Czy dieta mo偶e zmniejszy膰 stres? 1 - Tw贸j G艂os 馃搶 e-TG.pl
Emotionally stressed, shocked woman eating cake and holding a remote control while watching TV in bed. Scary horror movie or terrible news, scare in her eyes Overeating, Jamming of negative emotions
Dziwne kwestie 馃おCiekawostki 馃Dani i przepisy 馃嵆Nauka 馃敩Zdrowie 鈿曪笍

Czy dieta mo偶e zmniejszy膰 stres?

Kluczowe zagadnienia

  • Nasze mikroorganizmy jelitowe moderuj膮 nasz nastr贸j poprzez o艣 jelitowo-m贸zgow膮.
  • Jedzenie, kt贸re jemy, zmienia profil mikrobiologiczny naszych jelit.
  • Dieta 艣r贸dziemnomorska mo偶e poprawi膰 nasze postrzeganie stresu.

Nasze 偶ycie jest聽stresuj膮ce聽, a dzi臋ki pandemiom i聽polityce聽wydaje si臋, 偶e z dnia na dzie艅 jest coraz gorzej.聽Ten stres powoli niszczy nasz nastr贸j i zdrowie, sprawiaj膮c, 偶e聽l臋k聽i聽depresja聽s膮 g艂贸wnymi przyczynami niepe艂nosprawno艣ci na ca艂ym 艣wiecie.

Ale na horyzoncie wida膰 艣wiate艂ko.聽Dzi臋ki niestrudzonym wysi艂kom naukowc贸w mamy teraz spos贸b na wzmocnienie naszej odporno艣ci聽na stresory 偶ycia.聽Co zadziwiaj膮ce, nie ma w tym 偶adnych lek贸w ani operacji.聽Je艣li poradzisz sobie z kilkoma zmianami w swojej聽diecie聽, mo偶esz zacz膮膰 spokojnie radzi膰 sobie z presj膮 偶yciow膮.

W 2013 roku Cryan i Dinan聽opublikowali badanie聽identyfikuj膮ce zestaw drobnoustroj贸w, kt贸re mog膮 poprawi膰 nastr贸j.聽Nazwali ich聽psychobiotykami聽.聽Pe艂ne ujawnienie: wkr贸tce po tym artykule zacz膮艂em z nimi pracowa膰 nad ksi膮偶k膮 zatytu艂owan膮聽Rewolucja psychobiotyczna.聽Nigdy nie przestali imponowa膰 mi swoim zaanga偶owaniem w te pionierskie badania.聽Musieli przezwyci臋偶y膰 powa偶ne przeciwno艣ci ze strony naukowc贸w, kt贸rzy mocno w膮tpili, czy drobnoustroje w jelitach mog膮 wp艂ywa膰 na m贸zg.聽Dzi艣聽o艣 jelitowo-m贸zgowa聽jest powszechnie uznawana, ale dekad臋 temu by艂a herezj膮.

Czy dieta mo偶e zmniejszy膰 stres? 2 - Tw贸j G艂os 馃搶 e-TG.pl

Wi臋kszo艣膰 wczesnych prac wykonano na聽myszach聽, kt贸re mo偶na hodowa膰 w 艣rodowisku wolnym od zarazk贸w, co jest g艂贸wn膮 zalet膮 przy pr贸bie wyizolowania skutk贸w drobnoustroj贸w.聽Ale by艂o ma艂o bada艅 na ludziach.聽Przez lata zaj臋to si臋 t膮 orientacj膮 myszy, a kilka psychobiotyk贸w 鈥 zar贸wno mikrobiologicznych, jak i聽prebiotycznych聽鈥 by艂o obecnie badanych na ludziach.

Nowe badanie

Dzi臋ki聽nowemu badaniu聽Cryan i Dinan dodali nowe narz臋dzie do psychobiotycznego zestawu narz臋dzi.聽Zamiast suplement贸w spojrzeli na diet臋 jako spos贸b na popraw臋 osi jelitowo-m贸zgowej i uderzyli w brud.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  3 Idealne 膰wiczenia na zgrabne po艣ladki - sprawd藕 skuteczne sposoby na pi臋kn膮, j臋drn膮 pup臋

W badaniu wzi臋艂o udzia艂 45 zdrowych os贸b doros艂ych i zastosowano u nich diet臋聽placebo聽lub diet臋 psychobiotyczn膮.聽Po miesi膮cu 17% na diecie kontrolnej wykaza艂o popraw臋 odczuwanego stresu, ale 32% na diecie psychobiotycznej wykaza艂o popraw臋, prawie dwa razy wi臋cej.聽Im wi臋ksze przestrzeganie diety, tym lepsza poprawa.

Autorzy zwracaj膮 uwag臋, 偶e chocia偶 przestrzeganie diety psychobiotycznej by艂o do艣膰 wierne, fermenty okaza艂y si臋 wyzwaniem, a wi臋kszo艣膰 os贸b radzi艂a sobie tylko z po艂ow膮 zalecanych porcji.聽Fermenty s膮 zar贸wno prebiotykami, jak i probiotykami i s膮 g艂贸wnym sk艂adnikiem diety psychobiotycznej, wi臋c by艂a to potencjalna wada badania.

Dieta kontrolna by艂a zgodna z wytycznymi dotycz膮cymi zdrowego od偶ywiania, co dla wi臋kszo艣ci os贸b stanowi艂o krok naprz贸d, bior膮c pod uwag臋 ich popraw臋 w trakcie badania. W danych by艂o te偶 kilka tajemnic. Na przyk艂ad zmiany w mikroflorze by艂y subtelne, ale nast膮pi艂y znacz膮ce zmiany w metabolitach 鈥 produktach drobnoustroj贸w jelitowych.

Pomimo tych drobnych niedoci膮gni臋膰, wyniki badania s膮 znacz膮ce, a autorzy doszli do wniosku, 偶e 鈥瀊ior膮c pod uwag臋 fundamentalny wp艂yw stresu na ryzyko rozwoju innych chor贸b przewlek艂ych, takich jak depresja, odkrycia te s膮 obiecuj膮ce jako potencjalne podej艣cia terapeutyczne i zapobiegawcze鈥.

Nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na jedn膮 rzecz: zmniejszenie stresu zaobserwowano tylko podczas badania;聽p贸藕niej znikn膮艂.聽Tak wi臋c dieta psychobiotyczna nie jest lekarstwem, ale terapeutycznym stylem 偶ycia: musisz stale karmi膰 dobre bakterie, aby m贸zg m贸g艂 zachowa膰 korzy艣ci.

Jak dzia艂aj膮 psychobiotyki?

Istnieje wiele r贸偶nych sposob贸w, w jakie drobnoustroje wp艂ywaj膮 na m贸zg, w tym nerwy,聽hormony聽i czynniki odporno艣ciowe.聽Co wa偶ne, mikroorganizmy psychobiotyczne zmniejszaj膮 stany zapalne, pozwalaj膮c m贸zgowi odpocz膮膰.

Jedn膮 z wa偶nych 艣cie偶ek jest przywr贸cenie uszkodzonej wy艣ci贸艂ki jelita.聽Normalne jelita musz膮 by膰 przepuszczalne, aby umo偶liwi膰 wch艂anianie sk艂adnik贸w od偶ywczych.聽Ale nadmiernie przepuszczalne lub 鈥瀗ieszczelne鈥 jelita mog膮 pozwoli膰 toksynom lub bakteriom przedosta膰 si臋 do krwioobiegu, sk膮d s膮 pompowane do ka偶dego narz膮du w ciele, w tym do m贸zgu.

