Suplementy diety

()

G艂o艣no zrobi艂o si臋 ostatnio o sporze dotycz膮cym tego, czy suplementy diety to tylko dodatek, maj膮cy na celu wzbogaci膰 codzienn膮 diet臋 o niezb臋dne witaminy i mikroelementy czy s膮 to ju偶 leki, z kt贸rymi nale偶y post臋powa膰 rozwa偶nie? Trudno udzieli膰 jednoznacznej odpowiedzi. Zdania ekspert贸w, dietetyk贸w i lekarzy s膮 podzielone. Nie ulega jednak w膮tpliwo艣ci, 偶e suplementy diety sta艂y si臋 bardzo popularne w艣r贸d aktywnych ludzi XIX wieku. Organizm cz艂owieka 偶yj膮cego w ci膮g艂ym po艣piechu nara偶ony jest na ogrom szkodliwych dzia艂a艅, z kt贸rymi nie jest wstanie sam sobie poradzi膰.

Stres, wysi艂ek fizyczny, niew艂a艣ciwa dieta, brak czasu na przygotowanie pe艂nowarto艣ciowego posi艂ku powoduj膮, 偶e nasza odporno艣膰 jest znacznie obni偶ona. Wysoko przetworzona 偶ywno艣膰 zawiera coraz mniej cennych dla cz艂owieka witamin i minera艂贸w, a suplementacja jest dla organizmu ratunkiem. Suplementy diety kupi膰 mo偶na w sklepach ze zdrow膮 偶ywno艣ci膮, aptekach, coraz cz臋艣ciej supermarketach, a nawet ma艂ych sklepach spo偶ywczych.

Istnieje mn贸stwo produkt贸w, kt贸re pe艂ni膮 funkcje suplementu. W艣r贸d najpopularniejszych wyr贸偶nia si臋:

– pigu艂ki i kapsu艂ki, zawieraj膮ce wyci膮gi z ro艣lin, przeciwutleniacze i witaminy

– p艂yny, czyli napoje izotoniczne i energetycznego, tabletki musuj膮ce do rozpuszczenia w wodzie

Uzupe艂niaj膮c codzienn膮 diet臋 suplementami pami臋ta膰 nale偶y o zasadzie 鈥 co za du偶o to nie zdrowo. Zbyt du偶e dawki witamin czy sk艂adnik贸w mineralnych mog膮 zaszkodzi膰. Przekroczenie dziennej dawki mo偶e mie膰 dzia艂anie toksyczne lub prowadzi膰 do niedoboru innych sk艂adnik贸w. Pami臋tajmy tak偶e, 偶e suplementy diety nie zast膮pi膮 ca艂kowicie codziennej diety. Stanowi膮 one tylko uzupe艂nienie niedobor贸w witamin i innych cennych dla cz艂owieka zwi膮zk贸w.

Suplementy diety nale偶y stosowa膰 z rozwag膮. Nie wolno przesadzi膰, ale tak偶e nie wolno zast臋powa膰 nimi jedzenia. Zanim zaczniesz 艂yka膰 witaminowe tabletki, warto skontrolowa膰 sw贸j potrzeby swojego cia艂a, bo ka偶dy z nas ma indywidualne potrzeby a jego organizm mo偶e r贸偶nie reagowa膰 na dostarczane sk艂adniki. W tym polecamy skontaktowa膰 si臋 z lekarzem b膮d藕 dietetykiem, kt贸rzy pomog膮 dopasowa膰 rodzaj witamin i minera艂贸w do potrzeb Twojego organizmu. Odradzamy stosowanie suplement贸w na sta艂e, organizm bowiem przyzwyczai si臋 do sporej dawki sk艂adnik贸w od偶ywczych i potem nawet pe艂nowarto艣ciowa dieta mo偶e mu nie wystarczy膰.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Wegetarianie i weganie

Poprzedni wpis

Sk艂adniki po偶ywienia

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.