdańsk. Jeżeli chodzi o zawody żeglarskie rozgrywane na morzu, to najczęściej opierają się one o wiele etapów. Nierzadko zdarza się również, że rządzone są zasadą non-stop. W tym przypadku zarówno długość, jak i stopień trudności trasy bywa niezwykle zróżnicowany.

Może cię zainteresować także:  Kuba - powrót do przeszłości

Regaty można podzielić w jeszcze jeden sposób. Tutaj kryterium okazuje się być narodowość uczestników. Jeżeli każda z załóg pochodzi z jednego kraju, mówimy o zawodach krajowych. Walka między ekipami z dwóch państw, to regaty międzypaństwowe. Z wyścigiem o charakterze międzynarodowym mamy wtedy, gdy uczestnikami są przedstawiciele więcej, niż dwóch narodowości.

Miejsca do żeglowania

Polacy od bardzo wielu lat są rozkochani w żaglówkach. W związku z tym nie tylko jachting staje się coraz bardziej popularny, ale przede wszystkim ustalony został kanon miejsc idealnych do poruszania się łodziami żaglowymi. Odkryte przez naszych rodaków jeziora oraz akweny potrafią zachwycić w tak dużym stopniu, że są odwiedzane również przez obcokrajowców. O jakich miejscach powinien pamiętać każdy żeglarz?

Absolutną podstawą jest kraina Wielkich Jezior Mazurskich. Składa się na nią nieco pond 1700 m2, z których około piętnastu procent to powierzchnia wodna. Co więcej, na liście akwenów znaleźć można nie tylko małe zbiorniki wodne, ale również jedne z największych jezior w Polsce. W tym momencie wystarczy podać nazwy takie, jak Śniardwy, czy Mamry. Oczywiście nie sposób nie wspomnieć o przepięknych warunkach natury. Ta miejscami jest wręcz nietknięta przez cywilizację, dzięki czemu zapewnia masę ciszy i sposobności do relaksu. Tak ukształtowane warunki sprawiają, że kraina Wielkich Jezior Mazurskich jest wymarzonym wręcz miejscem dla żeglarza.

Żeglarstwo żaglówką Omega - Prawie każdy polski żeglarz pływał na omedze 5 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Przetworzony z VSCO z ustawieniem kk1

Kolejnym punktem wycieczki każdego wielbiciela jachtów, powinno być Pojezierze Kaszubskie. Na pasie, który rozciąga się od Bałtyku, aż po same Bory Tucholskie, umiejscowionych jest co najmniej kilkaset jezior. Każde z nich jest przepięknie usytuowane oraz otoczone surową naturą. Największymi zbiornikami wodnymi na Kaszubach są jeziora Łebsko i Gardno.

Polscy żeglarze nie mogą zapomnieć także o Suwalszczyźnie. Ta zachęca turystów i wielbicieli wody Puszczą Augustowską, która kryje w sobie ogromną ilość akwenów wodnych. Jedne z nich bardziej przypominają oczka wodne, inne natomiast są ogromne i monumentalne. Przykładem tych drugich z pewnością może być trzecie co do wielkości jezioro w Polsce. Chodzi oczywiście o Wigry.

Jeżeli ktoś z was jest wielbicielem żeglarstwa morskiego, z pewnością nie będzie musiał wyjeżdżać poza teren naszego kraju. Wystarczy udać się nad Bałtyk i korzystać z jego linii brzegowej oraz jej bliskich okolic. Wielbiciele nieco większych emocji mogą sobie zaplanować nawet rejs do innego kraju. Wycieczka przez morze zaprowadzi nas chociażby do naszych szwedzkich sąsiadów.

Nowoczesne motorówki

Co to jest motorówka? Jest to nowoczesna jednostka pływająca napędzana mechanicznie. Motorówki mogą być używane do sportów i wszelkiej rekreacji, ale także są wykorzystywane przez służby ratownicze nad wodą. Motorówki są szybkie, bezpieczne i do tego mają bardzo nowoczesny i atrakcyjny wygląd. Różnie nazywamy motorówki, jednak przyjęte jest, że motorówka, której zastosowanie jest głownie rekreacyjne nazywana jest po prostu jachtem z napędem.

Kupno motorówki nie jest w naszym kraju proste i powszechne. Z reguły motorówki są produkowane na zamówienie i z indywidualnymi konkretami, wymaganiami klienta. Przed kupnem konkretnego modelu jachtu motorowego, musimy dokładnie wiedzieć czego chcemy i oczekujemy. Nie jest to proste, bo rzadko się zdarza, że w pełni klient wie czego chce. Tym bardziej jeśli kupujemy motorówkę po raz pierwszy. Podobnie jest z urządzaniem mieszkania; kupujemy różne rzeczy, a po czasie wiemy, że coś innego bardziej by nam się przydało lub byłoby bardziej funkcjonalne. Podobnie sprawa wygląda z motorówkami. Najważniejszym początkowym kryterium jakie musimy mieć jasno określone to fakt, do jakiego celu potrzebujemy motorówkę. Od wykorzystania do określonego celu zależy model danej motorówki.

Motorówki dzielą się na otwarto pokładówki – to takie, które można wykorzystywać do codziennej zabawy, do rekreacyjnego pływania w dzień, chociaż większe modele mają małe kabiny. Kabinówki natomiast są idealne dla tych, którzy potrzebują więcej komfortu, można je wykorzystywać do rodzinnego wypoczywania, mogą na nich podróżować dzieci. W kabinówkach swobodnie można się skryć przed deszczem, czy przenocować jeśli wybierzemy się w dłuższą podróż. Innym rodzajem motorówki są łodzie do wędkowania. Łodzie tego typu mają obszerny i wygodny kokpit, również posiadają kabinę do schowania się przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi Ponadto mają wysoką zamykaną sterówkę. Łodzie do wędkowania nie należą do szybkich łodzi, ale za to są bardzo ekonomiczne i stabilne.

Ważna jest informacja, że do prowadzenia motorówki potrzebny jest patent. W naszym kraju, na nasze warunki potrzebne są dwa pierwsze stopnie patentu, sternika motorowodnego i starszego sternika motorowodnego.

Mazurski jachting

Wszyscy wiemy jak piękne są nasze polskie Mazury. Każdy kto kocha wypoczywać wśród zieleni, lasów w otoczeniu wspaniałych jezior docenia mazurskie klimaty. Żeglarstwo w naszym kraju rozwija się z roku na rok. Przybywa z każdym sezonem żeglarskim amatorów żeglarstwa i to jest wspaniałe. Tafla wody współgrająca z pięknymi jachtami, większymi, mniejszymi, ale za to na każdym morze przeżyć, emocji i radości.

Możliwości do jachtingu jest wiele; mamy szansę pływać po polskich wodach, ale także mamy szansę na zwiedzanie innych krajów. Mamy do wyboru jachting kilkudniowy lub wypłynięcie na jeden dzień, na odpoczynek. Jeśli wyprawa jachtem jest naszą pierwszą, warto przetestować łódź, swoje możliwości, oraz swój organizm na wyprawie jednodniowej. Do tego celu idealne są Mazury. Pływanie po Mazurskich Jeziorach zafascynuje chyba każdego.

Mazurski klimat odpręża, relaksuje każdego, a zafascynowani jednodniową przygodą mazurską śmiało możemy wyruszyć na dalsze wyprawy kilkudniowe, oczywiście jeśli zdecydujemy, że wszystko dobrze i czujemy się na siłach. Jachting na Mazurach jest dość szeroko rozwinięty; każdy miłośnik żeglarstwa wcześniej lub później zawita na Mazury. Jeziora Mazurskie zawsze zostają docenione; klimat i całe otoczenie wprawia w dobry nastrój. Na Mazurach spotkamy bardzo dobrze rozwinięte porty i mariny, mnóstwo hoteli, pensjonatów, wszelkich rozrywek, restauracji i barów. Jeziora są połączone z sobą od Węgorzewa do Pisza, a to istna frajda dla miłośników żeglowania. Mazury są szeroko rozwinięte pod kątem firm czarterowych, mamy szeroką ofertę jachtów do wynajęcia, trzeba jedynie pomyśleć o tym trochę wcześniej. Przede wszystkim im wcześniej wynajmiemy jacht, tym niższa cena zostanie na zaproponowana; w sezonie może być to dużo wyższa suma.

Może cię zainteresować także:  Kuchnia niemiecka - 10 najlepszych niemieckich potraw. Sprawdź jaka jest najsłynniejsza potrawa w Niemczech?

Trzeba nadmienić o jednym istotnym niebezpieczeństwie – o pogodzie. Jest ona bardzo zmienna na Mazurach; częste burze do tego bardzo gwałtowne oraz zmienny wiatr. Warto zatem być ostrożnym mierzyć siły na zamiary a najlepiej mieć już pewne doświadczenie, jeśli chcemy wypływać sami.

Jachting a przepisy

Ze względu na coraz bardziej popularne żeglarstwo w naszym kraju, zwłaszcza na Mazurach, z roku na rok przybywa amatorów żeglarstwa i miłośników pięknych jachtów. Z początku wydaje się, że prowadzenie jachtu czy motorówki jest proste i nie wymaga znajomości jakichś dłuższych przepisów. Nic bardziej mylnego, wszystko ma swoje zasady i przepisy.

Wszelkie przepisy żeglarskie są regulowane przez Ministra Sportu. Przepisy zmieniają się co jakiś czas, ale z reguły osoby bez patentu żeglarskiego mogą prowadzić jachty żaglowe mniejsze, do siedmiu metrów długości lub jachty motorowe o mniejszej mocy silnika. Chodzi się o bezpieczeństwo – warto być ostrożnym, bo woda to żywioł. Ciekawym przepisem, który zmienił się w ciągu ostatnich lat jest taki przepis, że jeśli zdobyliśmy uprawnienia żeglarskie w innym kraju, są one tolerowane w naszym kraju. Trzeba jedynie posiadać stosowne dokumenty, aby udowodnić swoje prawo.

Do przepisów niezbędnych do prowadzenia jachtów i łodzi należą patenty żeglarza jachtowego, sternika jachtowego i kapitana jachtowego. Innymi patentami są patenty motorowodne: sternik, starszy sternik, morski sternik oraz wszelkie licencje, pozwalające na holowanie narciarza wodnego lub holowanie statków powietrznych. Żeglarz jachtowy musi mieć ukończone dwanaście lat, musi być po szkoleniu na stopień żeglarza jachtowego oraz musi mieć zdany egzamin z wynikiem pozytywnym. Patent żeglarza jachtowego jest bardzo popularnym w naszym kraju, gdyż szeroko rozwija się u nas żeglarstwo oraz sposób wypoczywania na jachcie.

Sternik jachtowy musi być pełnoletni, także musi mieć ukończone szkolenia na stopień sternika jachtowego. Ponadto musi odbyć dwa pełnomorskie rejsy, aby mieć pełne prawa. Podobnie jest z jachtowym sternikiem morskim; musi być pełnoletni, jednak musi mieć więcej godzin przepłyniętych w pełnomorskich rejsach, w dodatku z zawinięciem do portów. Jeśli chodzi o patenty motorowodne, sprawa wygląda podobnie jak wyżej, jednak przy łodziach motorowodnych, jeśli osoba kończąca szkolenie nie jest pełnoletnia, odbywa przyznane uprawnienia pod okiem osoby pełnoletniej.

Warto zapoznać się z przepisami, zdobyć pewne kwalifikacje zanim zdecydujemy się na zakup pięknego jachtu i wyruszymy na szerokie wody. W końcu kupując jacht czy łódź chcemy wolności, prywatności, relaksu i odprężenia a to możemy osiągnąć czuć się całkowicie bezpiecznie.

