Róża

Na zdrowie owoce róży

Organizm człowieka nie wytwarza witaminy C w ogóle.

Ma jej tylko tyle, ile dostarczy sobie w posiłkach, średnio 30 mg dziennie. A potrzebuje w stresie 500 do 1500 mg i więcej! Stwierdzono, że wątroba człowieka, ssaków naczelnych i świnki morskiej nie ma zdolności wytwarzania kwasu askorbinowego, gdyż ma uszkodzony gen odpowiedzialny za syntezę aktywnej proteiny enzymowej GLO w wątrobie, co blokuje normalne dla ssaków przetwarzanie cukrów we krwi w witaminę C.

Prof. I. Stone sformułował tezę o wadzie genetycznej człowieka. Mamy zatem dramatyczny w skutkach defekt genetyczny. Człowiek jak inne ssaki powinien wytwarzać na własne potrzeby tak ważną witaminę, a nie wytwarza. Zdany jest na przypadek – znajdzie ją w pożywieniu, to przeżyje. Przyjmuje się dla człowieka dzienną normę, w zależności od kraju – od 30 do 100 mg. Według L. Paulinga i I. Stone’a, ta dawka powinna wynosić kilkaset, w szczególnych warunkach nawet kilka tysięcy miligramów.

Niezastąpiony kwas Kwas askorbinowy jest substancją rozpuszczalną w wodzie, a więc w płynach ustrojowych, zatem jest wszechobecny w komórkach całego ustroju. Współdziałając z witaminą E, karotenami i bioflawonoidami, uczestniczy w reakcjach przemiany materii. Bierze udział w syntezie hormonów kory nadnerczy, regeneracji witaminy E, przeciwdziała procesowi utleniania wywołanemu przez wolne rodniki. Hamuje powstawanie w żołądku rakotwórczych nitrozoamin. Ma właściwości bakteriostatyczne, nawet bakteriobójcze w stosunku do niektórych drobnoustrojów chorobotwórczych. Dlatego powinniśmy szerzej odnieść się do funkcji witaminy C i skutków jej niedoboru dla naszego zdrowia.

Witamina C pośredniczy w wytwarzaniu kolagenu i substancji międzykomórkowych, jest koenzymem niezbędnym przy ich powstawaniu. Kolagen – powszechny składnik organizmów ssaków, u człowieka stanowi 1/3 wszystkich białek ustroju. Jest najważniejszym białkiem tworzącym warstwę utrudniającą przenikanie wirusów do komórek organizmu. W ten sposób podnosi jego odporność.

Jak zaradzić wadzie genetycznej?

Mamy kwas askorbinowy w tabletkach (temu tematowi poświęcę więcej miejsca w dalszej kolejności). Są też naturalne źródła witaminy C. Każdy potrafi wymienić jednym tchem listę bogatych w nią owoców i warzyw. Jednak świadomość, że to śladowe ilości w stosunku do zapotrzebowania człowieka, jest znikoma. Dzienna dawka powinna wynosić minimum 60 mg, a optymalnie 400 mg. Dla porównania: 100 g soku marchwiowego zawiera 1,2 mg wit. C, jabłkowego – 2,3 mg, z czarnej porzeczki – 23,4 mg, z owoców róży 450 mg!

Owoce róży tym różnią się od pozostałych owoców i warzyw, że są najbogatszym źródłem witaminy C. Również tym, że zawarta w nich witamina jest odporna na przetwarzanie, co pozwala na uzyskiwanie wysokowitaminowych przetworów

Zakwaszenie organizmu

Poprzedni wpis

Bolące stawy

Następny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać książkę.

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.