Marketing

()

Marketing

Marketing 鈥 Z ang. market 鈥 鈥瀝ynek鈥. Dziedzina ekonomii zajmuj膮ca si臋 ca艂o艣ci膮 proces贸w realizowania cel贸w przedsi臋biorstwa na rynku. W zale偶no艣ci od przyj臋tej koncepcji marketingowej mo偶e obejmowa膰 albo dzia艂ania zwi膮zane z organizacj膮 promocji, reklamy i sieci sprzeda偶y produktu (koncepcja sprzeda偶owa), albo spe艂nia膰 rol臋 nadrz臋dn膮 w funkcjonowaniu danego przedsi臋biorstwa. Ta tak zwana koncepcja marketingu w funkcjonowaniu przedsi臋biorstwa w miejsce prezentowanego przez koncepcj臋 sprzeda偶ow膮 podej艣cia 鈥瀢yprodukowa膰 i sprzeda膰鈥 proponuje orientacj臋 na potrzeby klienta 鈥 鈥瀦rozumie膰 i zareagowa膰鈥. Rol膮 marketingu staje si臋 wi臋c nie tylko organizacja promocji i sprzeda偶y, ale te偶 koordynacja wszelkich dzia艂a艅 przedsi臋biorstwa zmierzaj膮cych do wytworzenia warto艣ci dodanej poprzez zaspokojenie potrzeb klient贸w.

Do zada艅 tak rozumianego marketingu nale偶y: badanie i wp艂ywanie na potrzeby odczuwane przez konsument贸w, analiza rynk贸w na kt贸rych dzia艂a przedsi臋biorstwo i odpowiednie umiejscawianie (pozycjonowanie) na nim projektowanego produktu, przygotowanie zwi膮zanych z wynikamiprowadzonych bada艅 strategii dzia艂ania przedsi臋biorstwa i koncepcji produkt贸w, promocja i organizacja sprzeda偶y, jak r贸wnie偶 analiza wynik贸w osi膮ganych przez przedsi臋biorstwo i odpowiednie modyfikowanie strategii.

Zestaw podstawowych narz臋dzi marketingowych s艂u偶膮cych do realizacji tych zada艅 okre艣lany jest cz臋sto jako marketing-mix b膮d藕 4P (product, place, price, promotion 鈥 produkt, pozycja, cena, promocja). W warunkach wysokiej konkurencji we wsp贸艂czesnych gospodarkach rynkowych cechy produkt贸w r贸偶nych producent贸w s膮 bardzo zbli偶one. Z tego powodu jednym z wa偶nych zada艅 marketingu jest przekonanie klienta o wy偶szo艣ci danego produktu nad konkurentem. Kluczowym elementem tego rodzaju zabieg贸w jest marka produktu, wok贸艂 kt贸rej skupiaj膮 si臋 liczne dzia艂ania zmierzaj膮ce do zbudowania pozytywnego wizerunku marki w umys艂ach konsument贸w. Tradycyjnym kana艂em komunikacji w tego rodzaju dzia艂aniach jest reklama, dzi艣 jednak zabiegi zmierzaj膮ce do pozyskania klienta dla marki i utrzymania jego lojalno艣ci wobec niej obejmuj膮 bardzo szeroki zakres dzia艂a艅, obejmuj膮cych mi臋dzy innymi budowanie spo艂eczno艣ci wok贸艂 danej marki, budowanie skojarze艅 marki z okre艣lonymi cechami i warto艣ciami, dzia艂ania 鈥瀙artyzanckie鈥 prowadzone przez trendsetter贸w, rozpuszczanie pog艂osek o marce (marketing szeptany), czy te偶 wszczepianie marek w kultur臋 poprzez dzia艂ania zmierzaj膮ce do utworzenia z marek ikon kulturowych (branding kulturowy) b膮d藕 konstruowanie na艣laduj膮cych mity opowie艣ci o marce i badania zachowa艅 z ni膮 zwi膮zanych w kontek艣cie ca艂o艣ci rytua艂贸w danej kultury (metoda semiotyczna w badaniach marketingowych) .

Wszechobecno艣膰 marek i znak贸w firmowych (logo) nierzadko staje si臋 w dzisiejszych spo艂ecze艅stwach kapitalistycznych przedmiotem krytyki, wyra偶anej mi臋dzy innymi przez ruch alterglobalist贸w (zob. N. Klein, No Logo). Z drugiej strony, w zwi膮zku z dominuj膮c膮 rol膮 rynku w wielu dzisiejszych spo艂ecze艅stwach, marketing cz臋sto staje si臋 nowym paradygmatem postrzegania 艣wiata i post臋powania nie tylko w sferze dzia艂alno艣ci gospodarczej, lecz r贸wnie偶 w innych sferach 偶ycia, jak dzia艂alno艣膰 kulturalna, edukacja i inne.

Wybrana literatura przedmiotu:

M. Alexander, The Myth at The Heart of the Brand, Semiotic Solutions, www.semioticsolutions.com

R. Bartels, The History of Marketing Thought, 1976,

S. Hill, G. Rifkin, Radical Marketing, New York, 1999.

N. Klein, No Logo, prze艂. H. Pustu艂a, Izabelin, 2004.

P. Kotler, Marketing. Wydanie jedenaste, prze艂. R. Barto艂d, M. Sici艅ska, M. Troja艅ski, A. Zdziemborska, Pozna艅, 2005.

A. Ries, J. Trout, 22 niezmienne prawa marketingu, PWE, Warszawa 2000.

A. Sznajder, Strategie marketingowe na rynku mi臋dzynarodowym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.

G. Zaltman, Podr贸偶 w g艂膮b umys艂u rynku, prze艂. K. Chmiel, Warszawa, 2003.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Mead Margaret

Poprzedni wpis

Marketing mix, 4P

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.