Machinima

()

Machinima

Termin machinima (powsta艂y z po艂膮czenia dw贸ch angielskich s艂贸w machine i cinema) oznacza filmy tworzone z wykorzystaniem interaktywnego, wirtualnego 艣rodowiska gry komputerowej, w kt贸rym postaci i wydarzenia kontrolowane s膮 przez ludzi, skrypty lub sztuczn膮 inteligencj臋.

艁膮cz膮c tradycyjne techniki filmowe i animacyjne z technologi膮 przetwarzaj膮cych dane w czasie rzeczywistym, tr贸jwymiarowych silnik贸w gier, produkcja machinim pozwala na oszcz臋dno艣膰 koszt贸w i czasu przy zachowaniu du偶ej dozy kreatywnej kontroli.

 

Machinimy tworzone s膮 g艂贸wnie na dwa sposoby. W przypadku rozgrywanych za po艣rednictwem internetu lub sieci LAN gier FPP (ang. First Person Perspective), gracze 鈥 kt贸rzy wyst臋puj膮 w roli aktor贸w 鈥 kontroluj膮 swoj膮 posta膰 za po艣rednictwem myszki i klawiatury lub pada (mog膮 by膰 r贸wnie偶 wyposa偶eni w zestaw s艂uchawkowy z mikrofonem do nagrywania dialog贸w). Jeden z nich jest 鈥瀔amerzyst膮鈥 鈥 jego punkt widzenia nagrywany jest za pomoc膮 zewn臋trznych program贸w na ta艣m臋 lub dysk twardy jako materia艂, kt贸ry nast臋pnie poddawany jest postprodukcji. Przyk艂adem machinimy tworzonej w ten spos贸b jest seria Red vs. Blue, kt贸ra powstaje na silniku gry Halo.

Machinimy mog膮 r贸wnie偶 by膰 nagrywane za pomoc膮 specjalnych narz臋dzi, kt贸re dodawane s膮 czasem do gier przez ich tw贸rc贸w lub te偶 opracowywane niezale偶nie przez spo艂eczno艣膰 graczy. Niekt贸re z tych narz臋dzi pozwalaj膮 na rejestrowanie fragment贸w rozgrywki z mo偶liwo艣ci膮 wyboru po艂o偶enia kamery. Inne z kolei umo偶liwiaj膮 tworzenie dodatkowych poziom贸w, lokacji lub element贸w otoczenia, kt贸re mo偶na wykorzysta膰 w celu przygotowania scenografii. W ten spos贸b tw贸rcy machinim otrzymuj膮 do dyspozycji niewielkie studio filmowe.

Machinimy s膮 przyk艂adem rozgrywki emergentnej (ang. emergent gameplay), czyli wykorzystania gier w celach innych od pierwotnie zamierzonych przez ich tw贸rc贸w.

Marzena Falkowska

Wybrana literatura przedmiotu:

Miros艂aw Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury wsp贸艂czesnej, Warszawa 2006.

Has艂o: Machinima, Internetowa Encyklopedia Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Machinima

Henry Lowood, Real-Time Performance: Machinima and Game Studies, 鈥濼he International Digital Media & Arts Association Journal鈥 2 (1), s. 10鈥17. Tekst dost臋pny pod adresem: http://www.idmaa.org/journal/pdf/iDMAa_Journal_Vol_2_No_1_screen.pdf

Henry Lowood, High-performance play: The Making of machinima, 鈥濲ournal of Media Practice鈥 7 (1), s. 25鈥42.

Paul Marino, Art of Machinima, Paraglyph Press 2004.

M. Kelland, D. Morris, D. Lloyd, Machinima: Making Animated Movies in 3D Virtual Environments, Ilex Press 2005.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Lu藕ni ludzie

Poprzedni wpis

Bronis艂aw Malinowski

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.