Sk艂adniki po偶ywienia

()

Podstawowymi sk艂adnikami po偶ywania s膮:

  • w臋glowodany (cukry proste i z艂o偶one) powinny stanowi膰 po艂ow臋 dziennego zapotrzebowania kalorycznego (1g w臋glowodan贸w = 4kcal). S膮 one bardzo wa偶nym 藕r贸d艂em energii. Niekt贸re kom贸rki jak na przyk艂ad czerwone krwinki od偶ywiaj膮 si臋 wy艂膮cznie glukoz膮, dlatego tak wa偶ne jest dostarczanie do organizmu tych sk艂adnik贸w.
  • bia艂ko (ro艣linne i zwierz臋ce) powinno stanowi膰 10-20% w codziennym bilansie energetycznym ( 1g bia艂ka = 4kcal). Bia艂ko jest wa偶nym materia艂em budulcowym kom贸rek. Zaleca si臋 spo偶ywanie zar贸wno bia艂ka pochodzenia ro艣linnego jak i zwierz臋cego gdy偶 zrezygnowanie z kt贸rego艣 z nich mo偶e spowodowa膰 powa偶ne w skutkach niedobory niekt贸rych aminokwas贸w.
  • t艂uszcze (ro艣linne i zwierz臋ce) powinny stanowi膰 do 30% dziennego zapotrzebowania kalorycznego organizmu (1g t艂uszczu = 9kcal). t艂uszcze s膮 sk艂adnikiem energetycznym. Umo偶liwiaj膮 one wch艂anianie witamin rozpuszczalnych w t艂uszczach, kt贸re odbywa si臋 w jelitach. t艂uszcze pe艂ni膮 tak偶e izolacj臋 termiczn膮.
  • witaminy czyli zwi膮zki, kt贸re w niezwyk艂y spos贸b wbudowuj膮 si臋 w przemian臋 materii i o偶ywiaj膮聽 j膮, nie wymagaj膮 tarwienia.S膮 sk艂adnikami od偶ywczymi, niezb臋dnymi do prawid艂owego funkcjonowania organizmu.
  • zwi膮zki mineralne czyli wap艅, fosfor, potas, s贸d, magnez, 偶elazo, cynk, mied藕. S膮 to sk艂adniki budulcowe i od偶ywcze.

Gdzie zatem szuka膰 偶ywno艣ci, kt贸ra zawiera najwi臋cej warto艣ciowych sk艂adnik贸w, kt贸re s膮 dobrze skomponowane? Polecamy odwiedza膰 sklepy ze zdrow膮 偶ywno艣ci膮.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Suplementy diety

Poprzedni wpis

Napoje energetyczne

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.