Czy dieta mo偶e zmniejszy膰 stres? 3 - Tw贸j G艂os 馃搶 e-TG.pl

Nasz uk艂ad odporno艣ciowy jest w stanie zlikwidowa膰 tych w艂贸cz臋g贸w, ale tylko do pewnego stopnia.聽Je艣li infekcja jest wystarczaj膮co silna lub uporczywa, mo偶e rozwin膮膰 si臋 przewlek艂y stan zapalny. M贸zg reaguje inicjuj膮c zachowania chorobowe, kt贸re w wi臋kszo艣ci s膮 nie do odr贸偶nienia od l臋ku i depresji.聽Jednak w tym badaniu wszyscy badani byli zdrowi i nie mieli oczywistych problem贸w z jelitami.聽Najsilniejszym kandydatem na uk艂ad jelitowo-m贸zgowy by艂 tutaj metabolizm 鈥 w szczeg贸lno艣ci metabolizm tryptofanu i lipid贸w.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Ekologia i zdrowy styl 偶ycia - jej popularno艣膰 i atuty

Czym jest dieta psychobiotyczna?

Ka偶da dieta sk艂ada si臋 z dw贸ch cz臋艣ci: pokarm贸w, kt贸rych nale偶y unika膰 i produkt贸w, kt贸re nale偶y uwzgl臋dni膰.聽Przyjrzyjmy si臋 najpierw niezdrowej 偶ywno艣ci.聽Dieta psychobiotyczna rezygnuje z fast food贸w,聽wysoko przetworzonej 偶ywno艣ci聽i聽s艂odkiej 偶ywno艣ci聽.聽Wszystko to sprzyja rozwojowi bakterii niew艂a艣ciwego rodzaju iw niew艂a艣ciwych miejscach.

Teraz o zdrowej 偶ywno艣ci.聽Powiniene艣 doda膰 pe艂ne ziarna i sfermentowan膮 偶ywno艣膰, a tak偶e warzywa, owoce i fasol臋 wype艂nione b艂onnikiem.聽Je艣li brzmi to znajomo, to dlatego, 偶e przypomina diet臋 艣r贸dziemnomorsk膮, kt贸ra ma wysokie wyniki w skali psychobiotycznej.

W badaniu dieta psychobiotyczna 鈥瀘bejmowa艂a spo偶ywanie owoc贸w i warzyw bogatych w b艂onnik prebiotyczny (6鈥8 porcji dziennie, np. cebula, por, kapusta, jab艂ka, banany, owies), zb贸偶 (5鈥8 porcji dziennie) i ro艣liny str膮czkowe (3-4 porcje tygodniowo) oraz produkty fermentowane (2-3 porcje dziennie, np. kapusta kiszona, kefir czy kombucha).鈥

Czy dieta mo偶e zmniejszy膰 stres? 4 - Tw贸j G艂os 馃搶 e-TG.pl

Tak, to du偶o porcji, a prawie 偶adna nie jest dost臋pna w Mcdonald’s czy Burger King.聽Jednak dobra sa艂atka zazwyczaj zawiera kilka porcji warzyw i 艂atwo jest doda膰 ziarna, takie jak br膮zowy ry偶 lub pe艂noziarnisty chleb do ka偶dego posi艂ku.聽Dowodem na to, 偶e jest to wykonalne, jest fakt, 偶e mieszka艅cy basenu Morza 艢r贸dziemnego 偶ywi膮 si臋 w ten spos贸b od wiek贸w 鈥 a nieproporcjonalnie du偶a ich liczba to聽stulatkowie聽.

Je艣li masz wymagaj膮ce 偶ycie, to badanie pokazuje, 偶e zwyk艂a zmiana diety mo偶e poprawi膰 postrzeganie stresu. Na szcz臋艣cie 艂atwo jest pokocha膰 diet臋 艣r贸dziemnomorsk膮. Przyj臋cie nowych nawyk贸w 偶ywieniowych to niewielka cena za spok贸j ducha. Mo偶e chcesz spr贸bowa膰?

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Najlepsze treningi si艂owe i kondycyjne. Sta艅 si臋 silniejszy, szczuplejszy, zdrowszy

Poprzedni wpis

Jak si臋 rozgrza膰 tej zimy

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w kuchni, serwuj膮cy wykwintne dania. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 co艣 wi臋cej ni偶 artyku艂 馃摉

Na pewno zainteresuj膮 Ci臋 jeszcze:

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.

Pozostaw komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.