Andrzej Pągowski

Andrzej Pągowski

Urodził się w Warszawie 19 kwietnia 1953 roku. Jest od 1978 absolwentem Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu, ze specjalnością grafika użytkowa. Uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Waldemara Świeżego. Pracę w reklamie rozpoczął już w roku 1977 jako grafik projektował plakaty dla różnych zleceniodawców[1].

Andrzej Pągowski tworzy w dziedzinach grafiki projektowej, książkowej (ilustracje i okładki książkowe), rysunku satyrycznego, okładek płytowych, scenografii, kampanii reklamowych i oczywiście plakatu.

Kiedy w roku 1990 do polski wkraczała reklama a wraz z nią billboard w Warszawie powstała agencja reklamowa „Studio P”, której Pągowski był właścicielem i dyrektorem. Próbował stworzyć polską szkołę plakatu reklamowego[2], niestety nie, powiodło się gdyż jak sam uważa, nie włączyli się, a wręcz wycofali z czynnego projektowania reklamy zewnęcznej, do której przecież należy plakat, ci najlepsi[3].

Pierwszą swoją nagrodę (Brązowy medal) otrzymał na Biennale Grafiki Użytkowej w Brnie w 1978, za plakat dla Teatru Narodowego w Warszawie Mąż i żona (il.1.)[4]. Był to odważny w formie przekazu plakat na którym widzimy na czerwonym tle znajduje się kapelusz, model cylinder, który zamiast denka ma, coś na kształt „pupy”. Podczas IV Salonu Polskiego Plakatu (1994), zaraz po Biennale Polskiego Plakatu, najbardziej prestiżowej imprezy plakacistów w Polsce, nagrodę za najlepszy i najpopularniejszy plakat roku otrzymał za plakat wybrany z pośród 216 prac, „Papierosy są do dupy” (il.2.).[5] Na plakacie widnieje wielka pupa w kaszkietówce z daszkiem do tyłu zamiast twarzy, z której wystaje dymiący papieros. Plakat został wykonany dla Krajowego Ruchu Antynikotynowego i był bardzo efektywnym orężem kampanii dla ograniczenia palenia w Polsce. W roku 2007 powstał plakat będący kontynuacją idei tej kampanii, Papierosy są do dupy forewer (il.3.), przedstawiający podobnie jak poprzedni pupę- twarz, tym razem dziewczyny z papierosem.

Motyw ten pojawia się jeszcze później w kilku jego pracach, jako jeden z często pojawiających się symboli. Pągowski bardzo często posługuje się symboliką, a jest ona tworzona przez samego artystę, symbole jakie wykorzystuje są jednak czytelne dla wszystkich jego odbiorców. Można by powiedzieć ze są nie tyle dosłowne, ale wręcz dosadne.

Prace Pągowskiego u innych budzą podziw u innych sprzeciw, czasami jest określany jako skandalista i showman[6].

W roku 2006 Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej zorganizowała Festiwal Plakatu Reklamowego Barbakan 2006, artysta zaprojektował plakaty promujące ten festiwal (il.4, 5.), w drugiej edycji zasiadł w jury[7].

Andrzej Pągowski tworzy plakaty reklamy społecznej, która nie służy jedynie informowaniu, ale również nawołuje do zmiany zachowania i postawy. Do takich plakatów należy dzieło powstałe w roku 1997, nie pękaj (il.6.), nakłaniający do używania prezerwatyw w celu zmniejszenia ryzyka zarażeniem AIDS. Na plakacie pocięta żyletkami dłoń w geście powodzenia, z prezerwatywą na kciuku. Plakat wywołał burzę obyczajową. Rzecznik firmy, która udostępniła tablice reklamowe, twierdzi że skoro były wakacje, to także inicjacje seksualne, postanowiliśmy więc zrobić plakat dla młodzieży.[8] Przeciw protestowali przede wszystkim ludzie starszego pokolenia, twierdząc że nieprawdą jest to, iż prezerwatyw chronią przed AIDS. O plakacie było głośno w prasie. We wrześniu Polska Federacja Ruchu Obrony Życia skierowała wniosek przeciw reklamie do prokuratury, która miała zbadać czy plakat ten dezinformuje w kwestii bezpieczeństwa zdrowia i życia ludzi. Sam autor mówi: moim zdaniem nie ma w tym plakacie niczego, co mogłoby obrażać.[9]

Andrzej Pągowski lubi szokować, co często czyni za, wykorzystując w swoich plakatach nietypowe zestawienia barw lub nietypowe potraktowanie tematu. W plakatach służy do grania (il. 7.) oraz szpanuję 2007, ten ostatni rozpoznawany jako służy do zabijania w związku z tekstem który widnieje na plakacie (il. 8.), wykorzystuje podobny schemat. Na pierwszym plakacie widnieje kij bejsbolowy oraz, co mocno przyciąga uwagę, na białym tle czerwona plama imitująca plamę krwi i napis informujący do czego przedstawiony przedmiot służy a do czego służyć nie powinien. Drugi plakat w zestawieniu z pierwszym przypomina jego negatyw tyle że zamiast kija dymiący papieros oraz napis służy do zabijania nie do szpanowania. Barwy niewątpliwie przyciągają wzrok, jak również hasła w zestawieniu z przedstawionymi przedmiotami mocno zapadają w pamięć. Oba te plakaty skierowane są w szczególności do młodzieży, która często robi różne rzeczy aby się przypodobać innym. Plakaty te należą do kategorii reklamy społecznej, która za zadanie ma wywoływać, nie tyle jakiekolwiek postępowania i zachowania, co powszechnie pożądanych przez społeczeństwo. Sposób w jaki artysta ujął temat jest szokujący a zarazem nieco dowcipny. Choć wszyscy wiedzą do czego służą te przedmioty, to jak widzi się tak ukazane rekwizyty i dołączoną do nich krótkie informacje o nim, wywołuje to jednak obok uczucia zgorszenia, takie jak po usłyszeniu dowcipu.

Dziś Andrzej Pągowski jest dyrektorem agencji reklamowej „Kreacja Pro”, która ze „Studia P” przekształciła się w roku 2005 w firmę oferującą pełen zakres usług[10].Jest jednym z niewielu grafików który podpisuje się na swoich plakatach. Uważa, że plakat powinno się popisywać, bo to dodaje mu wartości i jest również szansą dla autora aby zaistnieć na rynku, często widzę ciekawy projekt, chętnie bym współpracował z jego autorem, ale nie wiem kto to zrobił bo podpisu nie ma[11].

22 marca 2006 roku w klubie EGOIST w Warszawie, odbyło się pierwsze Forum dyskusyjne OUTDOOR- KREACJA w ramach Outdoor Innovation program, na którym Pągowski podkreśla potrzebę stworzenia polskiej szkoły plakatu reklamowego, który nie będzie zaprzeczał idei efektywności.[12]

Artysta jest również twórcą plakatów filmowych, które cieszą się popularnością i często zdobywają nagrody w swojej dziedzinie. Według Pągowskiego plakat filmowy to najkrótsza recenzja filmu. Powinien być przedłużeniem atmosfery filmu, powinien nieść podwójne przesłanie, wydobywając elementy najbardziej drażniące. Plakat może operować brzydotą lub pięknem, ale musi być zauważony. Plakat niezauważony ginie[13]. Jak widać, Andrzej Pągowski robi wszystko aby jego plakat nie zginął Jego twórczość jest rozpoznawalna poprzez swą symbolikę jak również przez intensywny kolor oraz agresywną formę.

Andrzej Pągowski

Andrzej Pągowski

(il. 1.) A. Pągowski, Mąż i żona 1978

 

Andrzej Pągowski

Andrzej Pągowski

(il.2.) A. Pągowski, Papierosy są do dupy?

Andrzej Pągowski

Andrzej Pągowski

(il. 3.) A. Pągowski, Papierosy są do dupy forever ?

Andrzej Pągowski

Andrzej Pągowski

 

Andrzej Pągowski

Andrzej Pągowski

(il. 4.5) A. Pągowski, Barbakan2006

Andrzej Pągowski

Andrzej Pągowski

(il. 6) A. Pągowski, OK. Nie pękaj1997

Andrzej Pągowski

Andrzej Pągowski

(il. 7.) A. Pągowski, Służy do grania ?

Andrzej Pągowski

Andrzej Pągowski

(il. 8.) A. Pągowski, szpanuje 2007

[1] P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Kraków 1999, s. 59.

[2]www.oudoorinfo.pl/felietony

[3] Tamże

[4] Tamże

[5] P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Kraków 1999, s. 336.

[6] www.joanna-oleniak.reaktywni.pl/doc/tworcy.doc

[7] www.igrz.pl

[8] P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Kraków 1999, s. 383.

[9] P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Kraków 1999, s. 383.

[10] www.kreacja-pro.pl

[11] www.prokreacja.com.pl

[12] A. Pągowski Nadchodzi czas outdooru…,www.oudoorinfo.pl

[13] Najkrótsza recenzja: plakat, Rozmowa z Andrzejem Pągowskim, Film 1987, nr 4.

Bibliografia:

  1. Najkrótsza recenzja: plakat, Rozmowa z Andrzejem Pągowskim, „Film” 1987, nr 4.
  2. P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Kraków 1999,
  3. A. Pągowski Nadchodzi czas outdooru…,www.oudoorinfo.pl
  4. www.oudoorinfo.pl/felietony
  5. www.joanna-oleniak.reaktywni.pl/doc/tworcy.doc
  6. www.igrz.pl
  7. www.kreacja-pro.pl
  8. www.prokreacja.com.pl

 

Pawlak Antoni

Następny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać książkę.

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.