Metabolizm energii - jak obliczy膰 wiek metaboliczny i BMR? 1 - Tw贸j G艂os 馃搶 e-TG.pl
Adult sportswoman with slim figure does physical exercise at home. Pre workout powder for warming up and workout.
Ciekawostki 馃Porady 馃幆Zdrowie 鈿曪笍

Metabolizm energii – jak obliczy膰 wiek metaboliczny i BMR?

Wiek chronologiczny mo偶e da膰 ci liczb臋 lat od urodzenia, ale nie da ci statystyk, czy jeste艣 zdrowy metabolicznie, czy nie. Tu w艂a艣nie wkracza wiek metaboliczny.

Wiek metaboliczny jest jednym z pojawiaj膮cych si臋 marker贸w zdrowia metabolicznego i metabolizmu. Rozumiemy te dwa terminy i ich zwi膮zek z tym, w jaki spos贸b organizm wykorzystuje energi臋, zanim wejdziemy w wiek metaboliczny.

Metabolizm i wydatki na energi臋

Metabolizm zapewnia organizmowi energi臋 potrzebn膮 do oddychania, kr膮偶enia krwi, wzrostu i naprawy kom贸rek oraz wszystkiego innego, co robi, aby przetrwa膰. Istniej膮 dwa procesy metabolizmu – katabolizm i anabolizm.

Cia艂o dok艂adnie reguluje oba procesy, aby zapewni膰 ich r贸wnowag臋.

  • Katabolizm rozbija wi臋ksze struktury, takie jak bia艂ka, t艂uszcze lub tkanki, na mniejsze jednostki, takie jak kom贸rki lub kwasy t艂uszczowe. We藕my na przyk艂ad trawienie. Jedzenie, kt贸re spo偶ywamy ( w臋glowodany , bia艂ka i t艂uszcze dietetyczne ) rozk艂ada si臋 na prostsze formy, aby dostarczy膰 organizmowi energii.

  • Katabolizm rozk艂ada kawa艂ek chleba na proste sk艂adniki od偶ywcze, kt贸rych organizm mo偶e u偶y膰, takie jak glukoza (cukier we krwi). Trzy etapy katabolizmu to etap uwalniania energii –

    • Rozdrobnione cz膮steczki s膮 wychwytywane przez kom贸rki i przekszta艂cane w mniejsze cz膮steczki, zazwyczaj acetylokoenzym A (acetylo-CoA), kt贸ry uwalnia pewn膮 ilo艣膰 energii.

    • Etap magazynowania energii – Uwolniona energia jest magazynowana na podstawowe elementy budulcowe potrzebne do wzrostu i naprawy.

  • Anabolizm jest przeciwie艅stwem katabolizmu. Wi膮偶e ze sob膮 mniejsze jednostki, takie jak sk艂adniki od偶ywcze, kom贸rki lub aminokwasy. Anabolizm skupia si臋 na wzro艣cie i budowaniu.

    Jest to zestaw szlak贸w metabolicznych, kt贸re organizuj膮 i konstruuj膮 ma艂e, proste cz膮steczki w du偶e, z艂o偶one. Anabolizm wykorzystuje energi臋 pochodz膮c膮 z po偶ywienia.

    Przyk艂adami anabolizmu s膮 wzrost i mineralizacja ko艣ci oraz przyrost masy mi臋艣niowej. Kiedy twoje cia艂o pr贸buje wyleczy膰 ran臋, anabolizm dodaje tkanki i struktury wok贸艂 rany.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Niedoczynno艣ci i nadczynno艣ci tarczycy - nie bagatelizuj problem贸w z tarczyc膮

Metabolizm energii - jak obliczy膰 wiek metaboliczny i BMR? 2 - Tw贸j G艂os 馃搶 e-TG.pl

Trzy etapy anabolizmu to:

  1. Produkcja poprzednik贸w, takich jak aminokwasy, monosacharydy, izoprenoidy i nukleotydy

  2. Stymulacja tych prekursor贸w do form reaktywnych za pomoc膮 energii z ATP

  3. Gromadzenie tych prekursor贸w w z艂o偶one cz膮steczki, takie jak bia艂ka, lipidy, polisacharydy i kwas nukleinowy.

W dowolnym momencie wewn膮trz cia艂a zachodz膮 tysi膮ce reakcji chemicznych, aby utrzyma膰 kom贸rki w zdrowiu, rozwoju i funkcjonowaniu. Aby organizm m贸g艂 normalnie funkcjonowa膰, potrzebuje niezb臋dnych sk艂adnik贸w od偶ywczych, w tym energii (kilod偶uli), kt贸re pochodz膮 ze spo偶ywanych pokarm贸w i napoj贸w.

Ilo艣膰 energii spalanej przez organizm w danym momencie jest bezpo艣rednio zale偶na od metabolizmu.

Nasze cia艂a wykorzystuj膮 energi臋 na cztery sposoby:

  1. Energia zu偶yta w spoczynku:

    Podstawowe funkcjonowanie organizmu wymaga energii nawet wtedy, gdy nic nie robisz. Twoje cia艂o sprawia, 偶e 鈥嬧媠erce pompuje krew w 偶y艂ach, utrzymuje temperatur臋 cia艂a lub czynno艣膰 nerek to minimalna liczba kalorii potrzebna do podstawowych funkcji w spoczynku.

    Proces ten jest znany jako podstawowy metabolizm, a nasz podstawowy metabolizm jest miar膮.

    BMR odpowiada za oko艂o 60 do 80 procent dziennego wydatku energetycznego. Obejmuje energi臋 wykorzystywan膮 do funkcji serca, m贸zgu i innych funkcji nerwowych. Normalny BMR zdrowego m臋偶czyzny wynosi oko艂o 7100 kJ dziennie, podczas gdy 艣redni BMR zdrowej kobiety wynosi oko艂o 5900 kJ dziennie.

    Nale偶y zauwa偶y膰, 偶e tempo wydatkowania energii zmienia si臋 w ci膮gu dnia. Wiadomo, 偶e zmniejsza si臋 wraz z wiekiem聽.聽RMR lub spoczynkowy metabolizm to liczba kalorii spalanych przez organizm w stanie spoczynku.

    Jednym z popularnych sposob贸w oszacowania BMR jest zastosowanie wzoru Harrisa-Benedicta, kt贸ry uwzgl臋dnia wag臋, wzrost, wiek i p艂e膰.

    Zrozumienie swojego BMR, typowego poziomu aktywno艣ci i liczby kalorii potrzebnych codziennie do utrzymania wagi to wa偶ne sposoby aktywnego udzia艂u w zdrowiu fizycznym.

    Tw贸j BMR jest okre艣lany przez takie czynniki, jak p艂e膰, wiek, pochodzenie etniczne, wzrost, waga, historia wagi, sk艂ad cia艂a i czynniki genetyczne.

  2. Energia wykorzystywana do rozk艂adania 偶ywno艣ci:

    Proces ten nazywany jest efektem termicznym 偶ywno艣ci (TEF). Jest to energia potrzebna do trawienia, wch艂aniania i usuwania spo偶ytych sk艂adnik贸w od偶ywczych.

    TEF zu偶ywa 10% energii. Definiuje si臋 j膮 jako 鈥瀢zrost tempa metabolizmu po spo偶yciu posi艂ku鈥.

  3. Energia zu偶yta na aktywno艣膰:

    Wydatek energetyczny na aktywno艣膰 (AEE) jest najbardziej zmiennym sk艂adnikiem. Obejmuje termogenez臋 aktywno艣ci wysi艂kowej i pozawysi艂kowej (NEAT).

    膯wiczenia i NEAT mog膮 stanowi膰 20鈥50% ca艂kowitego wydatku energetycznego. NEAT to wszystko, co robimy, co nie jest spaniem, jedzeniem ani 膰wiczeniami sportowymi. Jest to energia zu偶ywana na codzienne czynno艣ci, takie jak stanie, chodzenie, pisanie na maszynie, gotowanie, praca w ogrodzie, a nawet wiercenie si臋.

  4. Tempo metabolizmu podczas snu

    SMR odnosi si臋 do energii zu偶ywanej podczas snu. Wielu specjalist贸w od snu twierdzi 偶e metabolizm glukozy zaczyna wzrasta膰 w drugiej po艂owie nocy, kiedy wchodzisz w faz臋 REM.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  20 najwa偶niejszych element贸w wyposa偶enia domowej si艂owni - przestrze艅 i komfort 膰wicze艅

Metabolizm energii - jak obliczy膰 wiek metaboliczny i BMR? 3 - Tw贸j G艂os 馃搶 e-TG.pl

艢redni wiek zwi膮zany z typem przemiany materii a analiza sk艂adu cia艂a

Technologia sk艂adu cia艂a jest bezpieczniejsz膮 i bardziej niezawodn膮 metod膮聽 przy obliczaniu swojego wiek metabolicznego i mierzona jest na podstawie p艂ci, wzrostu, wagi i wieku.聽Aby zmierzy膰 sw贸j wiek metaboliczny, mo偶emy u偶y膰 analizatora sk艂adu cia艂a, aby uzyska膰 precyzyjne pomiary stosunku bezt艂uszczowej masy mi臋艣niowej do t艂uszczu trzewnego. Na rynku dost臋pne profesjonalne urz膮dzenia dokonuj膮ce zaawansowanej technologii analizy impedancji bioelektrycznej (BIA) – analizy sk艂adu cia艂a, kt贸re pozwala pozna膰, w o wiele wi臋kszym stopniu efekty stosowanej diety b膮d藕 treningu, ni偶 jest to mo偶liwe z u偶yciem inteligentnej wagi b膮d藕 zegarka.

Czym jest metabolizm energii – Jak obliczy膰 BMR?

Metabolizm to termin u偶ywany do opisania wszystkich reakcji chemicznych zwi膮zanych z utrzymaniem stanu 偶ycia kom贸rek i organizmu.

Energia: Energia w prostych s艂owach mo偶e by膰 zdefiniowana jako zdolno艣膰 lub moc do wykonywania pracy.聽Energia jest uwalniana przez metabolizm 偶ywno艣ci, a potencjalna warto艣膰 energetyczna 偶ywno艣ci jest wyra偶ana w kilokalorii (Kcal).

Ilo艣膰 energii cieplnej na gram, jaka mo偶e by膰 udost臋pniona organizmowi przez ka偶dy z makrosk艂adnik贸w dostarczaj膮cych energi臋 w nast臋puj膮cy spos贸b:

  • 1 g w臋glowodan贸w daje 4 Kcal
  • 1 g t艂uszczu daje 9 Kcal
  • 1 g bia艂ka daje 4 Kcal

Definicja i sk艂adniki energii: Podstawowa przemiana materii jest zdefiniowana jako u艂amek ca艂kowitego wydatku energetycznego, kt贸ry jest potrzebny do utrzymania 偶yciowych, mimowolnych proces贸w organizmu, takich jak bicie serca, czynno艣膰 nerek itp. Innymi s艂owy, podstawowy tempo przemiany materii to minimalne zapotrzebowanie na kalorie potrzebne do podtrzymania 偶ycia w spoczynku.聽Jest wyra偶ony w kilokaloriach na 24 godziny.

Blisko spokrewnionym terminem u偶ywanym obecnie jest Spoczynkowy Tempo Metabolizmu (RMR).聽RMR mierzy si臋 u pacjenta w pozycji le偶膮cej lub siedz膮cej w wygodnym 艣rodowisku kilka godzin po posi艂ku i bez jakiejkolwiek znacz膮cej aktywno艣ci.聽RMR jest nieco wy偶szy ni偶 BMR, ale r贸偶nica jest niewielka.
Dodatkowa energia wymagana w nast臋puj膮cych warunkach:
Wzrost : koszt energetyczny wzrostu sk艂ada si臋 z dw贸ch sk艂adnik贸w obejmuj膮cych energi臋 potrzebn膮 do syntezy rosn膮cych tkanek oraz energi臋 zdeponowan膮 w tych tkankach.聽Koszt energetyczny wzrostu maleje wraz z wiekiem.
Ci膮偶a: aby sprosta膰 wymaganiom rosn膮cego dziecka i zmianom w metabolizmie matki, przysz艂a mama potrzebuje dodatkowej energii.
Laktacja: Dobrze od偶ywione kobiety karmi膮ce piersi膮 cz臋艣ciowo pokrywaj膮 dodatkowe zapotrzebowanie na karmienie dziecka z zapas贸w tkanki t艂uszczowej zgromadzonej w czasie ci膮偶y.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Naturalne sposoby na wypadanie w艂os贸w - sprawd藕 jak temu zaradzi膰?

Czynniki wp艂ywaj膮ce na BMR

BMR to najwi臋kszy sk艂adnik dobowego zapotrzebowania na energi臋, stanowi膮cy od 45 do 70 procent ca艂kowitego dziennego zu偶ycia energii.聽Czynniki wp艂ywaj膮ce na BMR to:
Rozmiar cia艂a: BMR jest 艣ci艣le zwi膮zany z powierzchni膮 cia艂a, poniewa偶 podstawowa produkcja ciep艂a jest wprost proporcjonalna do powierzchni cia艂a.
Wiek: BMR jest najwy偶szy w ci膮gu pierwszych 2 lat 偶ycia.聽Zanika stopniowo w dzieci艅stwie i nieznacznie wzrasta w okresie dojrzewania.聽Stopniowo spada w wieku doros艂ym, z wi臋kszym spadkiem w p贸藕niejszych latach.
P艂e膰: kobiety maj膮 o 6-10% ni偶szy BMR ni偶 m臋偶czy藕ni.
Sk艂ad cia艂a: BMR jest bezpo艣rednio zwi膮zany z bezt艂uszczowym cia艂em Osoby z dobrze rozwini臋tymi mi臋艣niami, np. sportowcy, maj膮 wy偶szy BMR ni偶 osoby oty艂e, kt贸rych organizm ma wy偶szy procent tkanki t艂uszczowej.
Sen: BMR we 艣nie jest o oko艂o 5% ni偶szy ni偶 w przypadku podstawowej przemiany materii.
Gor膮czka: BMR wzrasta w warunkach gor膮czki.聽Na ka偶dy wzrost temperatury cia艂a o 1 stopie艅 Fahrenheita BMR zwi臋ksza si臋 o oko艂o 7%.
Strach, niepok贸j, napi臋cie nerwowe: Takie emocje maj膮 tendencj臋 do podwy偶szania BMR.
Niedo偶ywienie i g艂贸d: Przed艂u偶one niedo偶ywienie lub g艂贸d powoduje zmniejszenie BMR o oko艂o 10-20%.
Brak r贸wnowagi hormonalnej: stany takie jak niedoczynno艣膰 tarczycy zmniejszaj膮 BMR, podczas gdy nadczynno艣膰 tarczycy zwi臋ksza BMR.聽Wzrost wydzielania adrenaliny, zwi膮zany z wysoce emocjonalnymi stanami, tymczasowo zwi臋ksza BMR.

Obliczanie BMR:
BMR: Waga w kg * 2,2 * 11
Na przyk艂ad osoba wa偶膮ca 80 kg prawdopodobnie ma BMR
80*2,2*11 = 1936 kcal.

Wi臋cej analiz takich jak BMI, BF, SMM, SYS, DYS, PUL b臋dzie konieczne przy zrozumieniu swoich parametr贸w energetycznych.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Dow贸d na to, 偶e Coca-Cola nie powinna znajdowa膰 si臋 w twoim ciele

Poprzedni wpis

Mas艂o, margaryna, ghee czy mas艂o wega艅skie 鈥 co jest zdrowsze?

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w kuchni, serwuj膮cy wykwintne dania. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 co艣 wi臋cej ni偶 artyku艂 馃摉

Na pewno zainteresuj膮 Ci臋 jeszcze:

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.

Pozostaw komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.