Zesp贸艂 metaboliczny a spowolniony metabolizm
(Kon)teksty 馃

Zesp贸艂 metaboliczny a spowolniony metabolizm

Zesp贸艂 metaboliczny a spowolniony metabolizm Oporno艣膰 metaboliczna, zesp贸艂 metaboliczny, spowolniony metabolizm… Cz臋sto mo偶emy us艂ysze膰 te terminy w kontek艣cie diety niskow臋glowodanowej i ketogenicznej. Ale co tak naprawd臋 oznaczaj膮? Zesp贸艂 metaboliczny to termin medyczny, opisuj膮cy stan zdrowotny, kt贸ry niesie ze sob膮 powa偶ne zagro偶enia. Jest znacznie powa偶niejszy ni偶 niejasne poj臋cie „wolnego metabolizmu”. Zesp贸艂 metaboliczny obejmuje grup臋 objaw贸w, takich jak cukrzyca/przeciwcukrzyca, wysokie ci艣nienie krwi i oty艂o艣膰. Cz臋sto wyst臋puje insulinooporno艣膰, stan zapalny oraz wysokie poziomy trigliceryd贸w, co znacznie zwi臋ksza ryzyko choroby serca, udaru i zakrzep贸w krwi. Najnowsze badania pokazuj膮, 偶e wiele z tych objaw贸w wynika z wysokiego spo偶ycia w臋glowodan贸w. Po prostu eliminacja cukru i innych przetworzonych w臋glowodan贸w mo偶e mie膰 ogromny wp艂yw na popraw臋 stanu zdrowia. Istnieje r贸wnie偶 wiele wiarygodnych informacji, kt贸re wskazuj膮, 偶e 艣cis艂a dieta ketogeniczna jest najlepszym sposobem radzenia sobie z zespo艂em metabolicznym. Dieta ta pomaga radzi膰 sobie z wi臋kszo艣ci膮 objaw贸w, takich jak utrata wagi, obni偶enie poziomu cukru we krwi, zmniejszenie stanu zapalnego i poziom贸w tr贸jgliceryd贸w. Odporno艣膰 metaboliczna na zako艅czenie wprowadzony przez dr Atkinsa w jego oryginalnej ksi膮偶ce o diecie Atkinsa. Wyja艣nia艂 on, dlaczego niekt贸rym osobom trudno jest schudn膮膰. Wed艂ug dr Atkinsa, istnieje zwi膮zek mi臋dzy wysok膮 insulinow膮 oporno艣ci膮 a wysokimi poziomami trigliceryd贸w, podobnie jak w przypadku zespo艂u metabolicznego. Jednak dr Atkins wymieni艂 r贸wnie偶 stosowanie lek贸w na recept臋 (szczeg贸lnie hormon贸w), niedoczynno艣膰 tarczycy oraz nadmierny wzrost bakterii dro偶d偶opodobnych Candida Albicans w przewodzie pokarmowym jako czynniki wp艂ywaj膮ce na metaboliczn膮 odporno艣膰.

Dr Atkins zaleca艂 suplementy diety, takie jak Co-enzym Q10 i L-karnityna, w celu walki z metaboliczn膮 odporno艣ci膮. Zdecydowanie zaleca艂 r贸wnie偶 wsp贸艂prac臋 z lekarzem, aby dostosowa膰 ewentualne leki lub znale藕膰 metody 艂agodzenia negatywnych skutk贸w ubocznych. Oporno艣膰 metaboliczna jest r贸wnie偶 cz臋sto zwi膮zana z niekontrolowanym rozrostem Candidy w jelicie. Candida to jeden z setek bakterii, kt贸re znajduj膮 si臋 w naszym uk艂adzie pokarmowym. Jednak do jej proliferacji najlepiej prowadzi wysokie spo偶ycie cukru. Im bardziej Candida ro艣nie, tym wi臋cej cukru potrzebuje. Mo偶e to prowadzi膰 do silnej ch臋ci spo偶ycia cukru, wszystko po to, aby dokarmi膰 niekontrolowane rozrosty Candidy! Najlepszym sposobem na radzenie sobie z Candid膮 jest eliminacja cukru i przetworzonych w臋glowodan贸w – co zreszt膮 robimy na diecie ketogenicznej. Wa偶ne jest r贸wnie偶 przyjmowanie probiotyk贸w i jedzenie fermentowanych produkt贸w (takich jak jogurt naturalny, kefir, kombucha, kiszona kapusta), kt贸re pomagaj膮 przywr贸ci膰 zdrow膮 r贸wnowag臋 jelitow膮.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Ryby do sushi: kompletny przewodnik

W poszukiwaniu informacji na temat oporno艣ci metabolicznej mo偶na natrafi膰 na kolejne poj臋cie – „Trening oporno艣ci metabolicznej” (MRT). Opisuje to pewien rodzaj wysoko-intensywnych 膰wicze艅, kt贸re mog膮 lub nie mog膮 mie膰 wp艂ywu na metabolizm. 膯wiczenia s膮 zdecydowanie korzystne, ale wci膮偶 nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jaki rodzaj 膰wicze艅 jest optymalny, zw艂aszcza je艣li chodzi o r贸wnowag臋 hormonaln膮. Wolny metabolizm to nie jest termin medyczny. Wi臋kszo艣膰 ludzi u偶ywa go w bardzo og贸lnym znaczeniu, opisuj膮c trudno艣ci z utrat膮 wagi. Faktem jest, 偶e dla niekt贸rych utrata wagi jest trudniejsza ni偶 dla innych. Zale偶y to od wielu czynnik贸w, takich jak wiek, p艂e膰, genetyka, sk艂ad cia艂a, poziom aktywno艣ci i wielu innych czynnik贸w. Niekt贸re z tych czynnik贸w, takie jak wiek, s膮 poza nasz膮 kontrol膮. Jednak istnieje wiele rzeczy, kt贸re mo偶esz zrobi膰, aby „przyspieszy膰” sw贸j metabolizm, takie jak trening si艂owy, trening interwa艂owy HIIT, dieta niskow臋glowodanowa i suplementacja.

Zesp贸艂 metaboliczny a spowolniony metabolizm

Zesp贸艂 metaboliczny a spowolniony metabolizm

Zesp贸艂 metaboliczny a spowolniony metabolizm

Oporno艣膰 metaboliczna, zesp贸艂 metaboliczny, spowolniony metabolizm…Terminy te s膮 cz臋sto wymieniane jako wskazania do stylu 偶ycia niskow臋glowodanowego i keto. Ale co one w艂a艣ciwie oznaczaj膮?

Przyjrzyjmy si臋 tym terminom bardziej szczeg贸艂owo – i zastan贸wmy si臋, czy ich zrozumienie mo偶e faktycznie pom贸c w wysi艂kach zwi膮zanych z utrat膮 wagi.

Zesp贸艂 metaboliczny

Zesp贸艂 metaboliczny to termin medyczny.

Opisuje rzeczywisty stan zdrowia, kt贸ry niesie ze sob膮 znaczne ryzyko. Jest znacznie powa偶niejszy ni偶 jakie艣 niejasne poj臋cie „spowolnionego metabolizmu”.

Zesp贸艂 metaboliczny obejmuje grup臋 objaw贸w, w tym cukrzyc臋 / stan przedcukrzycowy, wysokie ci艣nienie krwi i oty艂o艣膰. Istnieje powi膮zana sk艂onno艣膰 do insulinooporno艣ci, stan贸w zapalnych i wysokiego poziomu tr贸jgliceryd贸w. Znacz膮co zwi臋ksza to ryzyko chor贸b serca, udaru m贸zgu i zakrzep贸w krwi.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Ciemna strona s艂odzik贸w

Najnowsze badania pokazuj膮, 偶e wiele z tych objaw贸w jest zwi膮zanych z wysokim spo偶yciem w臋glowodan贸w. Zwyk艂e wyeliminowanie cukru i innych rafinowanych w臋glowodan贸w robi ogromn膮 r贸偶nic臋.

Istnieje r贸wnie偶 wiele niepotwierdzonych dowod贸w na to, 偶e 艣cis艂a dieta ketonowa jest najlepszym sposobem radzenia sobie z zespo艂em metabolicznym. Rozwi膮zuje wi臋kszo艣膰 objaw贸w, pomagaj膮c ludziom schudn膮膰. Obni偶a r贸wnie偶 poziom cukru we krwi, zmniejsza stan zapalny i poziom tr贸jgliceryd贸w.

Niekt贸rym osobom uda艂o si臋 r贸wnie偶 skutecznie poradzi膰 sobie z tym schorzeniem dzi臋ki podej艣ciu Zero-Carb/Carnivore.

Odporno艣膰 metaboliczna

Oporno艣膰 metaboliczna to termin ukuty przez dr Atkinsa w jego oryginalnej ksi膮偶ce o diecie Atkinsa. U偶y艂 go, aby wyja艣ni膰, dlaczego niekt贸rym ludziom niezwykle trudno jest schudn膮膰.

Wed艂ug dr Atkinsa istnieje zwi膮zek z wysok膮 oporno艣ci膮 na insulin臋 i wysokim poziomem tr贸jgliceryd贸w – podobnie jak w przypadku zespo艂u metabolicznego. Ale wymieni艂 tak偶e stosowanie lek贸w na recept臋 (zw艂aszcza hormonalnych), niedoczynno艣膰 tarczycy i przerost bakterii dro偶d偶akowych Candida Albicans w jelitach.

Dr Atkins zaleca艂 suplementy do walki z oporno艣ci膮 metaboliczn膮, g艂贸wnie koenzym Q10 i L-karnityn臋.

Zdecydowanie zaleca艂 r贸wnie偶 wsp贸艂prac臋 z lekarzami w celu ponownego dostosowania wszelkich wymaganych lek贸w. Lub przynajmniej znale藕膰 sposoby przeciwdzia艂ania ich negatywnym skutkom ubocznym.

Przerost Candida

Candida jest interesuj膮ca. To tylko jedna z setek bakterii, kt贸re 偶yj膮 w naszym uk艂adzie pokarmowym. Rozwija si臋 jednak na cukrze.

Je艣li dieta jest bardzo bogata w cukier, Candida mo偶e pokona膰 inne bakterie i zdominowa膰 flor臋 jelitow膮. Im bardziej si臋 rozrasta, tym wi臋cej cukru potrzebuje. Mo偶e to prowadzi膰 do silnego apetytu na cukier – wszystko po to, by nakarmi膰 przero艣ni臋t膮 Candid臋!

Najlepszym sposobem radzenia sobie z Candid膮 jest wyeliminowanie cukru i rafinowanych w臋glowodan贸w – co i tak by艣 zrobi艂, gdyby艣 by艂 na Keto. Probiotyki i sfermentowana 偶ywno艣膰 (taka jak 偶ywy jogurt, kefir, kombucha, kiszona kapusta) mog膮 dodatkowo pom贸c przywr贸ci膰 zdrow膮 r贸wnowag臋 jelit.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Ci臋cie w臋glowodan贸w, ci臋cie sylwetki: jak si臋 rozdrabnia膰 dzi臋ki diecie ketonowej

Trening oporno艣ci metabolicznej

Szukaj膮c materia艂贸w na temat oporu metabolicznego, natkn膮艂em si臋 na kolejne modne s艂owo – „Metabolic Resistance Training” lub MRT.

Opisuje ono pewien rodzaj 膰wicze艅 o wysokiej intensywno艣ci, kt贸re mog膮, ale nie musz膮 by膰 pomocne dla metabolizmu. 膯wiczenia s膮 bez w膮tpienia korzystne. Ale jury wci膮偶 nie wie, jaki rodzaj jest optymalny, szczeg贸lnie w odniesieniu do r贸wnowagi hormonalnej.

Powolny metabolizm

Powolny metabolizm nie jest terminem medycznym. Wi臋kszo艣膰 ludzi po prostu u偶ywa go w bardzo niejasny spos贸b, aby opisa膰 trudno艣ci z utrat膮 wagi.

Prawd膮 jest, 偶e utrata masy cia艂a jest trudniejsza dla niekt贸rych z nas ni偶 dla innych. Zale偶y to od wielu czynnik贸w. Nale偶膮 do nich wiek, p艂e膰, genetyka, sk艂ad cia艂a, poziom aktywno艣ci i wiele innych.

Niekt贸re z tych czynnik贸w, takie jak wiek, s膮 poza nasz膮 kontrol膮. Wci膮偶 jednak mo偶na zrobi膰 wiele, aby „przyspieszy膰” sw贸j metabolizm.

Trening si艂owy, 膰wiczenia HIIT, dieta niskow臋glowodanowa i ukierunkowana suplementacja mog膮 mie膰 ogromne znaczenie.

Powi膮zany post: Jak przyspieszy膰 spowolniony metabolizm

Podsumowanie

Niekt贸re czynniki zdrowotne – takie jak wysoka insulinooporno艣膰, stany zapalne, zaburzenia r贸wnowagi hormonalnej i problemy z flor膮 jelitow膮 – mog膮 wp艂ywa膰 na metabolizm.

Je艣li masz niekt贸re z tych problem贸w, mo偶e by膰 ci bardzo trudno schudn膮膰. Ci z nas, kt贸rzy osi膮gaj膮 poziom zespo艂u metabolicznego, cierpi膮 r贸wnie偶 na znacznie wy偶sze ryzyko powa偶nych chor贸b.

Mo偶na jednak poprawi膰 ten stan, eliminuj膮c cukier i stosuj膮c diet臋 niskow臋glowodanow膮, tak膮 jak Keto lub Atkins. Niezwykle korzystne s膮 r贸wnie偶 膰wiczenia o du偶ej intensywno艣ci.

Wreszcie, nale偶y om贸wi膰 z lekarzem przyjmowane leki na recept臋, suplementy i wszelkie potencjalne zaburzenia r贸wnowagi hormonalnej i flory jelitowej.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Jak przekszta艂ci膰 sw贸j wystr贸j wn臋trz za pomoc膮 mebli loftowych

Poprzedni wpis

Apetyt na cukier na diecie ketonowej: Jak walczy膰 z suplementami

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w kuchni, serwuj膮cy wykwintne dania. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 co艣 wi臋cej ni偶 artyku艂 馃摉

Na pewno zainteresuj膮 Ci臋 jeszcze:

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.

Pozostaw komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *