Wegetarianie i weganie

()

Wegetarianizm polega na wykluczeniu z codziennej diety mi臋sa. Niekt贸rzy ludzie opr贸cz mi臋sa eliminuj膮 z jad艂ospisu wszystkie produkty odzwierz臋ce takie jak jaja, nabia艂, 偶elatyn臋 czy mi贸d. Jest to dzia艂anie nazywamy weganizmem. Do niedawna ludzie, kt贸rzy nie jadali mi臋sa postrzegani byli za dziwak贸w. Obecnie sytuacja si臋 zmienia. Wegetarianizm staje si臋 coraz bardziej popularny. Ludzie zaczynaj膮 dostrzega膰 coraz wi臋cej plus贸w nie jedzenia mi臋sa. Istnieje wiele powod贸w, dla kt贸rych ludzie decyduj膮 si臋 na rezygnacj臋 z mi臋sa. Podstawowe to zdrowie, etyka i 艣rodowisko. Szacuje si臋, 偶e obecnie w Polsce mamy 2 miliony wegetarian.

Osoby, kt贸re przechodz膮 na wegetarianizm powinny przywi膮zywa膰 du偶膮 wag臋 do jako艣ci swojej diety. Jad艂ospis musi by膰 urozmaicony, dostosowany do potrzeb organizmu, tak aby pokry膰 ewentualne niedobory wa偶nych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Wegetarianin ma obecnie do dyspozycji ogromne bogactwo 偶ywno艣ci. Najwa偶niejsze jest aby dba膰 o zachowanie r贸wnowagi dietetycznej. Najlepszym pomys艂em jest regularne sporz膮dzanie jad艂ospisu np. na ca艂y tydzie艅, analizuj膮c zawarte w poszczeg贸lnych produktach warto艣ciowe sk艂adniki.

W diecie wegetaria艅skiej, zawieraj膮cej 艣wie偶e owoce i warzywa, ziarna, orzechy i nasiona ro艣lin str膮czkowych, soj臋, dro偶d偶e, jaja oraz produkty mleczne, nie powinno zabrakn膮膰 偶adnych istotnych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Weganie, kt贸rzy nie spo偶ywaj膮 produkt贸w nabia艂owych, powinni si臋 zatroszczy膰 w szczeg贸lno艣ci o dostarczenie organizmowi niezb臋dnego sk艂adnik budulcowego jakim jest bia艂ko. Bia艂ko zawarte jest przede wszystkim w mi臋sie i produktach nabia艂owych, dlatego weganie, kt贸rzy eliminuj膮 te produkty ca艂kowicie, musz膮 uzupe艂nia膰 diet臋 suplementami zaiwraj膮cymi bia艂ko.

Wegetarianizm i weganizm jest dobrowolnym wyborem cz艂owieka. Poniewa偶 mamy tu do czynienia z wadami i zaletami tej diety, nikogo nie mo偶na na si艂臋 zmusi膰 do bycia wegetarianinem. Bezmi臋sna dieta odradzana jest dzieciom i bardzo m艂ody ludziom. W okresie wzrostu i rozwoju organizmu potrzebna jest spora dawka energii oraz warto艣ciowych sk艂adnik贸w od偶ywczych, kt贸re zawiera mi臋so. Dlatego lekarze apeluj膮 by w m艂odym wieku nie stosowa膰 偶adnych diet, kt贸re mai艂yby na celu eliminacj臋 jakichkolwiek produkt贸w 偶ywno艣ciowych. Najlepiej by dieta m艂odego cz艂owieka by艂 jak najbardziej urozmaicona.

Zanim podejmiesz decyzje o zostaniu wegetarianinem warto zapozna膰 si臋 z informacjami dotycz膮cymi tej diety, jej wadami, zaletami i przyk艂adowymi jad艂ospisami, kt贸rych pe艂no jest na internecie. Polecamy tak偶e zasi臋gn膮膰 opinii dietetyka lub lekarza. Dobrze zorientowana osoba na pewno nam w tym pomo偶e,wyt艂umaczy w jaki spos贸b komponowa膰 produkty i jak oblicza膰 optymaln膮 ilo艣膰 sk艂adnik贸w od偶ywczych w posi艂kach.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Wymienniki w臋glowodanowe

Poprzedni wpis

Suplementy diety

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.