R贸偶a

()

Na zdrowie owoce r贸偶y

Organizm cz艂owieka nie wytwarza witaminy C w og贸le.

Ma jej tylko tyle, ile dostarczy sobie w posi艂kach, 艣rednio 30 mg dziennie. A potrzebuje w stresie 500 do 1500 mg i wi臋cej! Stwierdzono, 偶e w膮troba cz艂owieka, ssak贸w naczelnych i 艣winki morskiej nie ma zdolno艣ci wytwarzania kwasu askorbinowego, gdy偶 ma uszkodzony gen odpowiedzialny za syntez臋 aktywnej proteiny enzymowej GLO w w膮trobie, co blokuje normalne dla ssak贸w przetwarzanie cukr贸w we krwi w witamin臋 C.

Prof. I. Stone sformu艂owa艂 tez臋 o wadzie genetycznej cz艂owieka. Mamy zatem dramatyczny w skutkach defekt genetyczny. Cz艂owiek jak inne ssaki powinien wytwarza膰 na w艂asne potrzeby tak wa偶n膮 witamin臋, a nie wytwarza. Zdany jest na przypadek – znajdzie j膮 w po偶ywieniu, to prze偶yje. Przyjmuje si臋 dla cz艂owieka dzienn膮 norm臋, w zale偶no艣ci od kraju 鈥 od 30 do 100 mg. Wed艂ug L. Paulinga i I. Stone鈥檃, ta dawka powinna wynosi膰 kilkaset, w szczeg贸lnych warunkach nawet kilka tysi臋cy miligram贸w.

Niezast膮piony kwas Kwas askorbinowy jest substancj膮 rozpuszczaln膮 w wodzie, a wi臋c w p艂ynach ustrojowych, zatem jest wszechobecny w kom贸rkach ca艂ego ustroju. Wsp贸艂dzia艂aj膮c z witamin膮 E, karotenami i bioflawonoidami, uczestniczy w reakcjach przemiany materii. Bierze udzia艂 w syntezie hormon贸w kory nadnerczy, regeneracji witaminy E, przeciwdzia艂a procesowi utleniania wywo艂anemu przez wolne rodniki. Hamuje powstawanie w 偶o艂膮dku rakotw贸rczych nitrozoamin. Ma w艂a艣ciwo艣ci bakteriostatyczne, nawet bakteriob贸jcze w stosunku do niekt贸rych drobnoustroj贸w chorobotw贸rczych. Dlatego powinni艣my szerzej odnie艣膰 si臋 do funkcji witaminy C i skutk贸w jej niedoboru dla naszego zdrowia.

Witamina C po艣redniczy w wytwarzaniu kolagenu i substancji mi臋dzykom贸rkowych, jest koenzymem niezb臋dnym przy ich powstawaniu. Kolagen – powszechny sk艂adnik organizm贸w ssak贸w, u cz艂owieka stanowi 1/3 wszystkich bia艂ek ustroju. Jest najwa偶niejszym bia艂kiem tworz膮cym warstw臋 utrudniaj膮c膮 przenikanie wirus贸w do kom贸rek organizmu. W ten spos贸b podnosi jego odporno艣膰.

Jak zaradzi膰 wadzie genetycznej?

Mamy kwas askorbinowy w tabletkach (temu tematowi po艣wi臋c臋 wi臋cej miejsca w dalszej kolejno艣ci). S膮 te偶 naturalne 藕r贸d艂a witaminy C. Ka偶dy potrafi wymieni膰 jednym tchem list臋 bogatych w ni膮 owoc贸w i warzyw. Jednak 艣wiadomo艣膰, 偶e to 艣ladowe ilo艣ci w stosunku do zapotrzebowania cz艂owieka, jest znikoma. Dzienna dawka powinna wynosi膰 minimum 60 mg, a optymalnie 400 mg. Dla por贸wnania: 100 g soku marchwiowego zawiera 1,2 mg wit. C, jab艂kowego 鈥 2,3 mg, z czarnej porzeczki 鈥 23,4 mg, z owoc贸w r贸偶y 450 mg!

Owoce r贸偶y tym r贸偶ni膮 si臋 od pozosta艂ych owoc贸w i warzyw, 偶e s膮 najbogatszym 藕r贸d艂em witaminy C. R贸wnie偶 tym, 偶e zawarta w nich witamina jest odporna na przetwarzanie, co pozwala na uzyskiwanie wysokowitaminowych przetwor贸w

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Zakwaszenie organizmu

Poprzedni wpis

Bol膮ce stawy

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.