psychoterapeuta nie przepisuje leków 2
psychoterapeuta nie przepisuje leków
Porady 🎯

Cztery F, które robią różnicę – Jak zbudować prawdziwe zaangażowanie poza samą wiarą w siebie.

Kluczowe kwestie:

  • Porażka pokazuje ci, które strategie nie działają, a jeśli przyjrzysz się uważnie, może wskazać ci lepsze rozwiązania.
  • Każde zobowiązanie będzie łatwiejsze i bardziej satysfakcjonujące, jeśli łączy się z tym, co jest dla Ciebie ważne.
  • Im większe masz ambicje, tym bardziej potrzebujesz odpowiedniego wsparcia społecznego.
  • Niezależnie od tego, jakie decyzje podejmiesz teraz, zwiększysz prawdopodobieństwo, że podejmiesz podobne decyzje w przyszłości.

Kiedy pytasz osoby osiągające wysokie wyniki, dlaczego odnoszą sukcesy tam, gdzie inni ponoszą porażkę, często odpowiadają tym, co psychologowie nazywają „ poczuciem własnej skuteczności ” — wiarą w ich zdolność do osiągnięcia swoich celów . Terapeuci niewiele się różnią. Kiedy zapytasz ich, co umożliwia niektórym klientom dokonywanie trwałych zmian, oni również skupią się na wierze klienta w ich zdolność do osiągania dobrych wyników.

Logika jest przekonująca. Ktoś, kto nie wierzy, że może pozbyć się złych starych nawyków i nauczyć się bardziej adaptacyjnych, nie będzie zawracał sobie głowy poświęcaniem czasu i wysiłku, których wymaga taka zmiana. W rezultacie mają tendencję do uzyskiwania mizernych wyników (w ten sposób wzmacniając ich pierwotne przekonanie). Natomiast osoba, która ufa swojej zdolności do dokonywania znaczących zmian, jest bardziej skłonna do włożenia ciężkiej pracy wymaganej do takich zmian (co zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu).

Nasze przekonania są potężne i wpływają na to, jak myślimy, czujemy i działamy. Ale jak ważne jest poczucie własnej skuteczności? Aby dowiedzieć się, co daje ludziom siłę do zmiany, duży zespół badaczy i ja przeanalizowaliśmy górę badań klinicznych . Po czterech latach przekopywania się przez prawie 55 000 badań z randomizacją w końcu znaleźliśmy odpowiedź. Okazuje się, że poczucie własnej skuteczności jest ważne – ale nie tak bardzo, jak mogłoby się wydawać. Krótko mówiąc, poczucie własnej skuteczności odpowiada za 5,7% naszej wiedzy o tym, co pomaga ludziom dokonać zmiany.

To nie jest nic, ale też nie jest dużo. Z kolei elastyczność psychologiczna i uważność stanowią prawie 55% naszej wiedzy o tym, co pomaga ludziom. Pisałem już wcześniej o elastyczności psychologicznej , ale w skrócie chodzi o bycie świadomym własnego doświadczenia, pozwolenie sobie na odczuwanie tego, co się pojawia, świadomość tego, co jest dla nas ważne, i działanie zgodnie z tym. Poczucie własnej skuteczności można ująć w rozszerzonej perspektywie.

Jeśli zagłębisz się w literaturę na temat poczucia własnej skuteczności, zobaczysz, że twoje działania wpływają na twoje przekonania w takim samym lub większym stopniu niż twoje przekonania wpływają na twoje działania. Nieżyjący już Al Bandura, ojciec poczucia własnej skuteczności, przewidział to w swojej koncepcji wzajemnego determinizmu. W rezultacie, zamiast skupiać się tylko na zmianie swoich przekonań, lepiej będzie, jeśli skupisz się zwłaszcza na zmianie działań, które podsycają to przekonanie. I zauważ, że tradycyjne miary poczucia własnej skuteczności nie tylko mierzą siłę przekonań — mierzą siłę zaangażowania. Ale jak możesz wzmocnić swoje zaangażowanie? Jak możesz zmienić swoje działania i zbudować poczucie własnej skuteczności?

psychoterapeuta nie przepisuje leków

psychoterapeuta nie przepisuje leków

Porażka jako droga do sukcesu

Porażka może być bolesna — zwłaszcza, gdy widzisz, że odbija się nie tylko na twoich działaniach, ale także na twoim charakterze. Ale porażka ma wartość, ponieważ jeśli na to pozwolimy, jest to droga do sukcesu. Porażka pokazuje ci, które strategie nie działają, a jeśli przyjrzysz się uważnie, może wskazać ci lepsze rozwiązania. Możesz przegapić te lekcje, jeśli będziesz utożsamiany z historiami takimi jak „nic nie działa” i „jestem frajerem”. Zamiast tego naucz się wyciągać wnioski z porażek i ponownie angażuj się w działania, które mogą lepiej prowadzić do sukcesu. Nawet ból przeszłej porażki może być cenny, jeśli pozwolisz, by napędzał Cię do podejmowania proaktywnych kroków, które będą miały znaczenie w przyszłości.

Może cię zainteresować także:  Psychoterapia – potrzebne wsparcie?

Wierność: Skoki wiary w siebie

Największy i najjaśniejszy cel może cię nie zainspirować, jeśli nie trafi w twoje serce. Jeśli przyłapiesz się na tym, że gonisz za ambicjami innych ludzi, a nie za swoimi własnymi, czeka Cię żmudna walka. I nawet jeśli dążysz do tego, co jest dla Ciebie ważne, upewnij się, że wiesz dlaczego. Dlaczego ci na tym zależy? Jak to się ma do twoich wartości i tego, kim chcesz być jako osoba? Każde zaangażowanie będzie łatwiejsze i bardziej satysfakcjonujące, jeśli połączy się z twoim głębszym poczuciem siebie, mocnym w świadomości, że to, na czym ci zależy, ma znaczenie.

Stypendium i wsparcie społeczne

W krajach zachodnich istnieje mit o tak zwanej „self-made person” io tym, jak wszyscy powinniśmy dążyć do tego, by stać się, no cóż, self-made person. Ale nikt nie jest samotną wyspą i wszyscy potrzebujemy innych ludzi. A im większe masz ambicje, tym bardziej chcesz odpowiedniego wsparcia społecznego. Mogą to być przyjaciele i rodzina, którzy zachęcają cię do wysiłków i pomagają zmniejszyć ciężar. Albo może to być profesjonalna pomoc w postaci przymierza terapeutycznego . Niezależnie od tego, odważ się prosić o wsparcie i pamiętaj, aby dawać, a nie tylko otrzymywać. Na dłuższą metę „my” jest ważniejszą jednostką niż „ja”, a rozszerzone spojrzenie na poczucie własnej skuteczności musi obejmować społeczną skuteczność oddanego i wspierającego zespołu, grupy lub kultury.

Cztery F, które robią różnicę - Jak zbudować prawdziwe zaangażowanie poza samą wiarą w siebie. 1 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Kontynuuj: Zaangażowane działanie ma znaczenie

Może to zabrzmieć ironicznie, ale często najlepszym sposobem zapewnienia przyszłych działań jest teraźniejszość. Jakiekolwiek decyzje podejmiesz tu i teraz, zwiększysz prawdopodobieństwo, że w przyszłości podejmiesz podobne decyzje. Jest to świetne, jeśli jesteś na dobrej drodze do swoich celów, ale niefortunne, jeśli utkniesz w złych nawykach. Na szczęście nie musisz zaczynać od wielkich rzeczy, ale możesz zacząć od małych kroków. Czołgaj się, jeśli musisz. A potem buduj stamtąd. Powtarzanie robi różnicę; stopniowe budowanie coraz większych wzorów robi różnicę; spójność robi różnicę.

Może cię zainteresować także:  Solidna diagnoza i informacja podstawą skutecznego leczenia onkologicznego

Kiedy te cztery F elastyczności są obecne, działania mogą prowadzić do wzmacniających form oczekiwań dotyczących własnej skuteczności, które z kolei wzmacniają przyszłe działania. Co więcej, twoje zaangażowanie w „tak, mogę i będę wytrwale robić to, na czym mi bardzo zależy” może stać się silniejsze niż zwykła powierzchowna wiara w siebie. Wiara, społeczność, dążenie do celu, a nawet porażka – wszystko to pomaga ci być bardziej elastycznym psychicznie i pełniej być tym, kim jesteś w myśleniu i działaniu.

Jak oceniasz ten materiał?

Kliknij na gwiazdkę, aby zostawić swoją ocenę

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Jak dotąd brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

Wysoki i niski indeks glikemiczny – czym jest i jak ułożyć z nim dietę?

Poprzedni wpis

Czym są i jak działają superfoods – lista najlepszych

Następny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w kuchni, serwujący wykwintne dania. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać coś więcej niż artykuł 📖

Na pewno zainteresują Cię jeszcze:

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *