Ciekawostki

Smaczne i wytrawne ciekawostki kulinarne

Czemu sa艂at臋 trzeba szarpa膰, a nie kroi膰?

Warzywa typu sa艂ata b膮dz cykoria nie powinna by膰 krojona no偶em gdy偶 wchodzi w reakcje ze stal膮. np sa艂ata typu radicchio po pokrojeniu no偶em staje si臋 bardzo gorzka i nie do zjedzenia. Je偶eli juz uprzecie sie na krojenie sa艂aty to polecam no偶e ceramiczne. one nie wchodz膮 w reakcje z sokiem z sa艂aty.

 

Pomidora i og贸rka nie jada si臋 razem…

Enzym askorbinaza zawarta w og贸rkach rozk艂ada kwas askorbinowy z pomidora贸w (czyli wit. C) nalezy wiec go dodawac na sam koniec do salatki przed spozyciem ale jest jeden trick kulinarny Przeciwdziala temu natka pietruszki

 

Mas艂o

Mas艂o nalezy do grupy z艂ych t艂uszczy pochodzenia zwierz臋cego. za jego ciemne strony dietetycy uznali wysokokaloryczno艣膰 oraz zawarto艣膰 cholesterolu. ostatnio naukowcy twierdz膮 jednak, 偶e mas艂o nie ma go jednak tak du偶o. d艂aczego jeszcze nie warto eliminowa膰 mas艂a z diety? jest ono lekkostrawne, zawiera du偶e ilo艣ci witaminy A, karetonoid贸w, witamin臋 E i D niezb臋dn膮 do przyswajania wapnia. dodatkowym plusem jest to, 偶e nie posoada szkodliwych dla zdrowiaizomer贸w trans, powstaj膮cych podczas utwardzania olej贸w (maj膮 je twarde margaryny). dzienna dawka mas艂a dla doros艂ych nie powinna przekracza膰 30g czyli ok 3 艂y偶ki sto艂owe.

 

Jajko

Jajko “status podejrzanego” bierze st膮d, 偶e 偶贸艂tko bogate jest w cholesterol. ale wiadomo ju偶, 偶e zjadane razem z bia艂kiem zawiera znacznie mniej tej szkodliwej substancji. wi臋kszo艣膰 dietetyk贸w uwa偶a, 偶e osoby, kt贸re maj膮 prtawid艂owy poziom cholesterolu mog膮 je艣 jajka bez obaw o podwy偶szenie ryzyka chor贸b serca. 偶贸艂tka s膮 jednym z najbogatszych 藕r贸de艂 lecytyny, w sk艂ad kt贸rej wchodzi cholina. jej odpowiedni poziom jest szczeg贸lnie wazny dla kobiet w ci膮偶y, bo warunkuje prawid艂owy rozw贸j m贸zgu p艂odu. substancja ta ma r贸wnie偶 korzystny wp艂yw na prac臋 m贸zgu, poprawia pami臋膰 i przyspiesza usuwanie t艂uszczu z w膮troby. w 偶贸艂tku jest te偶 du偶o 艂atwo przyswajalnego bia艂ka oraz sporo witaminy A,E i B. ta ostatnia chroni oczy przed ryzykiem zwyrodnienia plamki oraz pomaga zapobiec pogarszaniu si臋 wzroku.

 

Mleko

Nale偶y obali膰 mit o doskona艂o艣ci mleka jako pokarmu. Wed艂ug najnowszych bada艅 mleko jest produktem wr臋cz niestrawnym. 呕aden ssak, opr贸cz cz艂owieka i kota (mleka nauczy艂 go pi膰 cz艂owiek) po wyj艣ciu z okresu niemowl臋cego nie pije 偶adnego mleka. Mleko zawiera du偶o kazeiny, kt贸ra jest potrzebna tylko do budowy w艂os贸w i paznokci. Organizm dziecka w wieku 1-2 lat przestaje wydziela膰 podpuszczk臋, kt贸ra jako jedyna jest zdolna trawi膰 kazein臋. Mit o przywajalnym wapniu mo偶na sprawdzi膰 u chorych na osteoporoz臋, gdzie picie mleka wcale nie leczy choroby, a wr臋cz j膮 pog艂臋bia. Mleko spo偶ywane z innymi pokarmami zostaje natychmiast 艣ci臋te w 偶o艂膮dku i oblepia inny pokarm utrudniaj膮c jego trawienie. Jako pokarm zaczyna by膰 nadtrawiane w ostatniej kolejno艣ci. Je艣li kto艣 nie chce z niego zrezygnowa膰 to niech spo偶ywa go osobno i nie w du偶ych ilo艣ciach. Zaleca si臋 natomiast spo偶ywanie mleka przetworzonego – jogurt, kefir, kwa艣ne mleko, twarogi, 偶贸艂te sery le偶akuj膮ce (ale nie polski “trotyl”, kt贸rego czas le偶akowania jest uzale偶niony tylko od d艂ugo艣ci trwania transportu do sklepu).

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  10 najdziwniejszych fobii o kt贸rych nie s艂ysza艂e艣

 

Rodzaje win:

* Wytrawne, poni偶ej 10 g cukru na litr (dry wine, vin sec, vino ascuno, herber, trockener Wein),

* P贸艂wytrawne, 10-40 g cukru w litrze (semi-dry wine, vin demisec, halbtrockener Wein),

* p贸艂s艂odkie, od 40 do 80 g cukru na litr (demi doux, semi sweet)

* s艂odkie, powy偶ej 80 g cukru na litr (dolce, sweet, doux, desert, edes)

 

 

Racjonalne zasady 偶ywienia:

* Najlepiej, ze wzgl臋du na dobre trawienie, spo偶ywa膰 posi艂ek sk艂adaj膮cy si臋 z jednego produktu spo偶ywczego.

 

* Je艣li nie chcemy przestrzega膰 powy偶szej regu艂y, uk艂adamy posi艂ki wed艂ug zasad prawid艂owego 艂膮czenia zestaw贸w.

 

* 艁膮czy膰 nie wi臋cej ni偶 cztery produkty jednej grupy.

 

* Posi艂ek nie powinien zawiera膰 wi臋cej ni偶 jeden produkt bia艂kowy.

 

* T艂uszcze (oleje) spowalniaj膮 trawienie. Najlepiej s膮 przyswajane z jarzynami i owocami, natomiast 藕le ze skrobi膮 i bia艂kami.

 

* Pomidory powinny by膰 spo偶ywane na surowo.

 

* 艢wie偶y og贸rek nie powinien by膰 艂膮czony z pomidorem.

 

 

 

* Jogurt mo偶na spo偶ywa膰 z dojrza艂ymi p贸艂kwa艣nymi owocami, warzywami li艣ciastymi i kie艂kuj膮cymi nasionami, ziarnami.

 

* Je艣li, co jest bardzo wskazane, spo偶ywa si臋 owoce osobno, zaleca si臋 ich dob贸r wed艂ug rodzaju pestek (brzoskwinie, mirabelki, oliwki, czere艣nie, wi艣nie); owoce cytrusowe; owoce maj膮ce blaszki gniazd pestkowych (jab艂ka, gruszki); melony; owoce suszone. Prof. Tombak zaleca spo偶ywanie ca艂ych jab艂ek, opr贸cz cz臋艣ci, kt贸rych nie mo偶na pogry藕膰. W 6 ziarnkach jab艂ka jest zawarta dzienna dawka jodu.

 

* Mleko (opr贸cz twarogu), ziemniaki, groch, fasola, owoce i warzywa s膮 zasadotw贸rcze, zawieraj膮 bowiem du偶o pierwiastk贸w alkalicznych. Zasadotw贸rcze s膮 r贸wnie偶 kawa, piwo, cola, wino, mleko, soki owocowe.

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Zaskakuj膮ce i niecodzienne chemiczne ciekawostki o kt贸rych nie powiedz膮 Ci w szkole

 

* Wszystkie mi臋sa, w臋dliny, podroby, jaja, wszystkie ryby, mas艂o, dro偶d偶e, orzechy, skrobia, czekolada, kakao, t艂uszcze, oleje, majonez, sery, twarogi i pieczywo – s膮 kwasotw贸rcze.

 

* Banany mo偶na jada膰 z owocami p贸艂kwa艣nymi.

 

* Nie nale偶y zjada膰 zbyt du偶o orzech贸w arachidowych. S膮 ci臋偶kostrawne.

 

* Do wszystkich produkt贸w ci臋偶kostrawnych mo偶na dodawa膰 zmielony kminek z majerankiem, co u艂atwia proces trawienia.

 

* Stosowa膰, ale z umiarem, przyprawy trawienne – pieprz naturalny i zio艂owy, mielony kminek z majerankiem, cynamon, imbir (dodawa膰 niewielkie ilo艣ci!), por, czosnek, cebula, natka pietruszki, kolendra, cz膮ber itp.

 

* Nie pi膰 gor膮cych p艂yn贸w, nie spo偶ywa膰 gor膮cych potraw. Maj膮ce temperatur臋 powy偶ej 45掳C mog膮 spowodowa膰 anemi臋, b贸le kr臋gos艂upa, staw贸w, miednicy i mi臋艣ni n贸g.

 

 

 

oraz jej inne rady dotycz膮ce spo偶ywania pokarm贸w:

 

* do posi艂ku nale偶y wybiera膰 takie produkty spo偶ywcze, kt贸re smakuj膮 najbardziej,

 

* waga posi艂ku nie powinna przekracza膰 600 g. Nie objada膰 si臋, zw艂aszcza przed rozpocz臋ciem ci臋偶szej pracy,

 

* g艂贸wny posi艂ek winny by膰 spo偶ywany w po艂udnie, gdy promienie s艂oneczne dzia艂aj膮 najsilniej. Promieniowanie s艂oneczne ma wp艂yw na trawienie, dlatego te偶 do ostatniego posi艂ku nale偶y siada膰 przed zachodem s艂o艅ca,

 

* pojadanie mi臋dzy posi艂kami jest szkodliwe,

 

* nie nale偶y je艣膰, gdy odczuwa si臋 b贸l, w zdenerwowaniu, po wyczerpuj膮cej pracy, w zm臋czeniu,

 

* przy trudno艣ciach trawiennych dobrze jest przed posi艂kiem odpocz膮膰 10 minut,

 

* nie popija膰 w czasie jedzenia, pragnienie mo偶na zaspokoi膰 p贸艂 godziny przed posi艂kiem lub 1 godzin臋 po jedzeniu,

 

* do sa艂atek, sur贸wek, cebuli dodawa膰 olej s艂onecznikowy, sojowy lub oliwkowy, do potraw gotowanych dodawa膰 olej ju偶 po wy艂膮czeniu ognia lub nawet na talerzu,

 

* do chleba przyrz膮dza膰 pasty serowo-jarzynowe, bia艂y ser je艣膰 najlepiej sam bez chleba, gdy czujemy g艂贸d,

Mo偶e ci臋 zainteresowa膰 tak偶e:  Pi艂karskie ciekawostki - puchary i tragedi臋 pi艂karskie

 

* kasze, ry偶, makaron jada膰 z dodatkiem jaj, sera, mleka, ro艣lin str膮czkowych (fasoli, grochu), zupy gotowa膰 z wywarem z jarzyn z dodatkiem grzyb贸w lub zi贸艂 przyprawowych,

 

* umiarkowanie u偶ywa膰 cukru i s艂odyczy, stopniowo zast臋puj膮c je miodem, s艂odkimi owocami (艣wie偶ymi lub suszonymi),

 

* kasze i ry偶 gotowany na sypko je艣膰 z dodatkiem jajka, twaro偶ku, fasoli lub z sosem grzybowym, pomidorowym, koperkowym,

 

* raz dziennie zjada膰 posi艂ek z samych jarzyn (nawet jednej) gotowanych z dodatkiem ziemniak贸w,

 

* spo偶ywa膰 pokarmy w stanie naturalnym, nie sma偶y膰 tego co mo偶na ugotowa膰, nie gotowa膰 tego co mo偶na zje艣膰 na surowo,

 

* ostatni posi艂ek zjada膰 w zasadzie trzy godziny przed snem i nie zapomina膰, 偶e 偶o艂膮dek 艣pi razem z cz艂owiekiem,

 

* picie wody rano i wieczorem s艂u偶y przep艂ukaniu przewodu pokarmowego,

 

* soki owocowe nale偶y chwil臋 trzyma膰 w ustach, by mog艂y wymiesza膰 si臋 ze 艣lin膮,

 

* uwaga dla os贸b maj膮cych ogr贸dki warzywne: nale偶y zwraca膰 uwag臋 na odpowiednie rozmieszczenie ro艣lin, by mog艂y si臋 dobrze rozwija膰 oraz wzajemnie ochrania膰 i wspomaga膰. Pietruszka chroni pomidora, marchew i fasol臋. Tymianek i mi臋ta chroni膮 kapust臋. D臋by zabezpieczaj膮 przed 艣limakami. Leszczyna odstrasza muchy. Fasola rozwija si臋 niedobrze w s膮siedztwie cebuli.

 

Warto zapami臋ta膰

* Nie jedzmy i nie pijmy pokarm贸w, kt贸re “parz膮 nas w usta”. Spo偶ywanie gor膮cych potraw, opr贸cz poparzenia narz膮d贸w jamy ustnej, mo偶e powodowa膰 anemi臋, b贸le kr臋gos艂upa, staw贸w, miednicy i mi臋艣ni n贸g.

 

* W 偶adnym wypadku nie 艂膮czmy cukru z bia艂kami. 呕贸艂tko jajka utarte z cukrem ulubiony przez dzieci “kogel-mogel”, to s艂odziutki “morderca”.

 

* Je艣li pijemy 艣wie偶e mleko, to pijmy je samo, bez 偶adnych dodatk贸w. Mleko, to przyjazny wr贸g. “Szklanka mleka dla ucznia” – to propaganda jak zwykle niczego nie艣wiadomych polityk贸w i “hodowla” chorego spo艂ecze艅stwa.

 

* Temperatura oko艂o 100掳C “zabija” witaminy, powy偶ej 47掳C czynne biologicznie enzymy, a zwi膮zki organiczne zamienia w nieorganiczne, trudno przyswajalne przez organizm cz艂owieka.

 

* Jedzmy tylko 艣wie偶e potrawy, przyrz膮dzane “na jeden raz”. Odsma偶ane i przygrzewane na drugi dzie艅, nie posiadaj膮 swych pierwotnych w艂a艣cowo艣ci i s膮 szkodliwe dla uk艂adu pokarmowego

 

* Nie przesalajmy. Wszystkie potrawy s膮 ju偶 “osolone” przez natur臋. S贸l tylko poprawia smak, a jej przedawkowanie narusza drastycznie stosunek sodu do potasu i jest g艂贸wn膮 przyczyn膮 wysokiego nadci艣nienia, za艣 nadci艣nienie to “艂ab臋dzi 艣piew” naszych nerek.

59 ciekawostek z ksi臋gi Darwina

Poprzedni wpis

Ciekawostki kulturystyczne

Nast臋pny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemios艂em w r臋ku na co dzie艅 szef kontroli jako艣ci w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przysz艂o艣ci planuje zrealizowa膰 m艂odzie艅cze marzenia i napisa膰 ksi膮偶k臋.

Na pewno zainteresuj膮 Ci臋 jeszcze:

Komentarze - masz co艣 do napisania? Zostaw prosz臋 informacje.

Pozostaw komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *