Masło, margaryna, ghee czy masło wegańskie — co jest zdrowsze? 1 - Twój Głos 📌 e-TG.pl
Farm butter and fresh baguette with butter. Gray background.Top view.
Historia produktów 📦Ludologia 👨Zdrowie ⚕️

Masło, margaryna, ghee czy masło wegańskie — co jest zdrowsze?

Może dla Ciebie gęste masło, które zaczyna się rozpływać na gorącym toście, maślana kremowość na słodkim ziemniaku z cynamonem robi różnicę czy maślany smak zapiekany w twoich ulubionych babeczkach wywołuję radość. Tak czy inaczej, Polacy pod wpływem szału na dietę ketogeniczną zakochali się w maśle – ale wielu “zwykłych zjadaczy chleba” też kocha jego alternatywy.

Często w sieci na forach natykamy się na wiele pytań o to, czy masło lub margaryna są lepsze dla zdrowia, a popularne krajowe marki wydają się podsycać to zainteresowanie nowymi spojrzeniami na ghee (czyli masło klarowane) i niemleczne produkty do smarowania na bazie roślin. Przejdźmy przez zamieszanie i zagłębimy się w szczegóły dotyczące masła, margaryny, klarowanego odpowiednika Ghi i wegańskiego masła, aby wskazać nam, który masło do smarowania należy wrzucić do naszych wózków spożywczych.

Ukochany oryginał, masło, pozostało powszechnie znaną nazwą przez wieki. Ten tradycyjny, aromatyczny, półstały tłuszcz na bazie mleka jest wytwarzany przez ubijanie mleka lub śmietany i często jest sprzedawany w patyczkach. Podobnie jak wiele innych olejów, masło jest bogate w tłuszcz i kalorie, zawiera prawie 12 gramów tłuszczu i 102 kalorie na łyżkę stołową . Posolona może zawierać ponad 80 gramów sodu na łyżkę stołową. Niestety masło zawiera 7 gramów tłuszczów nasyconych, co stanowi 35% dziennej wartości tłuszczów nasyconych.

Rodzaj tłuszczów nasyconych w maśle to głównie kwas palmitynowy , który ma tendencję do podnoszenia zarówno całkowitego cholesterolu, jak i cholesterolu LDL i wiąże się ze zwiększonym ryzykiem chorób serca. Należy pamiętać, że gdy masło jest podawane w małych kulkach lub pojedynczych kostkach, zwanych „plasterkami”, może to być tak małe, jak około łyżeczki do herbaty i nawet 2 łyżki stołowe.

Masło, margaryna, ghee czy masło wegańskie — co jest zdrowsze? 2 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Margaryna

Często sprzedawana na półce obok masła, margaryna jest powszechnie dostępna w kubkach, ale czasami jest sprzedawana w postaci paluszków i nie zawiera nabiału jako pierwszego składnika. Sugeruje się , że w przypadku używania margaryny w wannie zamiast masła w sztyfcie lub margaryny zmniejsza się ryzyko zawału mięśnia sercowego lub zawału serca. Zamiast tego prym wiedzie mieszanka wody i różnych olejów roślinnych, w tym olej palmowy, olej z ziaren palmowych i sojowy, a także czasami olej rzepakowy, kokosowy i oliwa z oliwek. W przeszłości margaryny były źródłem całkowicie lub częściowo „ uwodornionego ”„ tłuszcze powstające w procesie uwodorniania, który dodaje wodór do nienasyconego związku. Dzięki temu margaryna jest bardziej zwarta w temperaturze pokojowej. Jednak uwodornienie olejów wiąże się z mniej korzystnymi wynikami zdrowotnymi. Na szczęście uwodornienie rzadko obserwuje się obecnie w produktach margarynowych w sklepie.

Może cię zainteresować także:  7 gadżetów kuchennych, dzięki którym krojenie warzyw będzie szybsze i łatwiejsze

Tłuszcz i kalorie w margarynach są różne, od około 35 kalorii, z 4 gramami tłuszczu całkowitego i 1 gramem tłuszczów nasyconych na łyżkę stołową, do 70 kalorii, z 8 gramami tłuszczu ogółem i 2,5 gramami tłuszczów nasyconych na łyżkę stołową. Margaryny są również dostępne w bardzo niskokalorycznych sprayach, które dają wystarczającą ilość spritzu, aby lekko pokryć świeży popcorn, położyć glazurę na pieczonych warzywach lub spryskać patelnię do gotowania na niskim lub średnim ogniu.

Masło, margaryna, ghee czy masło wegańskie — co jest zdrowsze? 3 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Masło klarowane Ghee

Ghee, masło klarowane, jest bardzo popularne w kuchni indyjskiej i bliskowschodniej. Masło klarowane powstaje poprzez oddzielenie suchej masy mleka od masła, a następnie zachowanie tylko pozostałego tłuszczu masła płynnego. Stwarza to bardziej aromatyczny i stabilny produkt maślany, który ma wyższą temperaturę dymienia wynoszącą około 375 stopni lub więcej do technik gotowania w wysokiej temperaturze, takich jak smażenie, smażenie, a nawet smażenie.

Chociaż ghee może być wspaniałe do przygotowywania posiłków i preferencji smakowych, zawiera jeszcze więcej tłuszczów, tłuszczów nasyconych i kalorii na łyżkę stołową , odpowiednio około 14 gramów, 10 gramów i 120 kalorii. Daje to 1 łyżce stołowej — wielkości kciuka od kostki po czubek — 50% zalecanej dziennej wartości tłuszczów nasyconych.

Masło wegańskie

To ekscytujące widzieć, jak świat żywności pochodzenia roślinnego rozszerza się na tak wiele zakątków sklepu spożywczego, oferując opcje zarówno dla wszystkożernych, jak i roślinożernych. Masło wegańskie nie jest tak obcym konceptem po tej stronie 2014 roku – kiedy „ Veganuary ” powstało w trakcie oczywistej zmiany weganizmu w główny nurt . Obecnie wiele marek wykorzystuje słowo „wegańskie”, aby zyskać uznanie na półce.

Masła wegańskie są dostępne na rynku w równym stopniu w postaci puszek lub past do smarowania, a ich głównymi składnikami mogą być oleje kokosowy, sojowy, palmowy, rzepakowy, lniany lub z oliwek. Wiele maseł wegańskich ma również tendencję do dodawania do receptury niewielkich ilości białka z orzechów nerkowca, owsa, bobu lub białka grochowego. Dodatkowo masła wegańskie zawierają około 80 kalorii, 8 gramów tłuszczu ogółem i 4 gramy tłuszczów nasyconych do około 100 kalorii, 11 gramów tłuszczu ogółem i 5 gramów tłuszczów nasyconych na łyżkę stołową.

Może cię zainteresować także:  Wiosna! Co robić aby uchronić się przed infekcjami?

Masło, margaryna, ghee czy masło wegańskie — co jest zdrowsze? 4 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Werdykt

Najważniejszy wyróżnik w maślanych produktach sprowadza się do liczby kalorii, ilości tłuszczu i rodzaju zawartego w nich tłuszczu – gdzie w zestawieniu porównania masła, margaryny i masłem wegańskiego typu ghee wychodzi na to że starannie dobrana margaryna może zawierać najmniej ze wszystkich trzech wartości.

Wybierz margarynę, której głównymi składnikami są woda i oliwa z oliwek, olej z awokado, olej lniany i/lub olej rzepakowy, aby uzyskać najlepszą listę składników maślanych dla twojego zdrowia. Margaryna z tymi kluczowymi składnikami zapewni idealny rodzaj tłuszczu wspierającego zdrowie serca i prawdopodobnie będzie zawierała mniej tłuszczu i kalorii, aby pomóc w kontroli wagi. Niektóre z najzdrowszych produktów margarynowych, które spełniają te kryteria “Smart Balance”. Wybierz masło do smarowania z oliwą z oliwek Extra Virgin.

Jak oceniasz ten materiał?

Kliknij na gwiazdkę, aby zostawić swoją ocenę

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Jak dotąd brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

Metabolizm energii – jak obliczyć wiek metaboliczny i BMR?

Poprzedni wpis

7 gadżetów kuchennych, dzięki którym krojenie warzyw będzie szybsze i łatwiejsze

Następny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w kuchni, serwujący wykwintne dania. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać coś więcej niż artykuł 📖

Na pewno zainteresują Cię jeszcze:

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.