Cia艂o Astralne

Cia艂o Astralne

Cia艂o Astralne 鈥 Otoczone wielobarwn膮 aur膮, zbudowane z materii o wiele subtelniejszej ni偶 materia fizyczna cia艂o cz艂owieka, kt贸re form膮 i kszta艂tem mo偶e przypomina膰 cia艂o fizyczne i w taki spos贸b przedstawia si臋 jasnowidzowi.
Ka偶dy cz艂owiek dysponuje cia艂em astralnym, cho膰 nie zawsze jest to r贸wnoznaczne z 艣wiadomo艣ci膮 jego posiadania, czerpania korzy艣ci i umiej臋tno艣ci膮 kontrolowania Najpro艣ciej ujmuj膮c cia艂o astralne jest siedliskiem uczu膰, nami臋tno艣ci, pragnie艅 i emocji. Poj臋cie cia艂a astralnego charakterystyczne jest dla religii buddyzmu, w religii katolickiej natomiast za poniek膮d to偶samy mo偶na uzna膰 termin 鈥瀌usza鈥.

Ludzie o ma艂o rozwini臋tym ciele astralnym w spos贸b 艣wiadomy 偶yj膮 tylko za po艣rednictwem cia艂a fizycznego, kiedy ono 艣pi nie s膮 w stanie zapami臋ta膰 wielu fakt贸w z 偶ycia cia艂a astralnego. Natomiast u cz艂owieka o rozwini臋tym ciele astralnym (czyli wy偶szym poziomie intelektualnym i moralnym) 偶ycie podczas snu jest aktywne i po偶yteczne, jego 艣wiadomo艣膰 jest nieprzerwana a egzystencj臋 wyr贸偶nia ci膮g艂o艣膰.

Znajomo艣膰 cia艂a astralnego wykracza poza zakres wiedzy dostarczanej nam przez zmys艂y fizyczne. Poznanie istoty cia艂a astralnego, jako narz臋dzia uczu膰 i pragnie艅, u艂atwi艂oby zrozumienie mechanizm贸w kieruj膮cych psychik膮 ludzk膮. 艢wiat astralny nie jest osobnym miejscem w przestrzeni, lecz pewnym stanem istnienia przyrody, a budow臋 jego materii wyr贸偶nia siedem stopni subtelno艣ci materii astralnej, odpowiadaj膮cych siedmiu stanom skupienia materii fizycznej (p艂ynny, gazowy, eteryczny, nadeteryczny, poatomowy, atomowy). Nie maj膮 one okre艣lonych nazw, wi臋c odpowiadaj膮 kolejnym cyfrom w zale偶no艣ci od poziomu subtelno艣ci, (od najbardziej do najmniej subtelnych) lub okre艣la si臋 je u偶ywaj膮c odpowiednik贸w nazw stan贸w skupienia materii fizycznej. Materia astralna przenika materi臋 fizyczn膮, a zarazem stanowi jej odpowiednik, powoduj膮c, 偶e ka偶dy byt 艣wiata astralnego i fizycznego zajmuje w przestrzeni to samo miejsce, nie przeszkadzaj膮c sobie nawzajem, a ka偶dy stan skupienia tej pierwszej przenika odpowiednia odmiana drugiej.

Cia艂o astralne zbudowane jest z ka偶dego stopnia skupienia materii astralnej. W zale偶no艣ci od intelektualno-moralnego rozwini臋cia cz艂owieka jego cia艂o mo偶e by膰 zbudowane z mniej, lub bardziej subtelnych odmian owych stan贸w skupienia materii, co powoduje, 偶e ludzie o ni偶szym poziomie odznaczaj膮 si臋 ordynarnym wizualnie cia艂em astralnym, o g臋stych konturach i ciemnej barwie. Natomiast w miar臋 jak poziom ro艣nie zwi臋ksza si臋 r贸wnie偶 cia艂o astralne, kontury nabieraj膮 艂agodniejszej formy, co nadaj臋 og贸lny wyraz 艣wietlisto艣ci cia艂a.

Cia艂o astralne nie tylko przenika cia艂o fizyczne, ale r贸wnie偶 tworzy wok贸艂 niego aur臋, rozprzestrzeniaj膮c si臋 dooko艂a, we wszystkich kierunkach (cho膰 zdecydowana wi臋kszo艣膰 cz膮steczek skupiona jest jednak w obr臋bie cia艂a fizycznego), i tak podobnie jak wcze艣niej w zale偶no艣ci od rozwini臋cia cz艂owieka promienie rozprzestrzeniaj膮 si臋 (czyli wychodz膮 poza kontury cia艂a fizycznego) na wi臋ksz膮 lub mniejsz膮 odleg艂o艣膰 (analogicznie im wi臋kszy poziom, tym dalszy zasi臋g promieni).

Ka偶dy przedmiot fizyczny posiada swoje cia艂o astralne, o dok艂adnie takim samym wizualnym odpowiedniku centralnej jego cz臋艣ci. W przypadku rzeczy materialnych, usuni臋cie jakiego艣 ich elementu powoduje rozpad odpowiednich cz膮steczek materii cia艂a astralnego. Natomiast u organizm贸w 偶ywych, pozbawienie jednego z element贸w cia艂a (poprzez np. amputacj臋) nie powoduje podobnej utraty tej samej cz臋艣ci cia艂a astralnego, lecz stopniowe gromadzenie si臋 jego cz膮steczek w okaleczonym cz艂owieku.

Cia艂o astralne zu偶ywa si臋, podobnie jak cia艂o fizyczne starzej臋. Tak jak w ciele fizyczny maj膮 miejsce procesy trawienne, tak cia艂o astralne wymienia swoje cz膮steczki na nowe, czerpi膮c je z atmosfery. Cia艂o astralne jest wielobarwne, a same barwy zr贸偶nicowane pod wzgl臋dem warto艣ci estetycznej w zale偶no艣ci od noszonych w sobie uczu膰 i nami臋tno艣ci. Dok艂adne odtworzenie tych barw nie jest mo偶liwe, mo偶na jednak pr贸bowa膰 wizualizowa膰 ich kolor za pomoc膮 znanej nam oktawy barw. Oto kilka przyk艂ad贸w nazw i opis贸w barw, pochodz膮cych z wykazu g艂贸wnych barw cia艂a astralnego :

Jasna gumiguta- jest cech膮 cz艂owieka wy偶szego typu

呕贸艂ta pierwiosnkowa- oznacza intelekt oddany sprawom ducha

艢wietlista liliowo- b艂臋kitna, kt贸rej z regu艂y towarzysz膮 z艂ote gwiazdki- oznacza najwy偶sze uduchowienie i najszlachetniejsze duchowe d膮偶enia

B艂臋kitno-zielona, blada i 艣wietlista- jest wyrazem g艂臋bokiej sympatii i wsp贸艂czucia, po艂膮czonych z zdolno艣ci膮 doskona艂ego przystosowywania si臋, kt贸r膮 mog膮 da膰 tylko te barwy

Szkar艂atny ob艂ok- dra偶liwo艣膰, sk艂onno艣膰 do irytacji

艢wietlisty szkar艂at na normalnym tle aury- szlachetne oburzenie

Czerwonokrwista i pos臋pnoczerwona- nieomylny, cho膰 trudny do opisania kolor, oznaczaj膮cy zmys艂owo艣膰

Ultrafioletowa- charakteryzuje wy偶szy i czystszy rozw贸j psychicznych zdolno艣ci.

Barwy s膮 wyrazem czystej postaci uczu膰, lecz z racji tego, 偶e ludzie uczucia cz臋sto mieszaj膮, tak te偶 dzieje si臋 z ich barwami, s膮 wi臋c wielobarwni. W zale偶no艣ci od kategorii doznawanych emocji barwy znajduj膮 swoje odpowiednie miejsce w poszczeg贸lnych cz臋艣ciach cia艂a. Poniewa偶 zyskujemy je w miar臋 rozwoju osobowo艣ci, cia艂o astralne dziecka jest zazwyczaj bia艂e lub niemal偶e bezbarwne. Mo偶na wyr贸偶ni膰 3 typy cz艂owieka w zale偶no艣ci od pewnych charakterystycznych cech wynikaj膮cych z analizy barw jego cia艂a astralnego . Mianowicie :

Typ cz艂owieka pierwotnego(dzikiego)- wyst臋puje u niego przewaga zmys艂owo艣ci, chytro艣ci, podst臋pno艣ci, egoizmu i chciwo艣ci. Ciemnoszkar艂atne plamy oznaczaj膮 sk艂onno艣膰 do gwa艂townych wybuch贸w gniewu; 艣lad贸w uczu膰 mi艂o艣ci i przyja藕ni jest bardzo ma艂o, a 艣lady intelektu i pobo偶no艣ci s膮 najni偶szego rz臋du. Kontury cia艂a s膮 nieregularne, barwy rozmazane, ci臋偶kie i g臋ste. Ca艂e cia艂o robi wra偶enie chaotycznego, sk艂贸conego i nieopanowanego;

Cz艂owiek przeci臋tny- jeszcze przewa偶a u niego zmys艂owo艣膰, cho膰 jest jej znacznie mniej ni偶 u cz艂owieka pierwotnego; kr贸luje tak偶e egoizm i nadal wyst臋puje sk艂onno艣膰 do oszustw dla osi膮gni臋cia osobistych korzy艣ci, chocia偶 zielona barwa zaczyna ulega膰 podzia艂owi na dwa wyra藕ne odcienie, 艣wiadcz膮ce, i偶 chytro艣膰 i przebieg艂o艣膰 przeistaczaj膮 si臋 stopniowo w zdolno艣膰 stosowania. W dalszym ci膮gu zaznacza si臋 sk艂onno艣膰 do gniewu, ale uczucie przyja藕ni i pobo偶no艣ci oraz intelekt s膮 silniejsze i w wy偶szym stadium rozwoju. Na og贸艂 barwy s膮 bardziej zdecydowane i ja艣niejsze, cho膰 偶adna z nich nie jest w pe艂ni zdecydowana. Zarysy cia艂a astralnego s膮 lepiej zaznaczone i regularniejsze;

Cz艂owiek rozwini臋ty- Prawie ca艂kowicie zanik艂y u niego niepo偶膮dane cechy; u szczytu cia艂a znajduje si臋 pasmo barwy fioletowej, 艣wiadcz膮ce o obecno艣ci aspiracji duchowych. Nad g艂ow膮 i dooko艂a niej wyst臋puje 艣wietlisty ob艂ok barwy 偶贸艂tej, oznaczaj膮cej intelekt. Nieco ni偶ej znajduje si臋 szerokie pasmo b艂臋kitu pobo偶no艣ci, jeszcze ni偶ej w poprzek tu艂owia ja艣nieje szersze pasmo r贸偶owej barwy przyja藕ni i mi艂o艣ci, a w dolnej cz臋艣ci widoczna jest du偶a ilo艣膰 zieleni, oznaczaj膮ca zdolno艣膰 przystosowania si臋 i sympati臋. Barwy s膮 jasne, 艣wietliste i roz艂o偶one w wyra藕ne pasma, ca艂o艣膰 natomiast stwarza wra偶enie 艂adu i doskona艂ego opanowania.

-Intensywne prze偶ycia mog膮 powodowa膰 chwilowe zmiany w odcieniach barw cia艂a astralnego, b膮d藕 zmienia膰 je ca艂kowicie. Np. u przeci臋tnego cz艂owiek stan zakochania powoduje tak diametralne zmiany w ciele astralnym, 偶e trudno rozpozna膰, i偶 nale偶y ono do tej samej osoby. Mianowicie znikaj膮 wszystkie barwy egoizmu, sk膮pstwa i oszustwa, dolna cz臋艣膰 owalu wype艂nia si臋 zwierz臋cymi nami臋tno艣ciami, kt贸re si臋 rozwijaj膮. Zielona barwa (ch臋膰 przystosowania) zostaje zast膮piona barwami zazdro艣ci, co powoduje niekiedy szkar艂atne b艂yski gniewu. Szkar艂at wype艂nia r贸wnie偶 g贸rn膮 cz臋艣膰 owalu, co powoduje, 偶e przez d艂ugi czas cia艂o ja艣nieje. Cia艂o staje si臋 艣wietliste co jest wyrazem intensyfikacji 偶ycia w pewnych sferach. Ponadto poprawia si臋 intensywno艣膰 b艂臋kitu samo oddania i pobo偶no艣ci, na szczycie pojawia si臋 fiolet(mo偶liwo艣膰 bezinteresownego reagowania na prawdziwie wznios艂y idea艂). Chwilo zanika natomiast barwa intelektu鈥

Cia艂o astralne posiada trzy podstawowe funkcje:

1. Umo偶liwia powstawanie uczu膰 oraz wra偶e艅.

呕ycie w cz艂owieku przejawia si臋 poprzez cia艂o fizyczne, eteryczne, jego si艂臋 偶yciow膮 (pran臋) oraz pragnienia (kam臋). Kama, to 偶ycie przejawiaj膮ce si臋 w ciele astralnym i przez nie uwarunkowane. Odpowiada za nasze pragnienia i rodzaje odczuwania. Mie艣ci w sobie wszystkie 偶膮dze i nami臋tno艣ci, przedstawia si臋 j膮 r贸wnie偶 jako inny aspekt atmy(woli), w jej zdetronizowanej formie. Kama ponadto przekszta艂ca wibracje powsta艂e na skutek bod藕c贸w zewn臋trznych oddzia艂ywuj膮cych na cia艂o cz艂owieka przekazywanych za pomoc膮 prany, w wra偶enia.

2. Tworzy pomost pomi臋dzy umys艂em a materi膮 fizyczn膮.

Kiedy przekazany do wn臋trza za po艣rednictwem pany bodziec, dzi臋ki kamie staj臋 si臋 wra偶eniem, zostaje postrze偶ony przez manas, czyli umys艂. Wynika z tego, 偶e bez pomocy cia艂a astralnego nie by艂oby mo偶liwe przenikanie do umys艂u cz艂owieka czynnik贸w zewn臋trznych, czyli jakikolwiek kontakt 艣wiata zewn臋trznego z ludzkim umys艂em nie mia艂by miejsca.

3. Spe艂nia rol臋 samodzielnego narz臋dzia 艣wiadomo艣ci i dzia艂ania.

– W stanie zwyk艂ej 艣wiadomo艣ci mo偶emy pobudzi膰 zmys艂y cia艂a astralnego do dzia艂ania,
– podczas snu, cia艂o astralne oddzielaj膮c si臋 od fizycznego jest w stanie swobodnie porusza膰 si臋 w swojej sferze,
-mamy mo偶liwo艣膰 opuszczenia cia艂a fizycznego i przeniesienia si臋 w sfer臋 astraln膮, bez przerwania 艣wiadomo艣ci,
-istnieje 偶ycie cia艂a astralnego, po 艣mierci fizycznego.

呕ycie cia艂a fizycznego kszta艂tuje cia艂o astralne, w nim Np. znajduj膮 si臋 okre艣lone organy- czakry, kt贸rych nazwy odpowiadaj膮 ich umiejscowieniu w ciele fizycznym (Np czakra serca, czy czakra wierzcho艂ka g艂owy). Po偶ywianie si臋 nieczystym pokarmem wp艂ywa na stopie艅 czysto艣ci cia艂a astralnego Np. mi臋sna dieta zasila wszystkie niepo偶膮dane elementy i nami臋tno艣ci ni偶szych sfer, a w贸wczas cia艂o astralne ni偶szego typu (czyli skonstruowane z mniej subtelnej materii) b臋dzie 艂atwiej ulega艂o pokusom i nami臋tno艣ci膮 za po艣rednictwem cia艂a fizycznego.

Istniej膮 pokarmy, kt贸re nie s膮 zalecane do spo偶ycia przy dba艂o艣ci o rozw贸j cia艂a astralnego, nale偶膮 one do grupy tamasu (pokarmy ci臋偶kie) Mianowicie: artyku艂y spo偶ywcze b臋d膮ce w stanie rozk艂adu, alkohole. Natomiast pokarmy z tendencj膮 do wzrostu (czyli zbo偶a, owoce) nadaj膮 si臋 do budowy wra偶liwego i silnego cia艂a. Ponad to na nieczysto艣膰 cia艂a niew膮tpliwy wp艂yw ma tyto艅(zabija wra偶liwo艣膰 cia艂a przez uspokajanie nerw贸w) i inne 艣rodki odurzaj膮ce, a spo偶ywanie alkoholu i mi臋sa dodatkowo powoduje przyci膮ganie do swojego cia艂a astralnego os贸b sympatyzuj膮cych w zapachu krwi, kt贸re narzucaj膮 jej w艂asne my艣li, po偶膮dania i uczucia przyczyniaj膮c si臋 do powstania otaczaj膮cej aur臋 cia艂a astralnego pow艂oki niepo偶膮danych istot. Istoty te (zwane elementerami) staraj膮 si臋 znale藕膰 zaspokojenie tych samych nami臋tno艣ci, w kt贸rych grz臋z艂y posiadaj膮c cia艂o fizyczne.

W kwestii higieny osobistej niezwykle wa偶na jest dba艂o艣膰 o czysto艣膰 n贸g i r膮k, poniewa偶 przez te ko艅czyny 艂atwo wydzielaj膮 si臋 emanacje. Kolejnym po偶膮danym czynnikiem w fizycznym 偶yciu cz艂owieka s膮 podr贸偶e. Z racji r贸偶norodno艣ci wp艂yw贸w eterycznych i astralnych zwi膮zanych z ka偶dym miejscem dostarczaj膮 one dodatkowych korzy艣ci cia艂u astralnemu. Generalizuj膮c mo偶na stwierdzi膰, i偶 wszystko co ma dodatni wp艂yw na fizyczne zdrowie cz艂owieka, tak samo wp艂ywa na stan i kondycje cia艂a astralnego.

Istniej膮 sposoby, by walczy膰 z nieczystymi pragnieniami i my艣lami. Jednym z nich jest talizman. Na艂adowany czystymi my艣lami, kt贸re w astralnej materii wyra偶aj膮 si臋 wibracjami o okre艣lonej pr臋dko艣ci b臋dzie w stanie zwalczy膰 ka偶d膮 brudn膮 my艣l. Niekt贸re przedmioty z swej natury s膮 ju偶 talizmanami lub amuletami. S膮 t膮 min kamienie szlachetne. Je艣li chcemy wi臋c, by przedmiot taki s艂usznie czyni艂 swoj膮 rol臋 musimy wybra膰 kamie艅, kt贸rego naturalne wibracje pozostaj膮 w dysharmonii z tonem nieczystych my艣li.

Naturalnymi talizmanami s膮 r贸wnie偶 przedmioty o intensywnych zapachach(Np. 偶ywica, u偶ywana jest do wyrobu kadzide艂, poniewa偶 sprzyja pobo偶nych uczuciom i duchowym refleksjom), lecz nie ordynarnych (Np. pi偶mo) bowiem te sprzyjaj膮 rozwojowi zmys艂owo艣ci.

Wszystkie przedmioty znajduj膮ce si臋 w otoczeniu cz艂owieka nasycone s膮 jego my艣lami i uczuciami, co w momencie bezpo艣redniego kontaktu z nimi wywo艂uje w nas podobne my艣li i uczucia. Takie 鈥瀗as膮czone鈥 dan膮 osoba przedmioty r贸wnie偶 mog膮 pe艂ni膰 funkcj臋 talizmanu w momencie ofiarowania ich osobie, z kt贸r膮 艂膮czy nas bliska wi臋藕 emocjonalna(Np. przyjaciel). Tak jak za ka偶dym razem chc膮c wykona膰 prac臋 fizyczn膮 cz艂owiek pos艂uguje si臋 swoim cia艂em fizycznym i jak za ka偶dym razem my艣l膮c, czyni to za po艣rednictwem cia艂a mentalnego tak te偶 za ka偶dym razem, gdy ogarnie go jakie艣 uczucie i pragnienie pos艂uguje si臋 swoim cia艂em astralnym. Cia艂o astralne w przeci膮gu swojego 偶ycia przyswaja sobie pewne schematy zachowa艅, czy uczu膰, kt贸re potem niejednokrotnie powtarza.

Wytworzenie przez cia艂o astralne negatywnie nacechowanego uczucia i ilo艣膰 zu偶ytej na t臋 czynno艣膰 energii nie r贸wnowa偶y si臋 z ilo艣ci膮 energii zu偶ytej na wytworzenie uczucia pozytywnego. Mianowicie w艂o偶enie takiej samej ilo艣ci wysi艂ku w wytworzenie uczucia pozytywnego, co negatywnego daje du偶o gorsze efekty. Dzieje si臋 tak poniewa偶 wywo艂ywanie uczu膰 jest wynikiem wytworzenia wibracji materii astralnej a tak jak wiadomo, sk艂ada si臋 z bardziej i mniej subtelnych sfer. Zatem wywo艂anie uczucia negatywnego wi膮偶e si臋 z wprawieniem w wibracje materii grubszej ni偶 ta, s艂u偶膮ca do uzyskania uczu膰 pozytywnych. Dzi臋ki temu cz艂owiek (nawet nie艣wiadomy) ma wi臋ksze szanse, by wci膮偶 si臋 rozwija膰.

呕ycie umys艂u to ostatni czynnik wp艂ywaj膮cy na 偶ycie astralne cz艂owieka w normalnym stanie 艣wiadomo艣ci. Dzia艂alno艣膰 umys艂u ma du偶y wp艂yw na to, co dzieje si臋 z cia艂em astralnym z dw贸ch przyczyn. Mianowicie manas (wspomniana wcze艣niej mentalna materia) poniewa偶 jest nieroz艂膮cznie zwi膮zana z kam膮 powoduje, 偶e w wi臋kszo艣ci ludzie nie potrafi膮 my艣le膰 bez r贸wnoczesnego prze偶ywania uczu膰 i na odwr贸t. Poza tym panowanie nad cia艂em astralnym i jego organizacja s膮 zadaniem umys艂u.

Rozpad (艣mier膰) cia艂a astralnego polega na stopniowym zanikaniu dzia艂alno艣ci jego cz膮steczek. Rozpadowi ulegaj膮 kolejno poszczeg贸lne warstwy, u艂o偶one wed艂ug stopnia g臋sto艣ci materii, tak w miar臋 opuszczania przez cia艂o astralne 艣wiadomo艣ci, to- rozpada si臋. Cz艂owiek powoli uwalnia si臋 od swojego ziemia艅skiego 偶ycia. Podczas pobytu w 艣wiecie astralnym (kamaloce) umys艂 oczyszcza nami臋tno艣ci, uczucia i pragnienia przyswajaj膮c sobie ich czyste elementy. Nast臋pnie ego wch艂ania wspomnienie z zako艅czonego 偶ycia ziemskiego i przechodzi do 鈥瀗iebia艅skiego 艣wiata鈥, gdzie b臋dzie odzyskiwa艂o r贸wnowag臋, nim zn贸w wr贸ci na ziemi臋 i zjedna膰 si臋 z nowym cia艂em fizycznym.

Tak wi臋c cz艂owiek przechodzi podw贸jn膮 艣mier膰. Pierwsz膮, opuszczaj膮c swoje cia艂o fizyczne a nast臋pnie kolejn膮, opuszczaj膮c 艣wiat astralny, zostawiaj膮c kolejne martwe cia艂o (astralne), kt贸re podobnie jak te fizyczne, ulega rozpadowi, a jego sk艂adniki powracaj膮 do materii 艣wiata astralnego, tak jak materia cia艂a fizycznego, powraca do og贸lnej masy materii cia艂a fizycznego.

Agata Kotynia

Bibliografia:

1. Raymond Moody, 呕ycie po 偶yciu, Limbus, Bydgoszcz 1993.

2. Arthur Powell, Cia艂o astralne, Ludowa Sp贸艂dzielnia Wydawnicza, Warszawa 2006.

3. Clifford Bishop, Dusza i seks, 艢wiat Ksi膮偶ki, Warszawa 1997.

Piotr Bruegel starszy

Poprzedni wpis

Cmentarz 偶ydowski

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.