Systemy informacyjne marketingu

()

Systemy informacyjne marketingu

Dzia艂alno艣膰 firmy i osi膮gane przez ni膮 efekty gospodarcze, spo艂eczne i ekonomiczne nie zale偶膮 wy艂膮cznie od wysi艂k贸w samej firmy. W r贸wnym, a mo偶e i wi臋kszym stopniu, wp艂yw na to maj膮 czynniki otoczenia makro i mikro firmy. Dlatego firmy powinny na bie偶膮co monitorowa膰 swoje otoczenie, aby nadchodz膮ce zmiany nie spowodowa艂y wi臋kszych k艂opot贸w w dzia艂alno艣ci przedsi臋biorstwa. Monitorowaniu otoczenia s艂u偶膮 systemy informacyjne.

Systemy informacyjne marketingu sk艂adaj膮 si臋 z nast臋puj膮cych element贸w:

1) informacje o otoczeniu 鈥 zar贸wno w stanie surowym (informacje), jak i w stanie przetworzonym (dane);

2) sprz臋t i oprogramowanie zbieraj膮cego, przetwarzaj膮ce i przechowuj膮ce informacje o otoczeniu firmy;

3) osoby interpretuj膮ce dane uzyskane z oprogramowania przetwarzaj膮cego informacje.

System informacji marketingowej dzia艂a w nast臋puj膮cy spos贸b:

1) etap zbierania informacji 鈥 informacje w postaci raport贸w, artyku艂贸w, wykres贸w, tabel z liczbami, rejestr贸w sprzeda偶y i przep艂yw贸w towar贸w i pieni臋dzy, wywiad贸w z klientami s膮 zbierane, katalogowane oraz umieszczane w bazie informatycznej;

2) etap analizy informacji 鈥 polega na wyeliminowaniu powtarzaj膮cych si臋, nieprzydatnych informacji oraz zamianie surowych informacji w u偶yteczne dane w postaci trend贸w, wska藕nik贸w, wsp贸艂czynnik贸w, por贸wna艅, wsp贸艂zale偶no艣ci, opis贸w, tabel, wykres贸w;

3) etap wspierania decyzji 鈥 dane uzyskane z poprzedniego etapu s艂u偶膮 jako po偶ywka dla modeli statystycznych, decyzyjnych i analitycznych, kt贸re umo偶liwiaj膮 symulowanie r贸偶nych wariant贸w decyzji i ocen臋 ich rezultat贸w; wyniki tych symulacji pozwalaj膮 osobom decyzyjnym podj膮膰 decyzj臋 w oparciu o konkretne dane, a nie o zgadywanie.

Dane pozyskane z systemu informacji marketingowej s艂u偶膮 do:

1) pomocy podczas podejmowania decyzji odno艣nie cel贸w i strategii marketingowych;

2) adaptacji cel贸w i strategii marketingowych do zmieniaj膮cych si臋 warunk贸w otoczenia;

3) wspierania rozwoju nowych produkt贸w;

4) poznawania potrzeb odbiorc贸w, kt贸re mo偶na z zyskiem zaspokoi膰;

5) identyfikacji nowych rynk贸w oraz niezagospodarowanych nisz na istniej膮cych rynkach;

6) dostarczania danych przydatnych w procesie kontroli marketingowej;

7) sprawdzania aktualno艣ci i przydatno艣ci misji firmy dla klient贸w;

8) monitorowania otoczenia w poszukiwaniu sygna艂贸w nadchodz膮cych kryzys贸w;

9) testowania scenariuszy co by by艂o gdyby鈥;

10) informowania ca艂ej firmy (wszystkich pracownik贸w) na temat dzia艂alno艣ci firmy, jej sytuacji rynkowej oraz samej sytuacji na rynku.

System informacji marketingowej nie wyeliminuje z艂ych decyzji, poniewa偶 zmiany otoczenia s膮 znacznie bardziej z艂o偶one ni偶 jakikolwiek model analityczny. Tym niemniej korzystanie z niego pozwala zabezpieczy膰 si臋 na wi臋kszo艣膰 typowych zmian otoczenia, co znacznie ogranicza odczuwane ryzyko prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej.

Artyku艂 jest zredagowanym i uzupe艂nionym za zgod膮 Wydawcy fragmentem ksi膮偶ki 鈥Kompendium wiedzy o marketingu鈥 (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006). Ksi膮偶ka ta zawiera przekr贸j wiedzy marketingowej w uj臋ciu klasycznym. Jest skierowana szczeg贸lnie dla os贸b, kt贸re do tej pory nie mia艂y kontaktu z marketingiem, a z racji obowi膮zk贸w musz膮 szybko pozna膰 t臋 dziedzin臋 wiedzy.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.