Andrzej P膮gowski

Andrzej P膮gowski

()

Urodzi艂 si臋 w Warszawie 19 kwietnia 1953 roku. Jest od 1978 absolwentem Wy偶szej Szko艂y Sztuk Plastycznych w Poznaniu, ze specjalno艣ci膮 grafika u偶ytkowa. Uzyska艂 dyplom z wyr贸偶nieniem w pracowni prof. Waldemara 艢wie偶ego. Prac臋 w reklamie rozpocz膮艂 ju偶 w roku 1977 jako grafik projektowa艂 plakaty dla r贸偶nych zleceniodawc贸w[1].

Andrzej P膮gowski tworzy w dziedzinach grafiki projektowej, ksi膮偶kowej (ilustracje i ok艂adki ksi膮偶kowe), rysunku satyrycznego, ok艂adek p艂ytowych, scenografii, kampanii reklamowych i oczywi艣cie plakatu.

Kiedy w roku 1990 do polski wkracza艂a reklama a wraz z ni膮 billboard w Warszawie powsta艂a agencja reklamowa 鈥濻tudio P鈥, kt贸rej P膮gowski by艂 w艂a艣cicielem i dyrektorem. Pr贸bowa艂 stworzy膰 polsk膮 szko艂臋 plakatu reklamowego[2], niestety nie, powiod艂o si臋 gdy偶 jak sam uwa偶a, nie w艂膮czyli si臋, a wr臋cz wycofali z czynnego projektowania reklamy zewn臋cznej, do kt贸rej przecie偶 nale偶y plakat, ci najlepsi[3].

Pierwsz膮 swoj膮 nagrod臋 (Br膮zowy medal) otrzyma艂 na Biennale Grafiki U偶ytkowej w Brnie w 1978, za plakat dla Teatru Narodowego w Warszawie M膮偶 i 偶ona (il.1.)[4]. By艂 to odwa偶ny w formie przekazu plakat na kt贸rym widzimy na czerwonym tle znajduje si臋 kapelusz, model cylinder, kt贸ry zamiast denka ma, co艣 na kszta艂t 鈥瀙upy鈥. Podczas IV Salonu Polskiego Plakatu (1994), zaraz po Biennale Polskiego Plakatu, najbardziej presti偶owej imprezy plakacist贸w w Polsce, nagrod臋 za najlepszy i najpopularniejszy plakat roku otrzyma艂 za plakat wybrany z po艣r贸d 216 prac, 鈥Papierosy s膮 do dupy鈥 (il.2.).[5] Na plakacie widnieje wielka pupa w kaszkiet贸wce z daszkiem do ty艂u zamiast twarzy, z kt贸rej wystaje dymi膮cy papieros. Plakat zosta艂 wykonany dla Krajowego Ruchu Antynikotynowego i by艂 bardzo efektywnym or臋偶em kampanii dla ograniczenia palenia w Polsce. W roku 2007 powsta艂 plakat b臋d膮cy kontynuacj膮 idei tej kampanii, Papierosy s膮 do dupy forewer (il.3.), przedstawiaj膮cy podobnie jak poprzedni pup臋- twarz, tym razem dziewczyny z papierosem.

Motyw ten pojawia si臋 jeszcze p贸藕niej w kilku jego pracach, jako jeden z cz臋sto pojawiaj膮cych si臋 symboli. P膮gowski bardzo cz臋sto pos艂uguje si臋 symbolik膮, a jest ona tworzona przez samego artyst臋, symbole jakie wykorzystuje s膮 jednak czytelne dla wszystkich jego odbiorc贸w. Mo偶na by powiedzie膰 ze s膮 nie tyle dos艂owne, ale wr臋cz dosadne.

Prace P膮gowskiego u innych budz膮 podziw u innych sprzeciw, czasami jest okre艣lany jako skandalista i showman[6].

W roku 2006 Izba Gospodarcza Reklamy Zewn臋trznej zorganizowa艂a Festiwal Plakatu Reklamowego Barbakan 2006, artysta zaprojektowa艂 plakaty promuj膮ce ten festiwal (il.4, 5.), w drugiej edycji zasiad艂 w jury[7].

Andrzej P膮gowski tworzy plakaty reklamy spo艂ecznej, kt贸ra nie s艂u偶y jedynie informowaniu, ale r贸wnie偶 nawo艂uje do zmiany zachowania i postawy. Do takich plakat贸w nale偶y dzie艂o powsta艂e w roku 1997, nie p臋kaj (il.6.), nak艂aniaj膮cy do u偶ywania prezerwatyw w celu zmniejszenia ryzyka zara偶eniem AIDS. Na plakacie poci臋ta 偶yletkami d艂o艅 w ge艣cie powodzenia, z prezerwatyw膮 na kciuku. Plakat wywo艂a艂 burz臋 obyczajow膮. Rzecznik firmy, kt贸ra udost臋pni艂a tablice reklamowe, twierdzi 偶e skoro by艂y wakacje, to tak偶e inicjacje seksualne, postanowili艣my wi臋c zrobi膰 plakat dla m艂odzie偶y.[8] Przeciw protestowali przede wszystkim ludzie starszego pokolenia, twierdz膮c 偶e nieprawd膮 jest to, i偶 prezerwatyw chroni膮 przed AIDS. O plakacie by艂o g艂o艣no w prasie. We wrze艣niu Polska Federacja Ruchu Obrony 呕ycia skierowa艂a wniosek przeciw reklamie do prokuratury, kt贸ra mia艂a zbada膰 czy plakat ten dezinformuje w kwestii bezpiecze艅stwa zdrowia i 偶ycia ludzi. Sam autor m贸wi: moim zdaniem nie ma w tym plakacie niczego, co mog艂oby obra偶a膰.[9]

Andrzej P膮gowski lubi szokowa膰, co cz臋sto czyni za, wykorzystuj膮c w swoich plakatach nietypowe zestawienia barw lub nietypowe potraktowanie tematu. W plakatach s艂u偶y do grania (il. 7.) oraz szpanuj臋 2007, ten ostatni rozpoznawany jako s艂u偶y do zabijania w zwi膮zku z tekstem kt贸ry widnieje na plakacie (il. 8.), wykorzystuje podobny schemat. Na pierwszym plakacie widnieje kij bejsbolowy oraz, co mocno przyci膮ga uwag臋, na bia艂ym tle czerwona plama imituj膮ca plam臋 krwi i napis informuj膮cy do czego przedstawiony przedmiot s艂u偶y a do czego s艂u偶y膰 nie powinien. Drugi plakat w zestawieniu z pierwszym przypomina jego negatyw tyle 偶e zamiast kija dymi膮cy papieros oraz napis s艂u偶y do zabijania nie do szpanowania. Barwy niew膮tpliwie przyci膮gaj膮 wzrok, jak r贸wnie偶 has艂a w zestawieniu z przedstawionymi przedmiotami mocno zapadaj膮 w pami臋膰. Oba te plakaty skierowane s膮 w szczeg贸lno艣ci do m艂odzie偶y, kt贸ra cz臋sto robi r贸偶ne rzeczy aby si臋 przypodoba膰 innym. Plakaty te nale偶膮 do kategorii reklamy spo艂ecznej, kt贸ra za zadanie ma wywo艂ywa膰, nie tyle jakiekolwiek post臋powania i zachowania, co powszechnie po偶膮danych przez spo艂ecze艅stwo. Spos贸b w jaki artysta uj膮艂 temat jest szokuj膮cy a zarazem nieco dowcipny. Cho膰 wszyscy wiedz膮 do czego s艂u偶膮 te przedmioty, to jak widzi si臋 tak ukazane rekwizyty i do艂膮czon膮 do nich kr贸tkie informacje o nim, wywo艂uje to jednak obok uczucia zgorszenia, takie jak po us艂yszeniu dowcipu.

Dzi艣 Andrzej P膮gowski jest dyrektorem agencji reklamowej 鈥濳reacja Pro鈥, kt贸ra ze 鈥濻tudia P鈥 przekszta艂ci艂a si臋 w roku 2005 w firm臋 oferuj膮c膮 pe艂en zakres us艂ug[10].Jest jednym z niewielu grafik贸w kt贸ry podpisuje si臋 na swoich plakatach. Uwa偶a, 偶e plakat powinno si臋 popisywa膰, bo to dodaje mu warto艣ci i jest r贸wnie偶 szans膮 dla autora aby zaistnie膰 na rynku, cz臋sto widz臋 ciekawy projekt, ch臋tnie bym wsp贸艂pracowa艂 z jego autorem, ale nie wiem kto to zrobi艂 bo podpisu nie ma[11].

22 marca 2006 roku w klubie EGOIST w Warszawie, odby艂o si臋 pierwsze Forum dyskusyjne OUTDOOR- KREACJA w ramach Outdoor Innovation program, na kt贸rym P膮gowski podkre艣la potrzeb臋 stworzenia polskiej szko艂y plakatu reklamowego, kt贸ry nie b臋dzie zaprzecza艂 idei efektywno艣ci.[12]

Artysta jest r贸wnie偶 tw贸rc膮 plakat贸w filmowych, kt贸re ciesz膮 si臋 popularno艣ci膮 i cz臋sto zdobywaj膮 nagrody w swojej dziedzinie. Wed艂ug P膮gowskiego plakat filmowy to najkr贸tsza recenzja filmu. Powinien by膰 przed艂u偶eniem atmosfery filmu, powinien nie艣膰 podw贸jne przes艂anie, wydobywaj膮c elementy najbardziej dra偶ni膮ce. Plakat mo偶e operowa膰 brzydot膮 lub pi臋knem, ale musi by膰 zauwa偶ony. Plakat niezauwa偶ony ginie[13]. Jak wida膰, Andrzej P膮gowski robi wszystko aby jego plakat nie zgin膮艂 Jego tw贸rczo艣膰 jest rozpoznawalna poprzez sw膮 symbolik臋 jak r贸wnie偶 przez intensywny kolor oraz agresywn膮 form臋.

Andrzej P膮gowski

Andrzej P膮gowski

(il. 1.) A. P膮gowski, M膮偶 i 偶ona 1978

 

Andrzej P膮gowski

Andrzej P膮gowski

(il.2.) A. P膮gowski, Papierosy s膮 do dupy?

Andrzej P膮gowski

Andrzej P膮gowski

(il. 3.) A. P膮gowski, Papierosy s膮 do dupy forever ?

Andrzej P膮gowski

Andrzej P膮gowski

 

Andrzej P膮gowski

Andrzej P膮gowski

(il. 4.5) A. P膮gowski, Barbakan2006

Andrzej P膮gowski

Andrzej P膮gowski

(il. 6) A. P膮gowski, OK. Nie p臋kaj1997

Andrzej P膮gowski

Andrzej P膮gowski

(il. 7.) A. P膮gowski, S艂u偶y do grania ?

Andrzej P膮gowski

Andrzej P膮gowski

(il. 8.) A. P膮gowski, szpanuje 2007

[1] P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Krak贸w 1999, s. 59.

[2]www.oudoorinfo.pl/felietony

[3] Tam偶e

[4] Tam偶e

[5] P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Krak贸w 1999, s. 336.

[6] www.joanna-oleniak.reaktywni.pl/doc/tworcy.doc

[7] www.igrz.pl

[8] P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Krak贸w 1999, s. 383.

[9] P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Krak贸w 1999, s. 383.

[10] www.kreacja-pro.pl

[11] www.prokreacja.com.pl

[12] A. P膮gowski Nadchodzi czas outdooru鈥,www.oudoorinfo.pl

[13] Najkr贸tsza recenzja: plakat, Rozmowa z Andrzejem P膮gowskim, Film 1987, nr 4.

Bibliografia:

  1. Najkr贸tsza recenzja: plakat, Rozmowa z Andrzejem P膮gowskim, 鈥濬ilm鈥 1987, nr 4.
  2. P. Wasilewski, Pionierzy i tytani polskiej reklamy, Krak贸w 1999,
  3. A. P膮gowski Nadchodzi czas outdooru鈥,www.oudoorinfo.pl
  4. www.oudoorinfo.pl/felietony
  5. www.joanna-oleniak.reaktywni.pl/doc/tworcy.doc
  6. www.igrz.pl
  7. www.kreacja-pro.pl
  8. www.prokreacja.com.pl

 

Jak oceniasz ten materia艂?

Kliknij na gwiazdk臋, aby zostawi膰 swoj膮 ocen臋

艢rednia ocena / 5. Liczba g艂os贸w:

Jak dot膮d brak g艂os贸w! Oce艅 ten post jako pierwszy.

Pawlak Antoni

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.