Branding kulturowy

()

Branding kulturowy

Paradygmat bada艅 marketingowych b臋d膮cy rozwini臋ciem metody semiotycznej w badaniach marketingowych. Tw贸rca tej metody, Douglas Holt, podkre艣la podobie艅stwo niekt贸rych marek do ikon kulturowych. Wed艂ug niego niekt贸re marki odnosz膮 sukces dzi臋ki uzyskanej przez specjalist贸w od marketingu korelacji mi臋dzy atrybutami produktu a warto艣ciami zawartymi w obowi膮zuj膮cych w danej kulturze mitach i archetypach.

Do uzyskania takiego efektu potrzebne jest, zdaniem Holta, inne ni偶 w konwencjonalnych dzia艂aniach marketingowych podej艣cie do kwestii komunikacji. W brandingu kulturowym ma ona by膰 celem samym w sobie, nie 鈥 jak w tradycyjnym marketingu 鈥 艣rodkiem przekazania wiadomo艣ci o marce i przekonania konsument贸w do oferowanych korzy艣ci. Dzi臋ki temu produkt okre艣lonej marki nie jest tylko 艣rodkiem zaspokojenia okre艣lonej potrzeby. Opr贸cz tego staje si臋 wehiku艂em, przez kt贸ry konsumenci mog膮 do艣wiadcza膰 opowie艣ci tworzonej przez mark臋, kt贸ra wpisuje si臋 w zbi贸r archetyp贸w danej kultury.

Nawi膮zuj膮c do tej metody Gerald Zaltman proponuje badanie konsument贸w poprzez system metafor, r贸wnie偶 nawi膮zuj膮c do archetyp贸w obowi膮zuj膮cych w obr臋bie danej grupy. W ten spos贸b specjali艣ci od marketingu staraj膮 si臋 wprowadzi膰 鈥 czy uto偶sami膰 鈥 mark臋 ze zjawiskami pomagaj膮cymi jednostkom okre艣li膰 w艂asn膮 to偶samo艣膰 czy to偶samo艣膰 grupy, takimi jak mit, archetyp i symbol kulturowy.

Przyk艂ady takiego podej艣cia widoczne s膮 w zjawiskach takich, jak spo艂eczno艣ci skoncentrowane wok贸艂 produktu czy marki powstaj膮ce w ramach tzw. program贸w lojalno艣ciowych, czy wielokrotnie opisywane jako specyficzna kultura, a powstaj膮ce dzi艣 zwykle wskutek celowych zabieg贸w marketingowc贸w, spo艂eczno艣ci fan贸w (takich jak fani samochod贸w BMW czy sagi filmowej 鈥濭wiezdne Wojny鈥).

Piotr Wojcieszuk

Wybrana literatura przedmiotu:

D. Holt, How Brands Become Icons: The Principles of Cultural Branding, Harvard Business School Press, Harvard 2004.

J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej, prze艂. J. Bara艅ski, Wyd. UJ, Krak贸w 2003.

G. Zaltman, Podr贸偶 w g艂膮b umys艂u rynku, prze艂. K. Chmiel, Warszawa, 2003.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Bracia Quay

Poprzedni wpis

Piotr Bruegel starszy

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.