Prosty hack umys艂u do walki z zachciankami
(Kon)teksty 馃

Prosty hack umys艂u do walki z zachciankami

Walka ze swoimi pragnieniami i pokusami w diecie mo偶e by膰 trudna. Cz臋sto mimo wielu pr贸b i znalezienia idealnego planu dietetycznego, nie udaje nam si臋 utrzyma膰 zdrowych nawyk贸w. Wszystko sprowadza si臋 do jednego kluczowego czynnika – naszej kontroli impuls贸w.

Czy jeste艣my w stanie zignorowa膰 ch臋膰 zjedzenia czego艣 s艂odkiego?

Czy opieramy si臋 pokusie, by da膰 sobie odpocz膮膰 i ponownie rozpocz膮膰 nasz膮 diet臋 w przysz艂o艣ci?

Jestem pewna, 偶e wiele os贸b z takimi problemami boryka si臋 na co dzie艅, niezale偶nie od ilo艣ci wiedzy na temat diety czy dost臋pnych porad. Jednak偶e, istnieje pewien prosty spos贸b, kt贸ry mo偶e pom贸c nam w lepszej kontroli impuls贸w – my艣lenie o sobie jako o dw贸ch r贸偶nych osobowo艣ciach. Wyobra藕my sobie, 偶e mamy w sobie „doros艂膮 osob臋” i „dziecko”. Ta metafora pozwala nam lepiej zrozumie膰 nasze zachowanie i 艂atwiej kontrolowa膰 nasze pragnienia. Wysi艂ek w艂o偶ony w zrozumienie i edukacj臋 naszego „dziecka”, czyli naszych impuls贸w, mo偶e skutecznie pom贸c nam w walce ze zdrowotnymi pokusami i osi膮gni臋ciu idealnej wagi.

Proste lifehaki do walki z zachciankami

Prosty hack umys艂u do walki z zachciankami

Prosty hack umys艂u do walki z zachciankami

Utrata wagi jest trudna, nawet je艣li znalaz艂e艣 odpowiedni膮 diet臋, kt贸ra dzia艂a dla Ciebie.

Mo偶esz edukowa膰 si臋 i motywowa膰 poprzez ksi膮偶ki dietetyczne, posty na blogach, filmy i spo艂eczno艣ci internetowe.

Ale i tak mo偶esz ponie艣膰 pora偶k臋. Poniewa偶 wszystko sprowadza si臋 do jednego kluczowego czynnika – kontroli impuls贸w.

Czy potrafisz zignorowa膰 swoje zachcianki na cukier? Lub pragnienie zjedzenia smako艂yku – w艂a艣nie teraz?
Albo pokus臋, by zrezygnowa膰 na dzi艣 i wznowi膰 diet臋 jutro – lub w poniedzia艂ek?

Naprawd臋 si臋 z tym zmagam – pomimo tego, 偶e jestem ewangelist膮 diety niskow臋glowodanowej. Napisa艂em setki post贸w na temat diety. Znam ca艂膮 teori臋, wszystkie najlepsze wskaz贸wki, wszystkie w艂a艣ciwe metody.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Dlaczego warto wybra膰 lod贸wki BEKO? Eksperci wyja艣niaj膮!

A jednak wci膮偶 udaje mi si臋 to zepsu膰 – i to znacznie cz臋艣ciej, ni偶 mog艂oby si臋 wydawa膰.

Wewn臋trzny rodzic i wewn臋trzne dziecko

Niedawno odkry艂em prosty spos贸b na lepsz膮 samokontrol臋.

Sztuczka polega na my艣leniu o sobie jako o dw贸ch ja藕niach – „ja rodzica” i „ja dziecka”.

To tylko metafora, kt贸ra upraszcza i pozwala zrozumie膰 nasze z艂o偶one zachowania. Praca z wewn臋trznym dzieckiem jest cz臋sto wykorzystywana w terapii. Mo偶na j膮 jednak zastosowa膰 do diety lub innych osobistych wyzwa艅.

Moja rodzicielka – nazwijmy j膮 Margaret – jest doros艂a, rozs膮dna i praktyczna. Chce by膰 szczup艂a, zdrowa i pewna siebie. Skupia si臋 na swoich d艂ugoterminowych celach. Margaret wie, co powinna zrobi膰, aby schudn膮膰.

Moje dziecko – nazwijmy j膮 Daisy – ma prawdopodobnie oko艂o 4 lat (tak mi si臋 wydaje!). Daisy zawsze chce je艣膰 wi臋cej. Daisy zawsze potrzebuje smako艂yk贸w. W przeciwnym razie g艂o艣no p艂acze i robi zamieszanie. D艂ugoterminowe cele dla Daisy nie istniej膮. Ona chce tego, czego chce – tu i teraz.

Zachcianki pochodz膮 od dziecka

Margaret przez wi臋kszo艣膰 czasu udaje si臋 zachowa膰 kontrol臋. Ale czasami Daisy te偶 stawia na swoim.

Margaret wie, 偶e s艂odziki mog膮 wypchn膮膰 j膮 z ketozy. Ale Daisy domaga si臋 po艂owy opakowania lod贸w niskow臋glowodanowych. „To jest niskow臋glowodanowe, wi臋c dlaczego nie mog臋 tego zje艣膰!”

Margaret wie, 偶e powinna wa偶y膰 warzywa i liczy膰 w臋glowodany. Ale Daisy jest g艂odna. „Chc臋 je艣膰 ju偶 teraz!”

Margaret wie, 偶e jej dieta to d艂ugoterminowe wyzwanie. Ale Daisy domaga si臋 nagr贸d za bycie grzeczn膮. W przeciwnym razie „to niesprawiedliwe!”.

Margaret poddaje si臋 wi臋c – wbrew swojemu rozs膮dkowi.

Jaki jest w艂a艣ciwy spos贸b?

Czy Margaret jest zbyt pob艂a偶liwa? A mo偶e stara si臋 by膰 zbyt surowa – przez co Daisy si臋 buntuje? By膰 mo偶e po prostu nie znalaz艂a w艂a艣ciwego sposobu na interakcj臋 z Daisy.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Na co zwr贸ci膰 uwag臋, wybieraj膮c kancelari臋 notorialn膮?

Czy Daisy jest chciwa lub niegrzeczna? Nie jest. Jest po prostu dzieckiem z zerow膮 kontrol膮 impuls贸w, co jest ca艂kowicie normalne.

Co by艣 zrobi艂, gdyby ma艂e dziecko za偶膮da艂o ca艂ej paczki ciastek? Albo trzech kawa艂k贸w ciasta czekoladowego?

Nie da艂by艣 mu tego. Wiesz, 偶e to nie jest dla nich dobre.

Obowi膮zkiem Margaret jako rodzica jest kontrolowanie Daisy. Ona jest po prostu zbyt m艂oda, by zrobi膰 to sama.

Rodzic mo偶e przej膮膰 kontrol臋

Pierwszym krokiem jest u艣wiadomienie sobie, 偶e zachcianki i impulsy 偶ywieniowe s膮 takie same jak u dziecka.

Nie zawsze s膮 one racjonalne, rozs膮dne lub uzasadnione. Traktuj je wi臋c tak, jak traktowa艂by艣 dziecko. Pami臋taj – twoje rodzicielskie ja jest odpowiedzialne.

Nie kar膰 ani nie zawstydzaj swojej Daisy. Jej zachowanie jest ca艂kowicie normalne dla jej wieku. B膮d藕 艂agodny, kochaj膮cy i akceptuj膮cy.

Jednocze艣nie b膮d藕 stanowczy. W mi艂o艣ci nie chodzi o to, by zawsze ulega膰. M贸w „nie” na napady z艂o艣ci Daisy – stanowczo i wyra藕nie. Mo偶e si臋 drze膰 i krzycze膰, 偶e to niesprawiedliwe. Ale to tylko dziecko wpadaj膮ce w z艂o艣膰.

Odwr贸膰 jej uwag臋 czym艣 innym. Mo偶e chcia艂aby si臋 pobawi膰, pota艅czy膰 lub obejrze膰 film zamiast je艣膰?

Znajd藕 inne sposoby nagradzania Daisy za bycie dobrym – nie poprzez dawanie jej niegrzecznych smako艂yk贸w. Czy jest co艣 艂adnego, radosnego lub zabawnego, co chcia艂aby mie膰 lub robi膰?

Dbaj o swoj膮 Daisy – upewnij si臋, 偶e nie jest znudzona, zm臋czona lub zdenerwowana.

Gdy twoja wewn臋trzna Margaret nauczy si臋, jak wchodzi膰 w interakcje z twoj膮 wewn臋trzn膮 Daisy, obie b臋d膮 o wiele szcz臋艣liwsze. Ty b臋dziesz lepiej kontrolowa膰 swoje impulsy i d膮偶y膰 do idealnej wagi.

 

Koronawirus a witamina C i D – rola i suplementacje

Poprzedni wpis

Kuchnia azjatycka – r贸偶ne rodzaje azjatyckiego jedzenia: charakterystyka

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w kuchni, serwuj膮cy wykwintne dania. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 co艣 wi臋cej ni偶 artyku艂 馃摉

Na pewno zainteresuj膮 Ci臋 jeszcze:

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.

Pozostaw komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *