Tajemnice aronii: superfood z ameryki północnej o wielu korzyściach zdrowotnych 1 - Twój Głos 📌 e-TG.pl
Bunches of fresh chokeberry.Aronia melanocarpa.Herbal medicine and homeopathy
Dani i przepisy 🍳Ciekawostki 🤔Zdrowie ⚕️

Tajemnice aronii: superfood z ameryki północnej o wielu korzyściach zdrowotnych

Co to jest jagoda aronii?

Jagoda aronia ( Aronia melanocarpa ) to jagoda „superfood”, która rośnie na liściastym krzewie pochodzącym z Ameryki Północnej. Znana jest również pod nazwą zwyczajową – aronia czarna i należy do rodziny różowatych (różowatych). Ludzie często błędnie nazywają jagody aronii duszonymi wiśniami . Choć mają pewne podobieństwa, aronia to zupełnie inny gatunek: Prunus virginiana .

Krzew aronii jest bardzo wszechstronny, jeśli chodzi o warunki uprawy. Toleruje gleby podmokłe, piaszczyste i gliniaste. Gdy nadejdzie późna wiosna, zwykle w maju, zobaczysz kwitnące białe kwiaty. Jagody dojrzewają latem i są gotowe do zbioru od późnego lata do wczesnej jesieni.

Rdzenni Amerykanie Potawatomi z regionu Wielkich Jezior używali tych ciemnych jagód w leczeniu objawów przeziębienia . Zrobili herbatę z suszonych jagód jako tonik wzmacniający odporność. Używano ich również do pemmikanu, żywności do przechowywania składającej się z tłuszczu zwierzęcego, suszonego mięsa, a czasem suszonych jagód.

Jagody aronii są obecnie uprawiane w wyspecjalizowanych gospodarstwach aroniowych. Stan Iowa jest obecnie liderem w produkcji jagód aronii w Stanach Zjednoczonych. Polska jest liderem na świecie, produkując około 80% wszystkich jagód aronii sprzedawanych na świecie.

Jak smakują jagody aronii?

Powszechna nazwa zdradza to! Aronia ma cierpki, półsłodki smak, przypominający trochę żurawinę. Siła puchnięcia jagód aronii może powodować suchość lub podrażnienie jamy ustnej. Z tego powodu sok często łączy się z innymi jagodami, takimi jak maliny czy jeżyny. Aronia świetnie sprawdzi się także jako dżem, galaretka, a nawet wino!

Co kryje się w jagodzie aronii ?

Jagody aronii zawierają wiele korzystnych składników. Mogą się one jednak różnić w zależności od tego, czy jagody są świeże, suszone, gotowane itp. Niektóre z tych składników odżywczych obejmują:

  • Węglowodany
  • Przeciwutleniacze, takie jak polifenole i flawonoidy (w tym kwasy fenolowe, antocyjany i flawanole).
  • Witamina C
  • Kwas foliowy
  • Witaminy z grupy B
  • Wapń
  • Potas
  • Magnez
  • Żelazo
  • Cynk

Dokładna wartość odżywcza może się różnić w zależności od sposobu uprawy jagód. Gleba, klimat, dojrzałość, metody zbioru i przechowywanie mogą mieć wpływ na ostateczną zawartość składników odżywczych.

Dostarczanie przeciwutleniaczy

Aronia jest uważana za „super owoc” dzięki swoim silnym przeciwutleniaczom. Związki te zwalczają wolne rodniki, które uszkadzają komórki i prowadzą do chorób przewlekłych.

Zawartość antocyjanów w jagodach aronii jest znacznie wyższa niż w podobnych niebiesko-fioletowych jagodach. Zatem aronia wygrywa z jagodami, jeżynami, acai i czarnym bzem.

W koreańskim badaniu z 2014 roku porównano ekstrakt z aronii z ekstraktem z borówki. Ekstrakt z aronii zawierał więcej fenoli, flawonoidów i przeciwutleniaczy proantocyjanidynowych. Aronia miała również większą zdolność wychwytywania wolnych rodników niż borówka.

Aktywność przeciwnowotworowa

Jagody aronii mogą również chronić przed rakiem. W badaniu in vitro antocyjany zawarte w aronii zapobiegały mutacji zdrowych komórek. Naukowcy badali także zastosowanie aronii w leczeniu raka okrężnicy i raka piersi.

Może cię zainteresować także:  Nauka o nawykach - co trzeba zrobić, żeby trzymać się czegoś na dłuższą metę?

W badaniu kobiet chorych na raka piersi ekstrakt z aronii zmniejszył liczbę szkodliwych wolnych rodników występujących w ich próbkach krwi. W innym badaniu dotyczącym komórek raka piersi aronia działała bezpośrednio na komórki nowotworowe. Chroniło je przed uszkodzeniami i rozprzestrzenianiem się.

Jak dotąd badania te ograniczają się do badań komórkowych i badań na zwierzętach. Konieczne są dalsze badania, aby dowiedzieć się, w jaki sposób może to pomóc w leczeniu raka u ludzi. Antocyjany aronii wydają się być aktywnym składnikiem chroniącym normalne komórki przed rakiem.

Wsparcie układu odpornościowego

Witamina C i inne przeciwutleniacze sprawiają, że jagody aronii stanowią doskonałe wsparcie układu odpornościowego. Badania na zwierzętach wykazały, że ekstrakt z jagód aronii może również chronić przed grypą.

Aronia może również pomóc organizmowi w walce z innymi bakteriami i wirusami. Badania komórkowe pokazują, że ekstrakt z jagód aronii może rozkładać biofilmy. Bakterie E. coli i Bacillus cereus wykorzystują biofilmy jako fortece, aby się chronić. Rozbicie biofilmu umożliwia układowi odpornościowemu dotarcie do bakterii i ich wyeliminowanie.

Mieszkańcy domów opieki otrzymywali codzienne dawki soku z jagód aronii w celu wzmocnienia układu odpornościowego. Ci, którzy codziennie pili sok z aronii, mieli mniej infekcji dróg moczowych (UTI) niż ci, którzy tego nie robili.

Obniżenie stanu zapalnego

Badania pokazują, że aronia zmniejsza stan zapalny poprzez hamowanie niektórych cytokin. Przeciwutleniacze zwalczające wolne rodniki zawarte w jagodach aronii również przyczyniają się do łagodzenia stanów zapalnych . Badanie European Journal of Nutrition wykazało, że ekstrakt hamuje stan zapalny w ludzkich komórkach serca.

Chociaż badania mają charakter wstępny, są zachęcające. Aronia może pomóc w ogólnym zapaleniu, a także chronić serce.

Cukrzyca typu 1

Badania na zwierzętach zaczynają wykazywać korzyści ze stosowania jagód aronii w leczeniu cukrzycy. W mysim modelu cukrzycy typu 1 jagody aronii obniżyły wysoki poziom cukru we krwi i chroniły trzustkę przed uszkodzeniem.

Choroba sercowo-naczyniowa

Jagody aronii mogą również chronić przed chorobami serca i wspomagać układ sercowo-naczyniowy:

  • Normalizowanie ciśnienia krwi – Badania na zwierzętach wykazały potencjał aronii w leczeniu wysokiego ciśnienia krwi. Badanie przeprowadzone na 25 osobach z zespołem metabolicznym potwierdziło, że ekstrakt z jagód aronii trzy razy dziennie pomaga obniżyć ciśnienie krwi.
  • Równoważenie cholesterolu – W innym badaniu dotyczącym zespołu metabolicznego, 300 mg ekstraktu z aronii dziennie obniżyło poziom cholesterolu LDL, cholesterolu całkowitego i trójglicerydów. Małe badanie z 2017 r. wykazało również, że aronia pomogła obniżyć poziom LDL i cholesterolu całkowitego w ciągu 12 tygodni.
  • Obniżenie stanu zapalnego – Obniżenie ogólnego stanu zapalnego ma również kluczowe znaczenie dla zdrowego układu sercowo-naczyniowego.

Tajemnice aronii: superfood z ameryki północnej o wielu korzyściach zdrowotnych 2 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Kto nie powinien używać jagód aronii

Jagody aronii są dobrze tolerowane przez większość ludzi. Badania pokazują, że można je bezpiecznie jeść, a badania trwające dwa miesiące nie wykazały żadnych skutków ubocznych. Jednak, jak w przypadku każdej żywności, można być na nie uczulonym.

Ponieważ są kwaśne i cierpkie, samodzielne jedzenie może być nieprzyjemne. Polecam dodawać je do potraw i napojów, jak wymieniono poniżej.

Jak stosować jagody aronii

Jeśli mieszkasz na zalesionych obszarach Ameryki Północnej, być może będziesz w stanie samodzielnie zbierać świeże jagody aronii. Poza tym aronię można kupić pod wieloma postaciami w sklepach ze zdrową żywnością i w Internecie. Można znaleźć sok z jagód aronii, suszone jagody, herbatę, dżemy i galaretki, syropy i wino. Mam przepisy na jagody aronii, które możesz wypróbować tutaj.

Sok z aronii

Sok z aronii można rozcieńczyć lub zmieszać z innymi sokami, aby był smaczniejszy. Dobrze komponuje się z sokiem ananasowym, jabłkowym lub innymi sokami jagodowymi.

Może cię zainteresować także:  Olej sezamowy smaczny i zdrowy

Herbata owocowa z aronią

Możesz także zalać suszone jagody gorącą wodą, aby przygotować herbatę. Można go dosłodzić surowym miodem lub ulubionym słodzikiem.

Dżemy i galaretki

Słodzone jagody aronii świetnie sprawdzają się jako dżemy lub galaretki. Możesz sprawić, że będzie zdrowszy, wybierając owoc mnich lub inny naturalny słodzik. Dżem z aronii może zastąpić borówki w przepisie na szwedzkie klopsiki lub jako dodatek. (Jest taki w mojej książce kucharskiej ).

Syrop z aronii

Możesz przygotować własny syrop z jagód aronii, aby mieć go pod ręką w przypadku objawów przeziębienia. Weź to tak, jak syrop z czarnego bzu. W moim przepisie na syrop z czarnego bzu możesz także zastąpić część jagód czarnego bzu aronią.

Tajemnice aronii: superfood z ameryki północnej o wielu korzyściach zdrowotnych 3 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Zwiększenie smoothie

Ulepsz koktajle, dodając ekstrakt, sok lub proszek z aronii przed zmiksowaniem. Oto kilka pomysłów:

Lub stwórz własne! Świetnie sprawdzi się również w połączeniu z smoothie ananasowym. Może spróbuj w stylu pina colady!

Pieczenie

Jagody aronii można łatwo włączyć do zdrowego wypieku. Po prostu dodaj do swojego ulubionego przepisu na muffiny lub ciasto kawowe, tak jak żurawinę. Można je również zmieszać z ciastem z jabłkami, rabarbarem lub jagodami.

Wino aronia/aronia

Z jagód aronii można zrobić także doskonałe wino – podobne do wina żurawinowego. Czasami robi się z niego także likiery i sznapsy.

Suplementy z aronią

Jeśli chodzi o suplementy, aronię można znaleźć w proszkach, ekstraktach i kapsułkach. Ułatwia to włączenie aronii do codziennej rutyny. Aronia może być potęgą przeciwutleniającą, której szukałeś!

Aronia to owoc pochodzący z krzewu aronii. Jest spożywany jako żywność w Rosji i niektórych częściach Europy Wschodniej. Stosowany jest także w medycynie tradycyjnej.

Aronia jest bogata w przeciwutleniacze, błonnik i inne substancje chemiczne. Te chemikalia mogą pomóc chronić serce i naczynia krwionośne oraz zmniejszyć obrzęk i poziom cukru we krwi.

Ludzie używają aronii w leczeniu chorób serca, wyników sportowych, raka, cukrzycy, wysokiego cholesterolu, wysokiego ciśnienia krwi i wielu innych schorzeń, ale nie ma dobrych dowodów naukowych na poparcie tego zastosowania.

Profil żywieniowy aronii:

Aronia to owoc niezwykle bogaty w składniki odżywcze. Badania pokazują , że 1 uncja świeżych jagód dostarcza następujących składników odżywczych.

  • Kalorie: 13
  • Białko: 2 gramy
  • Węglowodany: 12 gramów
  • Tłuszcz: 0 gramów
  • Błonnik: 2 gramy
  • Witamina C: 10% dziennej wartości (DV)
  • Mangan: 9% DV
  • Witamina K: 5% DV

Wypada to korzystnie na tle innych owoców, z tą zaletą, że aronia ma niską zawartość cukru.

Tajemnice aronii: superfood z ameryki północnej o wielu korzyściach zdrowotnych 4 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

5 korzyści ze stosowania aronii

Aronia posiada szereg właściwości zdrowotnych. Poniżej znajdują się najważniejsze, potwierdzone badaniami korzyści zdrowotne tego owocu.

1. Zdrowie immunologiczne

Badania pokazują , że aronia może pomóc wzmocnić i wesprzeć układ odpornościowy.

W badaniu w probówce stwierdzono, że ekstrakty z jagód aronii mają silne działanie przeciwbakteryjne przeciwko Escherichia coli i Bacillus Cereus, dwóm potencjalnie szkodliwym bakteriom. Osiągnięto to poprzez hamowanie wzrostu biofilmu bakterii.

Trzymiesięczne badanie mieszkańców sześciu domów opieki wykazało, że u osób spożywających codziennie sok z aronii ryzyko infekcji dróg moczowych było o 38–55% mniejsze.

Jagody aronii mogą również pomóc w zmniejszeniu stanu zapalnego poprzez hamowanie produkcji prozapalnych substancji chemicznych, które mogą wzmacniać funkcje odpornościowe.

Wreszcie aronia może mieć właściwości przeciwwirusowe. W badaniach na zwierzętach wykazano, że zawartość kwasu elagowego i mirycetyny w aronii chroni przed wirusem grypy.

W połączeniu z innymi naturalnymi suplementami, takimi jak grzyby shiitake , aronia może znacząco pomóc w budowaniu silnego układu odpornościowego.

2. Zdrowie serca

Jagody aronii mają działanie przeciwutleniające, które może pomóc w utrzymaniu zdrowia serca.

Może cię zainteresować także:  Wpływ muzyki na zdrowie poznawcze i zdrowe starzenie się nie tylko seniorów

Przeciwutleniacze mogą być w stanie pomóc osobom z ogólnym zdrowiem metabolicznym.

W 2-miesięcznym badaniu z udziałem 38 osób z zespołem metabolicznym suplementacja aronią w dawce 300 mg dziennie znacząco obniżyła poziom trójglicerydów, cholesterolu LDL (złego) i cholesterolu całkowitego.

Z podobnego , trwającego 2 miesiące badania wynika, że przyjmowanie 300 mg ekstraktu z aronii dziennie przez 2 miesiące u osób z zespołem metabolicznym zmniejszyło te same wskaźniki zdrowotne co metformina .

Chociaż te wstępne ustalenia są obiecujące, konieczne są dodatkowe badania kliniczne na ludziach, aby określić rolę, jaką aronia odgrywa w zdrowiu serca.

3. Bogaty w przeciwutleniacze

Jagody aronii to jedne z najbardziej bogatych w przeciwutleniacze owoców na świecie.

Przeciwutleniacze są ważne dla zdrowia, ponieważ chronią komórki przed szkodami powodowanymi przez wolne rodniki.

Jagody aronii są także doskonałym źródłem polifenoli, czyli specjalnej grupy przeciwutleniaczy, do której zaliczają się kwasy fenolowe, antocyjany i flawanole.

Badania laboratoryjne pokazują, że przeciwutleniacze znajdujące się w aronii mogą hamować działanie wolnych rodników.

Dodatkowo badania porównawcze pokazują, że aronia ma wyższą aktywność przeciwutleniającą w porównaniu z innymi jagodami (w tym z czarnym bzem ).

Badanie kliniczne na ludziach z udziałem 30 zdrowych osób wykazało, że ekstrakt z aronii zmniejsza stres oksydacyjny wywołany lekami przeciwpsychotycznymi. Naukowcy zauważyli, że rezultaty pojawiły się już po 24 godzinach od zażycia ekstraktu z aronii.

4. Wspomaganie ciśnienia krwi

Wstępne badania pokazują, że jagody aronii mogą pomóc obniżyć ciśnienie krwi.

Wysokie ciśnienie krwi jest spowodowane zwężeniem naszych tętnic, co powoduje, że krew przepływa przez nasze ciała pod większym ciśnieniem, niż powinno. Może to prowadzić do różnych powikłań zdrowotnych.

Badania na zwierzętach wykazały, że jagody aronii mają biostatystycznie istotny wpływ na ciśnienie krwi.

Inne badanie wykazało, że ekstrakt z aronii pomógł rozluźnić mięśnie ścian tętnic, co pomogło obniżyć ciśnienie krwi.

Aby zweryfikować te twierdzenia, potrzebne są badania kliniczne na ludziach, ale wstępne ustalenia są obiecujące.

5. Zdrowie wątroby

Różne badania wykazały, że aronia może być pomocna dla zdrowia wątroby.

W badaniu na zwierzętach z udziałem myszy z uszkodzoną wątrobą stwierdzono, że sok z owoców aronii ma pomocne działanie. Naukowcy odkryli, że aronia zmniejsza nasilenie i oznaki uszkodzenia wątroby.

W podobnym badaniu na zwierzętach przeprowadzonym w 2017 roku stwierdzono, że sok z aronii ma działanie ochronne przed uszkodzeniem wątroby. Za efekt odpowiada działanie przeciwutleniające owoców aronii.

Chociaż badania na zwierzętach są obiecujące, potrzebne są badania kliniczne na ludziach, aby zweryfikować te twierdzenia.

Jak dodać aronię do swojej diety:

Biorąc pod uwagę różne korzyści wymienione powyżej, wydaje się, że dodanie aronii do diety jest oczywiste.

Jak więc najlepiej dodać ten owoc do swojego życia?

Najlepszym sposobem jest zakup świeżych lub suszonych aronii i dodanie ich do porannego smoothie lub jako przekąskę.

Jednak znalezienie aronii w lokalnych sklepach spożywczych może być trudne. Jest to raczej artykuł niszowy – często nie jest dostępny w magazynie.

Zamiast tego lepiej przyjmować codzienny suplement.

Badania pokazują, że aronia zapewnia szereg korzyści zdrowotnych, szczególnie dla zdrowia układu odpornościowego.

Wydaje się również, że ta jagoda ma silne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Warto zainteresować się aronią, jeśli potrzebujesz wsparcia w którymś z tych obszarów.

W Earth Fed Muscle uwzględniamy aronię w naszej codziennej formule zielonych napojów Partii Zielonych . Ten codzienny booster ma na celu dostarczenie organizmowi składników odżywczych, których potrzebuje na co dzień.

Jak zawsze, przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w diecie lub dodaniem nowego suplementu należy skonsultować się z lekarzem.

Próbowaliście już aronii? Jaki jest Twój ulubiony sposób na włączenie tej jagody do swojej diety?

Jak oceniasz ten materiał?

Kliknij na gwiazdkę, aby zostawić swoją ocenę

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Jak dotąd brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

Idealny syrop na kaszel i ból gardła – sprawdź idealne połączenie: szałwia, tymianek, cebula i miód

Poprzedni wpis

9 tradycyjnych potraw kuchni rosyjskiej, które musisz spróbować

Następny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w kuchni, serwujący wykwintne dania. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać coś więcej niż artykuł 📖

Na pewno zainteresują Cię jeszcze:

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *