Omega-3

Słynne już nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 są niezwykle istotne dla odżywiania i zachowania zdrowia. Ponieważ organizm sam nie potrafi ich wytworzyć, to konieczne jest dostarczanie ich za pomocą odpowiedniego pokarmu.
Omega-3 stały się słynne po tym, gdy zaczęto powoli odkrywać ich istotne działanie na choroby układu krążenia i serca. Równie słynni Eskimosi, którzy na co dzień jedzą tłuste ryby i prawie wcale nie zjadają warzyw, nie mają żadnych problemów z chorobami tego typu. Wszystko dzięki rybiemu tłuszczowi, który zawiera mnóstwo omega-3. Ryby polecane w tym względzie to: dorsz, łosoś, śledź, sardynki i pachnotki.
Omega-3 obniżają ilość trójglicerydów we krwi, zapobiegając tym samym zawałom serca.

Nauka wspomina o działaniu przeciwnowotworowym, głównie w przypadku raka piersi, prostaty i okrężnicy. Naukowcy informują również o korzystnym działaniu tych kwasów tłuszczowych w przypadku takich schorzeń jak: reumatoidalne zapalenie stawów, depresja, choroby układu nerwowego, starzenie się komórek.

Sprawą najistotniejszą jest proporcja między kwasami tłuszczowymi omega-3 a omega-6 w stosunku 1:1. Ponieważ zbyt duża zawartość w diecie omega-6 ma niekorzystny wpływ na zdrowie, a tłuszcze te występują w dużej mierze w olejach roślinnych, maśle, margarynie, mięsie i produktach mlecznych, to istotne jest wyrównanie proporcji obu kwasów tłuszczowych, poprzez spożywanie produktów bogatych w omega-3.
Omega-3 znajdują się nie tylko w rybach. Występują w orzechach, oleju rzepakowym, oleju lnianym (siemię lniane), a także w zielonych warzywach.
Szczególnie polecany jest olej lniany lub nasiona lnu spożywane po zmieleniu (zmielenie znacznie ułatwia wchłanianie cennych związków do organizmu), gdyż mają bardzo dużą zawartość omega-3, porównywalną do ryb.

Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać książkę.

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.