Luksusowe jachty

Z definicji wiemy, że jachting to żeglowanie jachtem. Ta forma wypoczynku, relaksu czy sportu staje się coraz bardziej popularną na świecie, także w Polsce, zwłaszcza na mazurachJachting jest w pewnym sensie sztuką, polegającą na odpowiednim sterowaniu łodzią, z wykorzystaniem wiatru, jego siły za pomocą żagli. Aby żeglować trzeba znać przepisy i zasady żeglowania. Jachting potocznie to nic innego jak żeglowanie z jednego portu do drugiego, to forma podróżowania, która znajduje coraz większą rzeszę miłośników. Żeglarstwo jest popularne w Polsce od wielu lat, jednak z każdym następnym rokiem, wydaje się, że zwolenników i pasjonatów tego sportu i rozrywki jest coraz więcej. W wielu portach widujemy luksusowe jachty, przyglądamy się im bacznie z podziwem i z tęsknotą, za przygodą, za emocjami towarzyszącymi obecności na pełnym morzu czy jeziorze. Często zauważa się w filmach wspaniały pobyt na pięknym jachcie, pod szczerym słońcem, w dodatku na spokojnej wodzie, gdzie lekkie bujanie wprawia w miły nastrój i sprzyja odpoczynkowi.

Wyposażenie jachtów jest bardzo różne, wszystko zależy od standardów, od ceny danego jachtu oraz jego wielkości. Zastanawiając się głębiej, dochodzimy do wniosku, że wszystko fajnie – odpoczynek, błogie lenistwo pod szczerym słońcem, leżaki itd. Ale co jeśli znudzi nas taka bezczynność? W końcu nie wszyscy lubią bierny odpoczynek. Warto poczytać i dowiedzieć się jakie atrakcje na jachcie mogą umilić nam czas. Nie wszyscy wiedzą, że jest możliwość zabrania specjalnego grilla na jacht – jest to jedna z możliwości umilenia sobie znudzonego czasu. Kto nie lubi posiedzieć przy grillu z kimś bliskim? Ktoś powie, że jakikolwiek dym z jachtu jest nie wskazany i oznacza wołanie o pomoc. Owszem tak jest, jednak specjalne grille dla jachtów są bezpieczne. Brykiet kokosowy, który może być tutaj użyty jest bezzapachowy a w dodatku bez dymowy, więc idealny na rozrywkowego grilla na jachcie. Sam jacht ma w sobie wiele atrakcyjnych miejsc. Z reguły łodzie mają funkcjonalne wnętrza z dużą przestrzenią i komfortowymi warunkami. Wyposażone są w pełni urządzoną kuchnię z piekarnikiem i lodówką, dodatkowo najczęściej mają elektryczną instalację wody pitnej. Na jachcie możemy się czuć niemalże jak w domu a dodatkowo mamy tą możliwość, że codziennie możemy znaleźć się w nowym pięknym miejscu.

Warto przemyśleć czarterowanie jachtu. Ceny różnią się chociażby ze względu na to czy jest to jacht czy katamaran. Znajdziemy firmy, które czarterują jachty na nowych doskonale wyposażonych łodziach (w przypadku jachtów żaglowych), możemy spokojnie powierzyć im jacht, bez obaw. Oprócz kwestii technicznych i organizacyjnych wybieramy na odpoczynek miejsca do jachtingu. Wiadomo, wszystko zależy od pieniędzy oraz od tego, czy mają to być miejsca w kraju czy za granicą, ale także od modelu jachtu czy wypoczynku powiązanego z szaleństwami na motorówce.

Wszystkie łodzie i jachty motorowe mają swoje parametry i właściwości techniczne, które należy dostosować do miejsc, w które zamierzamy wyruszyć. Warto odwiedzić klub Galeon w celu pozyskania informacji, na temat danego jachtu czy motorówki. Wówczas łatwiej będzie zaplanować cały rejs od początku do końca.

Jak oceniasz ten materiał?

Kliknij na gwiazdkę, aby zostawić swoją ocenę

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Jak dotąd brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

Żeglarstwo – rodzaje jachtów, czym jest jachting. Jak wyglądają wakacje pod żaglami?

Poprzedni wpis

Kolekcja azjatyckich przepisów kulinarnych – najlepsze orientalne porady i triki kulinarne łatwe do przyrządzenia w domu

Następny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w kuchni, serwujący wykwintne dania. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać coś więcej niż artykuł 📖

Na pewno zainteresują Cię jeszcze:

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *