Kazimierska Konfraternia Sztuki

()

Kazimierska Konfraternia Sztuki 鈥 ugrupowanie artystyczne, zawi膮zane 15 kwietnia 2000 roku w Kazimierzu Dolnym n/Wis艂膮. W swoich szeregach skupia ponad pi臋膰dziesi臋ciu tw贸rc贸w, przede wszystkim kazimierskich malarzy, ale tak偶e rze藕biarzy, a obok nich poet贸w i dziennikarzy, kt贸rzy czuli potrzeb臋 integracji i solidarno艣ci.

Przez blisko dwie艣cie lat w艂a艣nie w Kazimierzu kwit艂a sztuka, buduj膮c tym samym fundament pod przysz艂e ugrupowania artystyczne, jakim by艂o powo艂ane w 1925 roku Bractwo 艣w. 艁ukasza i jakim jest dzisiejsza Konfraternia. Kazimierz przyci膮ga艂 artyst贸w z r贸偶nych miejsc, staj膮c si臋 istot膮 ich wypowiedzi. Ka偶dy z nich mia艂 w艂asn膮 jej form臋. Mimo tak r贸偶norodnego oblicza, coraz bardziej odciska艂o si臋 jednak pi臋tno komercjalizacji. Broni膮c si臋 przed tym, w 2000 roku tamtejsze 艣rodowisko artystyczne powo艂uje do 偶ycia Kazimiersk膮 Konfraterni臋 Sztuki, stawiaj膮c sobie przy tym jeden podstawowy cel 鈥 w dobie, gdy komercjalizacja wypiera wszystko co ni膮 nie jest 鈥 pokaza膰, 偶e Kazimierz wci膮偶 uto偶samiany jest ze sztuk膮, 偶e wci膮偶 istnieje i dzia艂a tu kolonia artystyczna. Kazimierz to fenomen kulturowy. Inne kolonie Europejskie wymar艂y, cho膰 podejmowane s膮 pr贸by przywr贸cenia o nich pami臋ci. Faktem jest, 偶e Kazimierz od lat przyci膮ga艂 i nadal przyci膮ga artyst贸w. Zawi膮zana w 2000 roku Kazimierska Konfraternia Sztuki, mo偶na by rzec jest tego zjawiska 鈥瀌zieckiem鈥. Powstaj膮c nie mia艂a w swych za艂o偶eniach tworzy膰 czego艣 na nowo, powsta艂a jak pisze historyk sztuki, Waldemar Odorowski: 鈥 (鈥) by da膰 wyraz istnieniu, nieustannym od pokole艅, 艣rodowiska artystycznego w Kazimierzu, stworzy膰 ramy, tak偶e organizacyjne dla wszystkich tego 艣rodowiska wsp贸艂udzia艂owc贸w鈥

Konfraternia nie wydaje manifest贸w, nie realizuje 偶adnego programu, nie chce w 偶aden spos贸b narzuca膰 偶adnych idei swoim cz艂onkom lub te偶 w 偶aden spos贸b ich ogranicza膰. Oczywistym jest fakt, i偶 odwo艂uje si臋 ona do wcze艣niejszych kazimierskich ugrupowa艅 artystycznych, jak zrodzone w kr臋gu Tadeusza Pruszkowskiego 鈥濨ractwo 艣w. 艁ukasza鈥. Nie stara si臋 jednak go na艣ladowa膰 a jedynie 偶y膰 w艂asnym 偶yciem zachowuj膮c o nim pami臋膰. Programem kazimierskich konfratr贸w sta艂 si臋 sam Kazimierz. Celem jest rezygnacja ze wsp贸艂zawodnictwa i rywalizacji na rzecz bezinteresownej integracji, solidarno艣ci i przede wszystkim kole偶e艅stwa. Ka偶dy z cz艂onk贸w konfraterni ma w艂asny spos贸b uzewn臋trzniania, czy realizuje swoje kazimierskie odniesienia, inaczej jednak wygl膮da i jest odbierana tw贸rczo艣膰 ka偶dego z osobna, inaczej przez udzia艂 w dzia艂aniach zbiorowych. Wsp贸lne wystawy pokazuj膮, 偶e r贸偶norodno艣膰 wynikaj膮ca z indywidualnego podej艣cia tw贸rc贸w nie traci jednorodno艣ci w uj臋ciu ca艂o艣ciowym. Konfraternia nie jest stowarzyszeniem czy zgromadzeniem artystycznym. Tutaj akcent pada na samo miejsce istnienia, kt贸rego rzeczywisto艣膰 na przestrzeni lat stworzona zosta艂a przez rzesze malarzy.
Trzeba wspomnie膰 lata 70. kiedy to grupka m艂odych w贸wczas malarzy odwa偶y艂a si臋 wystawi膰 swoje prace na kazimierskim rynku. Przyk艂adem by艂 dla nich Jan 艁azorek, kt贸ry jak wspomina Ireneusz Kami艅ski: 鈥(鈥) zaj膮艂 si臋 malowaniem pejza偶y z miasteczka i okolic, uzyskuj膮c na tym nowym dla siebie terenie efekty zwracaj膮ce uwag臋 nie tylko masowych widz贸w, ale i os贸b obdarzonych znaczn膮 kultur膮 plastyczn膮鈥 . Ten 艣wietny malarz wystawiaj膮c swoje prace w celu komercyjnym, prze艂ama艂 mocno zakorzenione w 艣rodowiskach artystycznych opory, ryzykuj膮c tym samym ich niech臋膰 i wykluczenie. W 艣lad za nim ruszyli malarze, kt贸rzy dzi艣 tworz膮 Kazimiersk膮 Konfraterni臋 Sztuki. Byli w艣r贸d nich min. Cezary Garbowicz, Krzysztof Raczy艅ski czy Waldemar Wojczakowski. Tak zrodzi艂a si臋 postawa, kt贸ra, cytuj膮c Odorowskiego: 鈥瀊y艂a jednocze艣nie swoist膮 szko艂膮, nie tylko malowania, ale te偶 kszta艂towania postawy wobec swojej tw贸rczo艣ci, tw贸rczo艣ci innych, Kazimierza i jego artystycznej spu艣cizny鈥 . Po latach do艣wiadcze艅 oni pierwsi zrozumieli potrzeb臋 wsp贸lnego dzia艂ania. I tak po Garbowiczu, Raczy艅skim i Wojczakowskim przybyli kolejni i tak trwa do dzisiaj. Kazimierska Konfraternia Sztuki tylko ich zjednoczy艂a, staj膮c si臋 jednocze艣nie podpor膮 dla ich dzia艂a艅 鈥 zar贸wno indywidualnych jak i grupowych. Da艂a malarzom poczucie jedno艣ci, umo偶liwi艂a pokazywanie swej tw贸rczo艣ci w miejscach w kt贸rych ma艂o znani arty艣ci na eksponowanie swych prac pozwoli膰 sobie nie mog膮.
We wst臋pie do katalogu z wystawy w Szklarskiej Por臋bie, Odorowski pisze o Konfraterni: 鈥濲est to stowarzyszenie otwarte w pe艂nym tego s艂owa znaczeniu, cho膰 istotnym kryterium jego funkcjonowania jest kole偶e艅stwo i wzajemne wspieranie si臋. Konfraternia organizuje wi臋c nie tylko wystawy prac swoich cz艂onk贸w, akcje artystyczne (鈥) ale te偶 bale 鈥 oczywi艣cie kostiumowe鈥 . Odorowski wspomnia艂 o do艣膰 istotnym artystyczno 鈥 towarzyskim elemencie 偶ycia Kazimierza. Kazimierz kojarzony jest cz臋sto z wszelakiego rodzaju imprezami a i sami arty艣ci mieszkaj膮cy lub tworz膮cy w miasteczku w du偶ej mierze przyk艂adaj膮 si臋 do tego wizerunku. Ze wspomnianych wcze艣niej bali nale偶y tu przypomnie膰 takie imprezy jak: 鈥濪wa Ksi臋偶yce鈥, 鈥濵oulin Rouge鈥 czy 鈥濩udzoziemka鈥.

Kazimierska Konfraternia Sztuki powo艂ana zosta艂a 15 kwietnia 2000 roku. Nast臋pnego roku w dniu 3 listopada w Kazimierzu Dolnym odby艂o si臋 og贸lne zebranie jej cz艂onk贸w, na kt贸rym wybrano zarz膮d w nast臋puj膮cym sk艂adzie:
Cezary Garbowicz 鈥 przewodnicz膮cy
Waldemar Odorowski 鈥 wiceprzewodnicz膮cy
Bart艂omiej Micha艂owski 鈥 sekretarz
Mieczys艂awa Izdebska 鈥 艁azorek 鈥 skarbnik
Zbigniew Lemiech 鈥 cz艂onek zarz膮du
Tadeusz Michalak 鈥 cz艂onek zarz膮du
Janina Jarosz 鈥 Raczy艅ska 鈥 cz艂onek zarz膮du

鈥濭dzie tak naprawd臋 tworzy艂 Szekspir, czyli nieznane kartki z dziej贸w Kazimierza鈥

Wszystko zacz臋艂o si臋 od 偶artu. Wsp贸艂za艂o偶yciel i zarazem przewodnicz膮cy Kazimierskiej Konfraterni Sztuki Cezary Garbowicz, jak podaje Dziennik Wschodni: 鈥(鈥) wyrazi艂 pogl膮d, i偶 miasteczko nad Wis艂膮 stanowi gotow膮 i idealn膮 scenografi臋 do wystawiania dramat贸w Szekspira鈥 . 呕art 贸w, zosta艂 jednak potraktowany do艣膰 powa偶nie. Chodzi tu o nic innego jak o malowanie obrazu. Obrazu jednak wyj膮tkowego i to nie tylko ze wzgl臋du na swe wymiary. W ten spos贸b rodzi si臋 przedsi臋wzi臋cie, kt贸re odbi艂o si臋 echem w ca艂ej Polsce 鈥 na oczach publiczno艣ci, 17 konfrat贸w maluje wielki obraz pod nieco absurdalnym tytu艂em: 鈥濭dzie tak naprawd臋 tworzy艂 Szekspir, czyli nieznane kartki z dziej贸w Kazimierza鈥.

Muzeum Nadwi艣la艅skie udost臋pni艂o malarzom galeri臋 i da艂o blejtram oraz ram臋. Nast臋pnie ogromny blejtram (5x2m) zostaje wniesiony do Dzwonnicy. Pierwsz膮 symboliczn膮, bo o艂贸wkiem kresk臋 uczyni艂 Waldemar Odorowski, kt贸ry zapowiada艂: 鈥濱stotny b臋dzie w膮tek samego procesu tworzenia. W takim samym stopniu liczy艂 si臋 b臋dzie sam proces鈥 . Arty艣ci podeszli do sprawy niebagatelnie powa偶nie, o czym 艣wiadczy膰 mo偶e fakt, i偶 przed przyst膮pieniem do samego aktu tw贸rczego poszerzali swoj膮 wiedz臋 na temat epoki angielskiego dramaturga oraz rzetelnie przestudiowali ikonografi臋 Kazimierza. Kierownikiem przedsi臋wzi臋cia zostaje Waldemar Odorowski, natomiast organizacj膮 samych prac malarskich zaj膮艂 si臋 Cezary Garbowicz. Tworzenie obrazu trwa艂o 2 tygodnie a zwie艅czone zosta艂o uroczystym ods艂oni臋ciem podczas wernisa偶u kt贸ry odby艂 si臋 w samo po艂udnie 18 lutego 2001 roku. Zdania na temat dzie艂a by艂y podzielone. Ci, kt贸rym dane by艂o ogl膮da膰 obraz w trakcie jego powstawania wyra偶ali r贸偶ne opinie. Od stwierdze艅 nie stroni膮cych od zachwytu do s艂贸w krytyki, 偶e obraz nie posiada jednego stylu, st膮d te偶 nie mo偶e by膰 doskona艂y. Zwolennicy twierdz膮, 偶e olbrzymia panorama Kazimierza z jego zabytkami, w艣r贸d kt贸rych rozgrywaj膮 si臋 szekspirowskie sceny jest 偶ywa i pi臋kna w艂a艣nie za spraw膮 r贸偶norodno艣ci technik i barw. Jak pisze Gazeta Wyborcza, jeden z kazimierskich klasyk贸w Jerzy Gnatowski m贸wi: 鈥濸i臋kny happening, parateatralny, ale dzie艂a sztuki z tego nie b臋dzie鈥 . Sami tw贸rcy m贸wili: 鈥 Dzi臋ki temu obrazowi pozna艂em koleg贸w, zaprzyja藕nili艣my si臋. Wiem, 偶e niekt贸rzy uwa偶aj膮 偶e nie jest to dzie艂o sztuki ale ten obraz jest s艂awny w ca艂ej Polsce. (鈥) Dali艣my sobie i innym tyle ciep艂a, 偶e nie do opisania. Wielkim sukcesem jest ju偶 to, 偶e nie rzucali艣my w siebie siekierami. (鈥) Ten obraz skazany jest na sukces. (鈥) Mamy jeszcze takie pomys艂y, 偶e 艣wiat padnie na kolana鈥 .
Obraz 鈥濭dzie tak naprawd臋 tworzy艂 Szekspir, czyli nieznane kartki z dziej贸w Kazimierza鈥 jak pisze Odorowski, sta艂 si臋: 鈥(鈥) swoistym manifestem (鈥)鈥 , manifestem postawy jak膮 z za艂o偶enia reprezentowa膰 maj膮 cz艂onkowie Kazimierskiej Konfraterni, ma艂o tego 鈥 jest konsekwencj膮 jej powo艂ania.

Cz艂onkowie Konfraterni:
Marta Anda艂a, Marek Anda艂a, Tomasz Bachanek, W艂odzimierz Borowczyk, Piotr F膮frowicz, Anita Garbowicz, Cezary Garbowicz, Beata Giza 鈥 Kwiecie艅, Krystyna G艂owniak, Andrzej Ja艂owi艅ski, Agnieszka Jankowska, Tomasz Kawiak 鈥 鈥濼OMEK鈥, Waldemar K臋powicz, Janusz Oskar Knorowski, Zbigniew Kosmulski, Jerzy Krzysztoporski, Konrad Kucza 鈥 Kuczy艅ski, Stefan Kurzawi艅ski, Stanis艂aw Jan 艁azorek, Mieczys艂awa Izdebska 鈥 艁azorek, Bogdan Markowski, Wojciech Mendzelewski, Janusz Michalak, Tadeusz Michalak, Bart艂omiej Micha艂owski, Krzysztof Michalski, Tadeusz Mys艂owski, Krzysztof Raczy艅ski 鈥 鈥濳rzyr鈥, Krystyna Rudzka 鈥 Przychoda, Andrzej Siemi艅ski, Micha艂 Sm贸艂ka, Daniel de Tramecourt, Katarzyna Velinow, Waldemar Wojczakowski 鈥 鈥濪iabe艂鈥, Marcin Wolski, Ewa Zarzycka

KALENDARIUM

8 listopada 1998 鈥 Arty艣ci na Rzecz Fary
8 sierpnia 1999 鈥 Aukcja na rzecz Wojciecha Kossowskiego 鈥 鈥濴ufki鈥
15 sierpnia 1999 鈥 Salon Letni 鈥 鈥濵alarze Kazimierza鈥
29 stycznia 2000 鈥 Wystawa kazimierskich malarzy w hali Koszyki
15 kwietnia 2000 鈥 Powo艂anie Kazimierskiej Konfraterni Sztuki
1 maja 2000 鈥 Aukcja obraz贸w na rzecz fundacji 鈥濻portowcy dla 偶ycia鈥
6 maja 2000 鈥 Bal Konfrat贸w 鈥濩udzoziemka鈥
20 sierpnia 2000 鈥 Mecz towarzyski Old Boys Or艂y Kazimierz 鈥 United Bohema
3 wrze艣nia 2000 鈥 Aukcja na rzecz Towarzystwa Przyjaci贸艂 Miasta Kazimierza Dolnego
5 listopada 2000 鈥 Wystawa 鈥濸rezentacje鈥 鈥 Galeria Dzwonnica
28 stycznia 2001 鈥 Rozpocz臋cie malowania wsp贸lnego obrazu przez 17 cz艂onk贸w Kazimierskiej Konfraterni Sztuki
18 lutego 2001 鈥 Wernisa偶 obrazu 鈥濭dzie tak naprawd臋 tworzy艂 Szekspir czyli nieznane kartki z historii Kazimierza鈥 鈥 Galeria Dzwonnica
2 maja 2001 鈥 Bal Konfrat贸w 鈥濪wa Ksi臋偶yce鈥 鈥 Kuncewicz贸wka
20 maja 2001 鈥 Aukcja obraz贸w 鈥濸omoc dla przyjaciela鈥 鈥 na rzecz Majki Odorowskiej (1952 鈥 2001)
6 maja 2001 鈥 Wystawa Konfraterni w Hotelu Dwa Ksi臋偶yce
13 pa藕dziernika 2001 鈥 Wpisanie Kazimierza na list臋 kolonii Artystycznych w Europie
28 listopada 2001 鈥 Wystawa Konfraterni 鈥 鈥濸rzes艂anie鈥 鈥 Galeria Dzwonnica
21 stycznia 2002 鈥 Wizyta Konfrat贸w u abp. J贸zefa 呕yci艅skiego
20 kwietnia 2002 鈥 Wystawa Konfraterni 鈥濽krzy偶owanie鈥 鈥 kazimierska Fara
11 maja 2002 鈥 Bal konfrat贸w 鈥濵oulin Rouge鈥 鈥 Kuncewicz贸wka
23 czerwca 2002 鈥 Nadanie honorowego obywatelstwa Janowi 艁azorkowi (1938-2000)
10 sierpnia 2002 鈥 Aukcja na rzecz Towarzystwa Przyjaci贸艂 Kazimierza Dolnego
15 sierpnia 2002 鈥 Wystawa 鈥濸ami臋ci Majki Odorowskiej鈥
25 sierpnia 2002 鈥 Arty艣ci na rzecz Fary 鈥 Aukcja obraz贸w
1 maja 2003 鈥 wystawa Konfraterni 鈥 Galeria Dzwonnica
23 sierpnia 2003 鈥 Wystawa 鈥濩hleba naszego powszedniego鈥
18 listopada 2003 鈥 Wystawa 鈥 Mi艂osierdzie鈥
21 sierpnia 2004 鈥 Wystawa 鈥濸o偶egnanie Rynku鈥
27 sierpnia 2004 鈥 Wystawa 鈥濩hleba naszego powszedniego鈥
17 kwietnia 2005 鈥 Wystawa konfraterni w Muzeum Nadi艣la艅skim w Kazimierzu Dolnym
Lipiec 2006 鈥 Wystawa Konfraterni 鈥 Muzeum Carla i Gerharta Hauptman贸w w Szklarskiej Por臋bie
30 marca 2007 鈥 Wystawa Konfraterni 鈥 Galeria Sztuki 鈥濿irydarz鈥 w Lublinie

Wybrana literatura przedmiotu:

1. Eren, Ods艂oni臋cie Szekspira, 鈥濪ziennik Wschodni鈥, nr z 15 lutego 2001

2. Kami艅ski Ireneusz J., Kazimierz nad Wis艂膮 鈥 miasto i ludzie, Warszawa 1983

3. S. Kurzawi艅ski, W. Odorowski, Kazimierska Konfraternia Sztuki, Kazimierz Dolny 2005

4. J. Natowski, Ten obraz jest skazany na sukces, 鈥濭azeta wyborcza鈥, Lublin, nr z 17-18 lutego 2001

5. W. Odorowski, Kolonia artystyczna w Kazimierzu Dolnym XIX 鈥 XXI wiek, Kazimierz Dolny 2005

6. W. Odorowski, Ten obraz jest skazany na sukces, 鈥濭azeta wyborcza鈥, Lublin, nr z 17-18 lutego 2001

7. M. Sm贸艂ka, C. Grabowicz, Ten obraz jest skazany na sukces, 鈥濭azeta wyborcza鈥, Lublin, nr z 17-18 lutego 2001

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Karol Marks – materializm historyczny

Poprzedni wpis

Kino moralnego niepokoju

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.