Jak zachować sprawność mózgu w miarę starzenia się 1 - Twój Głos 📌 e-TG.pl
Female hand holds notebook with brain on yellow background
Zdrowie ⚕️Dziwne kwestie 🤪Nauka 🔬

Jak zachować sprawność mózgu w miarę starzenia się

Wraz z wiekiem wiele osób martwisz się o stan swojego mózgu. Obawiają się, że ich mózg nie będzie już tak bystry jak kiedyś. Myśl o utracie zdolności poznawczych, które mieli w młodości, wydaje się zatraceniem siebie.

Być może zauważyłeś jednak, że nie każdemu się to zdarza.

Wielu seniorów pozostaje bystrych i uważnych nawet po osiemdziesiątce i dziewięćdziesiątce. Ale co sprawia, że ​​mają tyle szczęścia? Jak możemy zapewnić, że my również zachowamy jasność umysłu do późnej starości?

Niektórzy mówią, że to genetyka, że ​​niektórzy ludzie po prostu się w ten sposób rodzą. Tak, może istnieć składnik genetyczny, jednak możemy wiele zrobić, aby zwalczyć wpływ czasu na mózg.

W przeciwieństwie do innych narządów ciała, mózg ma zdolność do samoistnego zmieniania się, ciągłego przebudowywania i rozwijania połączeń neuronalnych, co nazywa się „neuroplastyką”. Wykorzystując i pielęgnując tę ​​zdolność, możemy dać naszemu mózgowi dar długowieczności. Oto kilka wskazówek na ten temat wraz z kilkoma ćwiczeniami, które mogą ci pomóc:

1.   Naucz się czegoś nowego

Zbyt często uważa się, że uczenie się istnieje dla młodszej populacji lub w celu uzyskania określonej pracy. Jednak uczenie się przez całe życie jest jednym z najlepszych sposobów na zapewnienie zdrowia mózgu w starszym wieku. 2   W tym sensie mózg jest bardzo podobny do mięśnia. Jeśli leżysz w łóżku lub siedzisz cały dzień, twoje mięśnie stają się słabe. Tak samo jest z mózgiem – musisz „użyć albo stracić”, jak to się mówi.

Jak zachować sprawność mózgu w miarę starzenia się 2 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

I podobnie jak ćwiczenia, musisz naprawdę rzucić wyzwanie swojemu mózgowi, aby utrzymać go w najlepszej formie. Badania wykazały, że mózg zachowuje zdolność do tworzenia nowych połączeń nawet w starszym wieku 3 , więc w pełni wykorzystaj tę zdolność. Zastanów się nad podjęciem wyzwania związanego z czymś, co zawsze chciałeś spróbować, ale myślałeś, że nie będziesz w tym dobry. Lub spróbuj czegoś, co wydaje się przeciwieństwem wykształcenia, które już masz. Na przykład, jeśli jesteś geniuszem matematyki, spróbuj wziąć udział w zajęciach z literatury lub warsztatach artystycznych.

Może cię zainteresować także:  Przepisy kuchni japońskiej - jak zrobić sushi, sos sojowy, wasabi i inne...

Wypróbuj to ćwiczenie: Nauka może również przybrać formę gier mózgowych, które, jak wykazały badania, mogą zwalczać osłabienie mózgu. Wypróbuj to ćwiczenie o nazwie „Rysowanie obwodów mózgu”, które buduje koordynację ręka-oko i równoważy półkule mózgu. Chwyć kartkę papieru i ołówek i ćwicz rysowanie poniższych wzorów, aż ruch będzie płynny, a rysunek symetryczny.

2.   Znajdź cel dla swojego życia

Zwłaszcza po przejściu na emeryturę ludzie często tracą poczucie celu w życiu. Okazało się to szkodliwe dla zdrowia mózgu i główną przyczyną pogorszenia funkcji poznawczych u osób starszych. 4 Zasadniczo, kiedy ludzie czują się użyteczni, są szczęśliwsi, mniej zestresowani i bardziej odporni przez całe życie.

W mojej książce Postanowiłem żyć 120 lat mówię ludziom, aby zakładali, że dożyją 120 lat, nie dlatego, że jest gwarantowane, że będą żyć tak długo, ale dlatego, że jest to najlepsze nastawienie na długie, celowe życie. A ponieważ najstarsi ludzie na świecie są w tym wieku, nie jest to niemożliwe. Z takim nastawieniem nadal jesteś w kwiecie wieku w wieku sześćdziesięciu, siedemdziesięciu, a nawet osiemdziesięciu lat. Wiek zatem nie musi nas ograniczać w wyborze wielkiej wizji naszego życia, takiej, która sprawia, że ​​nasze serce szybuje w górę i pozostawia poczucie, że przyczyniliśmy się do świata.

Wypróbuj to ćwiczenie: Zadaj sobie pytanie: „Co jest dla mnie najważniejsze w życiu?” Przeprowadź burzę mózgów na listę. Co jest Ci najdroższe? Uczciwość, miłość, obfitość? Zapisz 10 rzeczy, które przychodzą Ci do głowy, jakiekolwiek by one nie były. Przy każdej pozycji zadaj sobie pytanie: „Czy życie tą wartością sprawi, że poczuję się naprawdę szczęśliwa i spełniona?” Następnie wybierz pięć rzeczy, które Twoim zdaniem są dla Ciebie najważniejsze. Napisz, w jaki sposób możesz wprowadzić ich więcej do swojego życia.

3.   Medytuj regularnie

Stres jest jednym z największych wrogów zdrowia mózgu i wiąże się z większym ryzykiem choroby Alzheimera i innych form demencji. 5 I, jak być może już wiesz, wiąże się to z wieloma innymi formami chorób, w tym problemami trawiennymi, chorobami serca i problemami z odpornością. Tak więc zrobienie czegoś, co pomoże Ci to kontrolować, jest prawdopodobnie najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla swojego ogólnego zdrowia, zarówno ciała, jak i umysłu.

Może cię zainteresować także:  Uroda a dieta - cena upiększenia: czy i co stosować z kosmetyków

Stwierdzono, że medytacja jest szczególnie doskonała do zmniejszania stresu i poprawy funkcji poznawczych. Badanie wykazały, że starsi ludzie, którzy regularnie medytują, mają znacznie bardziej młodzieńcze mózgi niż populacja ogólna .  Poprawia też zdolność koncentracji, z którą wiele osób boryka się w późniejszych latach, oraz poprawia samopoczucie.

Jak zachować sprawność mózgu w miarę starzenia się 3 - Twój Głos 📌 e-TG.pl

Wypróbuj to ćwiczenie: Medytacja może być tak prosta, jak głębokie i uważne oddychanie, tak jak w ćwiczeniu „Oddychanie brzuszne”, którego często uczę, aby pomóc ludziom skupić się i zrelaksować. Oto jak to w zasadzie działa:

  1. Usiądź na podłodze lub na krześle w wygodnej pozycji i wyprostuj dolną część pleców. Możesz także leżeć na plecach na płaskiej powierzchni. Rozluźnij szyję, ramiona i ramiona i zamknij oczy.
  2. Połóż jedną rękę na klatce piersiowej, a drugą na podbrzuszu.
  3. Kiedy robisz wdech, pozwól, aby twój brzuch rozszerzał się jak balon wypełniający się powietrzem. Kiedy robisz wydech, pozwól, aby twój brzuch się skurczył. Ręka na twojej klatce piersiowej powinna pozostać stosunkowo nieruchoma.
  4. Dla początkujących dobrze jest zacząć od skupienia się na poczuciu powolnego wciągania i wyciągania brzucha bez martwienia się o długość każdego oddechu.
  5. Rozluźnij wszelkie napięcie w ciele i umyśle i oddychaj komfortowo. Nie musisz celowo oddychać powoli ani wstrzymywać oddechu. Gdy twoje ciało jest wystarczająco zrelaksowane, twój oddech automatycznie zwolni i ustabilizuje się.
  6. Kontynuując oddychanie brzuszne, w brzuchu pojawi się ciepło. Skoncentruj swój umysł na tym upale, a ono stopniowo stanie się silniejsze, rozprzestrzeniając się na cały brzuch i dolną część pleców. Twój brzuch też będzie pełen energii.

Podsumowanie

Dbanie o swój mózg to podstawa dbania o siebie! W końcu bez tego nie możesz być tym, kim jesteś. Mamy nadzieję, że powyższe ćwiczenia pomogą Ci lepiej o nie zadbać, abyś mógł żyć szczęśliwie, zdrowo i produktywnie przez 100 lat lub dłużej.

Wpływ muzyki na zdrowie poznawcze i zdrowe starzenie się nie tylko seniorów

Poprzedni wpis

Tynk cementowo-wapienny zastosowanie i zaletya

Następny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w kuchni, serwujący wykwintne dania. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać coś więcej niż artykuł 📖

Na pewno zainteresują Cię jeszcze:

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.