Aztekowie

()

Aztekowie byli ludem india艅skim w prekolumbijskim Meksyku, odkrytym do艣膰 p贸藕no bo dopiero w XIII wieku. Kultura Aztek贸w, zajmuj膮cych si臋 g艂贸wnie rolnictwem i rzemios艂em, stanowi艂a kontynuacj臋 innych lud贸w, przede wszystkim Toltek贸w.Mitologia aztecka sk艂ada si臋 z mitycznych kultur Otomi i Toltek贸w oraz z najp贸藕niejszych, powierzchownych, element贸w rodzimych azteckich. Wed艂ug nich wiele wydarze艅 musia艂o zaj艣膰 na ziemi i na niebie, aby w ko艅cu powsta艂o pa艅stwo azteckie.Na ziemi dosz艂o do czterech kataklizm贸w, kt贸re zmiot艂y z powierzchni 艣wiata wszystko co 偶y艂o. Uwa偶ali oni, 偶e nie trwaj膮 w pierwszym ze 艣wiat贸w, lecz w pi膮tym z kolei. Aztekowie uwa偶ali, i偶 艣wiat przechodzi przez katastrofy. Aztekowie 偶yli w pi膮tej erze.

Pierwsza era 艣wiata

    1. 鈥 era wodnego s艂o艅ca, sta艂a pod znakiem p艂ynnego 偶ywio艂u. Jej patronk膮 by艂a bogini Czalcziutlikue, bogini w贸d.

Druga era

    1. 鈥 nosi艂a nazw臋 jaguarowego S艂o艅ca. Panowa艂 tu Czarny Teskatlipoka.

Trzecia era

    1. 鈥 deszczowego s艂o艅ca.

Czwarta era

    1. 鈥 wietrznego s艂o艅ca.

Pi膮ta era

    鈥 zwana s艂o艅cem wstrz膮su, pi膮te s艂o艅ce mia艂o zako艅czy膰 istnienie wielkim kataklizmem- trz臋sienie ziemi.

Aztekowie pojmowali sw贸j wszech艣wiat jako przestrze艅 rozci膮gaj膮c膮 si臋 poziomo i pionowo (w g贸r臋 i w d贸艂), dziel膮c je na sfery o znaczeniu religijnym. Wszech艣wiat poziomy sk艂ada艂 si臋 z czterech stron 艣wiata i centrum. Wsch贸d- b贸g deszczu Tlalok i b贸g Mixcoatl, W膮偶 Chmur. Po艂udniowe tereny uwa偶ano za z艂e, rz膮dzi艂y tu b贸stwa takie jak: Xipe- Obdary ze Sk贸ry, Macuilxochitl- Pi臋膰 Kwiat贸w. Zach贸d to siedziba Wenus, miejsce boga Quetzalcoatla. P贸艂noc by艂a miejscem strasznym, rz膮dzi艂 tu Pan 艢mierci- Mictlantecuhtli. Centrum to siedziba boga ognia. Poniewa偶 艣wiat by艂 podzielony poziomo, kojarzy艂 on si艂y boskie z w艂a艣ciwo艣ciami geograficznymi i klimatycznymi.

艢wiat pionowy podzielony by艂 na nieba i piek艂a, co ma powi膮zanie z hierarchi膮 i porz膮dkiem spo艂ecznym ni偶 z przebiegiem zjawisk przyrody. Pierwszy 艣wiat powsta艂 dzi臋ki bogom, kt贸rzy przebywali gdzie艣 poza ziemi膮, w rejonach niebia艅skich. One za艣 podzielone by艂y na kondygnacje, naliczono ich od 9 do 13. Ostatnie cztery pi臋tra, by艂y tak odleg艂e, 偶e niewiele wiedziano o ich boskich mieszka艅cach. W trzynastym niebie rezydowa艂 najwy偶szy B贸g Nieba, zwany Ometekutli- Pan Dwoisto艣ci wraz z ma艂偶onk膮 Omesiuatl- Pani Dwoisto艣ci. Byli oni tak wa偶ni, 偶e obj臋to ich tajemnic膮 i nie wiadomo czego dok艂adnie dotyczy艂a ich w艂adza.W dziewi膮tym niebie, przebywa艂a nast臋pna para bog贸w: Pan Naszego Cia艂a, Szocziteotl i Pani Naszego Cia艂a, Szoczikecal. Swoim dzieciom powierzyli losy bytu ziemskiego. Mieszka艂y one w 贸smej sferze. By艂 to Czerwony Teskatlipoka, kt贸rego nale偶y odr贸偶nia膰 od Czarnego Teskatlipoki- dymi膮ce zwierciad艂o, czarodziej widz膮cy wszystko w kuli z obsydianu, b贸g Wielkiej Nied藕wiedzicy i nocnego firmamentu. Pod imieniem Kamasztli opiekowa艂 si臋 jako b贸g narodowy miasta Tlaszkala, jako Miszkoatl by艂 panem Mlecznej Drogi i opiekunem my艣liwych. Nast臋pnym bogiem tej sfery by艂 Kecalkoatl- Pierzasty W膮偶. Wcielony w艂adca Tolla, czczony ju偶 wcze艣niej w Teotihuakan. Wicilopoczli, Koliber z Po艂udnia, po 600 latach obr贸s艂 w mi臋so i sk贸r臋. Poprowadzi艂 Aztek贸w do miasta Tenocztitlan. Wszyscy razem stworzyli ogie艅, p贸艂s艂o艅ce, dni, miesi膮ce, wszystkie ni偶sze warstwy nieba, wody, kajmana Sipaktli, z kt贸rego ukszta艂towali p贸藕niej ziemi臋, boga deszczu Tlaloka wraz z bogini膮 deszczu Czalcziutlikue, pana i pani podziemi. Uformowali pierwsz膮 par臋 ludzk膮, m臋偶czyzn臋 Oszomoko i kobiet臋 Sipaktonal.

W si贸dmym niebie zgromadzono py艂 i kurz, kt贸re spad艂y na ziemi臋. W sz贸stym zalega艂o g臋ste powietrze. W pi膮tym przebywa艂y ogniste smoki daj膮ce znaki niebia艅skie i zsy艂aj膮ce komety. W czwartym mie艣ci艂o si臋 ptactwo. W trzecim rezydowa艂o a偶 czterystu stworzonych przez Teskatlipok臋 m臋偶贸w. W drugim przebywa艂y kobiety zbudowane z samych ko艣ci- Cicimitl, kt贸re po偶r膮 ludzi przy ko艅cu pi膮tego 艣wiata. W pierwszym zasiada艂o dw贸ch stra偶nik贸w pe艂ni膮cych wart臋.

Azteckie mity obejmuj膮 spo艂eczno艣ci zamieszkuj膮ce Dolin臋 Meksyku wraz z jej okolicami. Opowiadaj膮 one o stworzeniu wszech艣wiata, pierwszych mieszka艅c贸w, cz艂owieka, o zmaganiach bog贸w oraz o genezie i w臋dr贸wkach lud贸w.

Stworzenie cz艂owieka
W skutek niedo艣wiadczenia niedoskona艂o艣ci wykonania zapad艂o si臋 niebo. Quetzalcoatl wraz z bogiem czarnym Tezcatlipok膮, oddzielili niebo od ziemi i pod藕wign臋li sklepienie niebios. Zamienili si臋 w dwa w臋偶e dzi臋ki czemu zg艂adzili potwora ziemskiego Tlaltecuhtli, aby z po艂贸wek jego cia艂 m贸c stworzy膰 niebo i ziemi臋. Quetzalcoatl wykrad艂 ko艣ci wymar艂ych istot z kr贸lestwa boga 艣mierci, by wskrzesi膰 z nich obecnych ludzi, oraz zdoby艂 pokarm dla cz艂owieka, bezcenn膮 kukurydz臋.

Stworzenie S艂o艅ca
Gdy Bogom znudzi艂o si臋 偶ycie w ciemno艣ciach, postanowili zebra膰 si臋 w ciemno艣ciach w Teotihuakan- 艣wi臋te miejsce na ziemi, i tu zgodnie wyszli z koncepcj膮 stworzenia sta艂ego 艣wiat艂a dla ziemi i nieba. Tekusistekatl- Wielki 艢limak i Nanawacin- oszpecony strupami potworek, z艂o偶yli z siebie ofiary. Pokuta przed ofiarna trwa艂a cztery dni, podczas kt贸rych p艂on臋艂o ognisko. Pierwszy z wymienionych z艂o偶y艂 w ofierze wielobarwne pi贸ra, z艂oto i drogie kamienie. Drugi- biedny, m贸g艂 z艂o偶y膰 tylko cierniste ga艂臋zie zbroczone swoj膮 krwi膮 pokutn膮. Nast臋pnie w dniu ofiary na specjalnie wybudowanej piramidzie w Teotihuakan p艂on臋艂o ognisko, w kt贸re mieli si臋 rzuci膰 dwaj wybra艅cy. Pierwszy z nich bardzo si臋 l臋ka艂, odwa偶niejszym okaza艂 si臋 brzydki Nanawacin, kt贸ry skacz膮c w ogie艅, doda艂 otuchy Tekusistekatlowi, kt贸ry zaraz za nim rzuci艂 si臋 w 偶ar ognia. I oto na wschodzie ukaza艂o si臋 po raz pierwszy s艂o艅ce- b贸g Nanawacin. Obok b艂yszcza艂 ksi臋偶yc- Tekusistekatl, za jego tch贸rzostwo. Jego symbolem sta艂 si臋 znak kr贸lika, kt贸rego zarysy zwierz臋ce widoczne s膮 na tarczy tego miesi膮ca, t艂umi膮ce blask tego cia艂a niebieskiego. Z czasem dwa nowo powsta艂e cia艂a niebieskie potrzebowa艂y ofiary z krwi, tak zabito wszystkich innych bog贸w. Gdy s艂o艅ce z ksi臋偶ycem nasyci艂o si臋 ofiar膮 z resztek powsta艂y planety i inne cia艂a niebieskie.
Krew Kecalkoatla- planeta Wenus
Krew Teskatlipoki Czarnego- Wielka Nied藕wiedzica
Krew Teskatlipoki Czerwonego- Mleczna Droga

Mity o dokonaniach Quetzalcoatla
Jest wiele wersji m贸wi膮cych o dokonaniach tego dzielnego boga. Legenda m贸wi, 偶e Quetzalcoatla dla dobra umi艂owanych przez siebie ludzi, wcieli艂 si臋 w ludzkie cia艂o. Obj膮艂 stanowisko kr贸la i rz膮dzi艂 krajem d艂ugo i sprawiedliwie.

Jeden z mit贸w podaje i偶 by艂 synem Mixcoatla, kt贸ry zosta艂 zabity przez wuj贸w ch艂opca. T膮 zbrodnie przedstawi艂 mu s臋p. Zw艂oki ojca zani贸s艂 do jego 艣wi膮tyni, zwanej g贸r膮 Mixcoatla. Zamiast z艂o偶y膰 w ofierze jaguara, or艂a i wilka, pozbawi艂 偶ycia morderc贸w swojego ojca. Quetzalcoatl podbi艂 rozleg艂e ziemie, zostaj膮c powa偶nym i ub贸stwianym w艂adcom. Obdarowa艂 swoich podanych r贸偶nymi umiej臋tno艣ciami, nigdy nie zaznawali g艂odu, a w swojej stolicy wzni贸s艂 drogocenne pa艂ace. Z艂oty okres jego panowania zosta艂 przerwany przez Tezcatlipok臋. Podst臋pem nam贸wi艂 go do zobaczenia swojego wizerunku w zwierciadle, przera偶ony swym obliczem pos艂ucha艂 rady nieprzyjaciela i przystroi艂 si臋 w pi贸ra. Na g艂ow臋 na艂o偶y艂 mask臋 turkusow膮, w臋偶owe z臋by i brod臋 z ptasich pi贸r. Nast臋pnie skusi艂 go do wypicia cudownego lekarstwa, kt贸re go uzdrowi, zabierze w za艣wiaty Po skosztowaniu napoju w艂adca domy艣li艂 si臋, 偶e zosta艂 oszukany i gorzko zap艂aka艂, wiedzia艂 偶e pad艂 ofiar膮 oszustwa. Tajemnicza mikstura okaza艂a si臋 OCTLL- winem z agawy. Tezcatlipoka wielokrotnie podst臋pami n臋ka艂 pa艅stwo Quetzalcoatla. W obliczu tych katastrof w艂adca zrozumia艂, 偶e szcz臋艣liwy czas jego rz膮d贸w dobieg艂 ko艅ca. Postanowi艂 odej艣膰 do Krainy Czerni i Czerwieni. Zanim to uczyni艂 spali艂 swe pa艂ace, a bogactwa kaza艂 zakopa膰. Zostawi艂 po sobie wiele zadziwiaj膮cych czyn贸w. Pozostawia艂 znaki w licznych osadach, nada艂 nazwy g贸rom i miejscom, zbudowa艂 miejsce do rytualnej gry w pi艂k臋. W jego centrum umie艣ci艂 otw贸r- przej艣cie do 艣wiata podziemnego. Odszed艂 do 艣wiata pozaziemskiej krainy odp艂ywaj膮c na tratwie zrobionej z w臋偶y. Inne wersja m贸wi 偶e dokona艂 samospalenia, a jego prochy zmieniaj膮c si臋 w ptaki dotar艂y do nieba, a on narodzi艂 si臋 jako Gwiazda Poranna.

Po dwustu latach zam臋tu wy艂oni艂o si臋 nowe plemi臋- Cziczimekowie, kt贸re razem z Toltekami stworzy艂o nar贸d Aztek贸w, z opiekunem boskim Kolibrem z Po艂udnia, kt贸ry utrwali艂 wielko艣膰 pa艅stwa azteckiego. Po przybyciu na obszar pa艅stwa tolteckiego zetkn臋li si臋 z o艣mioma plemionami. Dlatego trzech Aztek贸w i jedna Azteczka o imieniu Czimalman d藕wigali na barkach pos膮g boga, a偶 do roz艂膮czenia si臋 z plemionami.

Jeden z mit贸w opowiada o Kojolszauki, Pomalowanej Dzwonkami na Twarzy. Oddawa艂a si臋 ona praktykom religijnym na W臋偶owej G贸rze. Do jej st贸p upad艂a ptasia kula utworzona z pi贸r. Dar ten schowa艂a za pazuch膮, kt贸ry wnikn膮艂 w ni膮 i sprawi艂, 偶e sta艂a si臋 brzemienna. Narodzi艂 si臋 z niej b贸g- wojownik. Jego uzbrojenie zawiera艂o tarcz臋 i strza艂y. Jego twarz pokrywa艂y sko艣ne 偶贸艂te pasy, a uda i ramiona pasy koloru niebieskiego. Pod przewodem tego mocarza szli Aztekowie do kraju opuszczonego przez Toltek贸w.

B贸stwa azteckie
B贸stwa azteckie obejmowa艂y kr膮g niebia艅ski jak r贸wnie偶 kreacje takie jak np. deszcz, p艂odno艣膰, urodzaj. Ka偶dy b贸g opiekuje si臋 r贸偶nymi spo艂eczno艣ciami. W podzi臋ce nale偶y sk艂ada膰 ofiary. Kap艂ani ustalali i nakazywali odprawianie obrz膮dk贸w religijnych, a wyznawcy otaczali czci膮 poszczeg贸lne b贸stwa. 殴r贸d艂em boskiej esencji mog艂y te偶 by膰 szczeg贸lne miejsca i 艣wi臋te przedmioty.

Centeotl– patron kukurydzy, wyobra偶any jako pomalowana na 偶贸艂to posta膰 z g艂ow膮 zdobn膮 w kolby kukurydzy.

Chalichuhtlicue 鈥 鈥濼a w Jadeitowej Sp贸dnicy鈥, bogini w贸d powierzchniowych

Cihuacoatl, Ilamatecuhtli, Tonan 鈥 kobieta w膮偶, bogini matka, wyobra偶ana jako s臋dziwa kobieta z siwymi, przerzedzonymi w艂osami, bezz臋bn膮 szcz臋k膮 i 鈥瀏wiezdn膮 sp贸dnic膮鈥 zdobion膮 muszlami

Coatlicue – 鈥濼a w W臋偶owej Sp贸dnicy鈥, matka boga Huitzilopochtli

Huitzilopochtli, Koliber z Po艂udnia 鈥 b贸g opiekun fizycznie obecny w艣r贸d poddanych, mia艂 tak偶e cechy b贸stwa s艂onecznego, sta艂 na stra偶y pa艅stwa, inne jego imiona to Tonatiuh- 鈥濼en Kt贸ry 艢wieci鈥, Tlahuizcalpantecuhtli- pan domu jutrzenki

Kamasztli 鈥 b贸g my艣listwa

Macuilxochitl, Xochipilli 鈥 b贸g mi艂o艣ci, 艣piewu, muzyki, ta艅ca i m艂odej odradzaj膮cej si臋 ro艣linno艣ci

Mayahuel 鈥 bogini agawy, 鈥濳obieta o Czterystu Piersiach鈥

Mictecacihuatl – ma艂偶onka pana zmar艂ych

Mictlantecuhtli– pan krainy zmar艂ych

Mixcoatl, W膮偶 Chmur 鈥 b贸g 艂ow贸w i drogi mlecznej

Nanawacin 鈥 imi臋 boga z kt贸rego powsta艂o s艂o艅ce

Omecihuatl 鈥 pani dwoisto艣ci
Ometecuhtli 鈥 b贸g dwoisto艣ci

Ometochtli, Pahtecal 鈥 pan gier i zabaw, 鈥濪wu kr贸lik鈥

Quetzalcoatl 鈥 Upierzony w膮偶, pojawia si臋 tak偶e jako b贸g wiatru, czyli Ehecatl, wyobra偶any jako upierzona g艂owa w臋偶a wy艂aniaj膮ca si臋 ze zwierciade艂 lub w臋偶a pokrytego pi贸rami z ogonem grzechotnika. Jako b贸g wiatru przedstawiany w czerwonej masce przypominaj膮cej kaczy dzi贸b z muszlami.

Teteoinnan 鈥 Matka Bog贸w, Ta w W臋偶owej sp贸dnicy (Coatlicue), Nasza Babka (Toci)

Tezcatlipoca, Dymi膮ce Zwierciad艂o 鈥 b贸g odgadywania przeznaczenia, jego metaforyczne epitety to Titlacahuan- 鈥濼en Kt贸rego Niewolnikami Jeste艣my鈥, Thuicahua Tlalticpaque- w艂a艣ciciel nieba i ziemi, Yaotl- wr贸g, Tepeyollotla- serce g贸ry, patron azteckich lud贸w jaguara

Tlalok 鈥 b贸g rz膮dz膮cy wod膮 i opadami, 鈥濼en Kt贸ry jest Zrobiony z Ziemi鈥

Tlazolteotl 鈥 bogini nieczysto艣ci, nios艂a pomoc w leczeniu chor贸b, spowodowanych nadmiarem przyjemno艣ci i rozwi膮z艂o艣ci膮 seksualn膮

Tonatiu, Tonatiuh 鈥 czyli 鈥濼en Kt贸ry Czyni Dzie艅鈥. B贸g S艂o艅ca.

Ueueteotl 鈥 stary b贸g 鈥 b贸g ognia.

Uitsilopocztli 鈥 b贸g wojny i s艂o艅ca w zenicie, aztecki b贸g narodowy, zwi膮zany z po艂udniem.

Xochiquetzal 鈥 鈥濽kwiecony Kwezal鈥, bogini kwiat贸w, cielesnych przyjemno艣ci i p艂odno艣ci

Xochipilli 鈥 鈥濳si膮偶e Kwiat贸w鈥, patron 艣piewu, ta艅ca, zabawy, a tak偶e sztuki malowania i gry w pi艂k臋

Xilonen 鈥 bogini m艂odej zielonej kukurydzy, 鈥濼a Kt贸ra Spaceruje Niczym M艂oda Kukurydza鈥

Xipe Toteca 鈥 鈥濶asz Pan Obdarty ze Sk贸ry鈥

Xiuhtecuhtli 鈥 pan ognia i czasu, nazywany tak偶e Xiuhcoatl- w膮偶 ognisty, Huehueteotl- stary b贸g. Wyobra偶any jako stary zgarbiony m臋偶czyzna, d藕wiga na plecach lub g艂owie p艂on膮cy 偶arownik.

Yacatecuhtli, Pan Nosa 鈥 b贸g kupc贸w

艢wi臋ta i obrz臋dy
Aztekowie korzystali z dw贸ch kalendarzy 260 i 365- dniowych. W pierwszym z wymienionych wierzono, 偶e w ka偶dym dniu owego cyklu na ziemi臋 docieraj膮 r贸偶ne kombinacje energii boskiej. Patronami tych dni by艂o Trzyna艣cie B贸stw Dnia wraz z ptakami, oraz Dziewi臋ciu Pan贸w Nocy. Drugi kalendarz, mia艂 18 miesi臋cy po 20 dni ka偶dy i pi臋膰 dni dodatkowych. Wed艂ug tego kalendarza ustalona inscenizacje wydarze艅 mitycznych. W porze suchej czczono boga deszczu. W drugiej po艂owie sk艂adano mod艂y do b贸stw dojrza艂ej kukurydzy, 艣wi臋towano udane zbiory.

Tlacaxipehualiztli 鈥 drugi miesi膮c roku, obdzieranie ludzi ze sk贸ry.

Toxcatl 鈥 w t艂umaczeniu susza, czas odnowy wegetacji i deszczu po艣wi臋cone bogu Tezcatlipoce

Etzalcualiztli 鈥 jedzenie etzzali, potrawa z kukurydzy i fasoli, zanoszono w tej porze ofiary bogowi deszczu Tlalokowi.

Xocotlhuetzi 鈥 鈥瀞pada owoc鈥 wypada艂o w 10 miesi膮cu kalendarza 365- dniowego.

Ochpaniztli 鈥 pora 偶niw. 艢wi臋to na cze艣膰 bogini kukurydzy Chicomecoatl, a tak偶e bogini Toci, Naszej Babce

Teotleco 鈥 鈥瀞chodz膮 bogowie鈥, czas nawiedzania swych wyznawc贸w przez b贸stwa.

Quecholli 鈥 upami臋tnia艂o patrona 艂ow贸w, wypada艂o w 14 miesi膮cu, czerwonopi贸rowy ptak.

Panquetzaliztli 鈥 鈥瀙odnoszenie chor膮giewek鈥, funkcja religijna wraz ze spektaklem politycznym, ceremonie po艣wi臋cone bogowi Huitzilopochtil.
Wiele 艣wiat odbywa艂o si臋 po za kalendarzem 365 dniowym, np. Ceremonia Nowego Ognia, kt贸re wypada艂o co 52 lata kiedy to 艂膮czy艂y si臋 oba kalendarze do pozycji wyj艣ciowej.

Miejsca kultu

Teotihuacan

Najbardziej obdarzone kultem miejsce. Czczono tu boga Upierzonego W臋偶a, boga deszczu, bogini臋 wody o cechach paj膮ka oraz W臋偶a Ognia. G贸ra po艂o偶ona w dolinie na p贸艂nocny wsch贸d od Doliny Meksyku, obecnie blisko miasteczka San Juan. Do g贸ry wiod艂a droga nazwana Miccoaotli- droga zmar艂ych. Wierzono, 偶e w艂a艣nie na tej g贸rze narodzi艂o si臋 S艂o艅ce i Ksi臋偶yc oraz, 偶e spalono tutaj pozosta艂ych bog贸w. Do kompleksu w Teotihuacanie nale偶y: Piramida S艂o艅ca, Piramida Ksi臋偶yca, 艢wi膮tynia Upierzonego W臋偶a.

Tula, stolica Toltek贸w

Czyli Miejsce Trzcin, metafora idealnego miasta, 藕r贸d艂o prawomocnej w艂adzy, siedziba Topiltzina Quetzalcoatla- Upierzony W膮偶, oraz zas艂u偶onych Toltek贸w. Po艂o偶ona w Tula, meksyka艅skim stanie Hidalgo, na p贸艂noc od miasta Meksyk. Aztekowie czerpali z tego miejsca kultur臋 Toltek贸w, a tak偶e odprawiali tu rytua艂y. Centralna przestrze艅 stanowi tutaj plac ceremonialny, nad kt贸rym g贸ruj膮 piramidy B i C. Tu偶 obok mie艣ci si臋 Palacio Quemado- Spalony Pa艂ac i boisko do rytualnej gry w pi艂k臋.


Huey Teocalli

Czyli Wielka 艢wi膮tynia. Czczono tu boga Huitzilopochtli i Tlaloka. Sanktuarium po艂o偶one w centrum miasta Meksyk. W miejscu tym sk艂adano ofiary z serc wojownik贸w, kt贸re mia艂y stawa膰 si臋 pokarmem dla bog贸w.

Malinalco

Sanktuarim w 艣cianie. 艢wi膮tynia prawdopodobnie po艣wi臋cona bogu Tepeyollotlowi- Serce G贸ry. Po艂o偶one nad miasteczkiem Malinalco.

Cholula

Wielka Piramida. Czczono tu g艂贸wnie b贸stwo Quetzalcoatla. Po艂o偶ona w mie艣cie Cholula w stanie Puebla.

Religa aztecka mia艂a na celu zjednoczenie sobie przyrody, zasady moralne w艣r贸d spo艂ecze艅stwa w praktyce 偶adne nie obowi膮zywa艂y. Nie by艂o tu miejsca na Zbawiciela Ludzko艣ci, na piek艂o czy niebo. Wierzono, 偶e rz膮dz膮 si艂y przyrody, mog膮 mie膰 one dobre lub z艂e intencje tak samo jak ludzie. 呕ywio艂om nadawano odpowiednik boski- bogowie i boginie. Nale偶a艂o oddawa膰 im cze艣膰, sk艂ada膰 dary, ofiary z krwi, odprawia膰 mod艂y czy wykonywa膰 symboliczne gesty, rytua艂y. Mia艂o to na celu sk艂aniania b贸stwa do czynienia dobra, bycia przychylnym dla cz艂owieka.
Aztekowie byli doskona艂ymi obserwatorami przyrody. Rozumieli rytm 偶ycia
i nast臋pstwa kolei losu egzystencji cz艂owieka: narodziny, dojrzewania i 艣mierci. Wyst臋powanie p贸r roku, dnia i nocy. To wszystko przyczynia艂o si臋 do tego, 偶e rytm i forma sta艂y si臋 podstawowym sk艂adnikiem kultury, a tak偶e religii, rytua艂u, sztuki, filozofii czy nauczania. Religa aztecka by艂a wynikiem poznania i boja藕ni si艂 przyrody- pragnieniem ich okie艂znania.

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Aldon Dzi臋cio艂

Poprzedni wpis

Badania eksperymentalne

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.