Smaczne i wytrawne ciekawostki kulinarne 1 - Twój Głos - e-TG.pl
Ciekawostki

Smaczne i wytrawne ciekawostki kulinarne

Czemu sałatę trzeba szarpać, a nie kroić?

Warzywa typu sałata bądz cykoria nie powinna być krojona nożem gdyż wchodzi w reakcje ze stalą. np sałata typu radicchio po pokrojeniu nożem staje się bardzo gorzka i nie do zjedzenia. Jeżeli juz uprzecie sie na krojenie sałaty to polecam noże ceramiczne. one nie wchodzą w reakcje z sokiem z sałaty.

 

Pomidora i ogórka nie jada się razem…

Enzym askorbinaza zawarta w ogórkach rozkłada kwas askorbinowy z pomidoraów (czyli wit. C) nalezy wiec go dodawac na sam koniec do salatki przed spozyciem ale jest jeden trick kulinarny Przeciwdziala temu natka pietruszki

 

Masło

Masło nalezy do grupy złych tłuszczy pochodzenia zwierzęcego. za jego ciemne strony dietetycy uznali wysokokaloryczność oraz zawartość cholesterolu. ostatnio naukowcy twierdzą jednak, że masło nie ma go jednak tak dużo. dłaczego jeszcze nie warto eliminować masła z diety? jest ono lekkostrawne, zawiera duże ilości witaminy A, karetonoidów, witaminę E i D niezbędną do przyswajania wapnia. dodatkowym plusem jest to, że nie posoada szkodliwych dla zdrowiaizomerów trans, powstających podczas utwardzania olejów (mają je twarde margaryny). dzienna dawka masła dla dorosłych nie powinna przekraczać 30g czyli ok 3 łyżki stołowe.

 

Jajko

Jajko “status podejrzanego” bierze stąd, że żółtko bogate jest w cholesterol. ale wiadomo już, że zjadane razem z białkiem zawiera znacznie mniej tej szkodliwej substancji. większość dietetyków uważa, że osoby, które mają prtawidłowy poziom cholesterolu mogą jeś jajka bez obaw o podwyższenie ryzyka chorób serca. żółtka są jednym z najbogatszych źródeł lecytyny, w skład której wchodzi cholina. jej odpowiedni poziom jest szczególnie wazny dla kobiet w ciąży, bo warunkuje prawidłowy rozwój mózgu płodu. substancja ta ma również korzystny wpływ na pracę mózgu, poprawia pamięć i przyspiesza usuwanie tłuszczu z wątroby. w żółtku jest też dużo łatwo przyswajalnego białka oraz sporo witaminy A,E i B. ta ostatnia chroni oczy przed ryzykiem zwyrodnienia plamki oraz pomaga zapobiec pogarszaniu się wzroku.

 

Mleko

Należy obalić mit o doskonałości mleka jako pokarmu. Według najnowszych badań mleko jest produktem wręcz niestrawnym. Żaden ssak, oprócz człowieka i kota (mleka nauczył go pić człowiek) po wyjściu z okresu niemowlęcego nie pije żadnego mleka. Mleko zawiera dużo kazeiny, która jest potrzebna tylko do budowy włosów i paznokci. Organizm dziecka w wieku 1-2 lat przestaje wydzielać podpuszczkę, która jako jedyna jest zdolna trawić kazeinę. Mit o przywajalnym wapniu można sprawdzić u chorych na osteoporozę, gdzie picie mleka wcale nie leczy choroby, a wręcz ją pogłębia. Mleko spożywane z innymi pokarmami zostaje natychmiast ścięte w żołądku i oblepia inny pokarm utrudniając jego trawienie. Jako pokarm zaczyna być nadtrawiane w ostatniej kolejności. Jeśli ktoś nie chce z niego zrezygnować to niech spożywa go osobno i nie w dużych ilościach. Zaleca się natomiast spożywanie mleka przetworzonego – jogurt, kefir, kwaśne mleko, twarogi, żółte sery leżakujące (ale nie polski “trotyl”, którego czas leżakowania jest uzależniony tylko od długości trwania transportu do sklepu).

Może cię zainteresować także:  Ekologiczne ciekawostki z natury i zycia

 

Rodzaje win:

* Wytrawne, poniżej 10 g cukru na litr (dry wine, vin sec, vino ascuno, herber, trockener Wein),

* Półwytrawne, 10-40 g cukru w litrze (semi-dry wine, vin demisec, halbtrockener Wein),

* półsłodkie, od 40 do 80 g cukru na litr (demi doux, semi sweet)

* słodkie, powyżej 80 g cukru na litr (dolce, sweet, doux, desert, edes)

 

 

Racjonalne zasady żywienia:

* Najlepiej, ze względu na dobre trawienie, spożywać posiłek składający się z jednego produktu spożywczego.

 

* Jeśli nie chcemy przestrzegać powyższej reguły, układamy posiłki według zasad prawidłowego łączenia zestawów.

 

* Łączyć nie więcej niż cztery produkty jednej grupy.

 

* Posiłek nie powinien zawierać więcej niż jeden produkt białkowy.

 

* Tłuszcze (oleje) spowalniają trawienie. Najlepiej są przyswajane z jarzynami i owocami, natomiast źle ze skrobią i białkami.

 

* Pomidory powinny być spożywane na surowo.

 

* Świeży ogórek nie powinien być łączony z pomidorem.

 

 

 

* Jogurt można spożywać z dojrzałymi półkwaśnymi owocami, warzywami liściastymi i kiełkującymi nasionami, ziarnami.

 

* Jeśli, co jest bardzo wskazane, spożywa się owoce osobno, zaleca się ich dobór według rodzaju pestek (brzoskwinie, mirabelki, oliwki, czereśnie, wiśnie); owoce cytrusowe; owoce mające blaszki gniazd pestkowych (jabłka, gruszki); melony; owoce suszone. Prof. Tombak zaleca spożywanie całych jabłek, oprócz części, których nie można pogryźć. W 6 ziarnkach jabłka jest zawarta dzienna dawka jodu.

 

* Mleko (oprócz twarogu), ziemniaki, groch, fasola, owoce i warzywa są zasadotwórcze, zawierają bowiem dużo pierwiastków alkalicznych. Zasadotwórcze są również kawa, piwo, cola, wino, mleko, soki owocowe.

Może cię zainteresować także:  15 żeglarskich ciekawostek marynistycznych

 

* Wszystkie mięsa, wędliny, podroby, jaja, wszystkie ryby, masło, drożdże, orzechy, skrobia, czekolada, kakao, tłuszcze, oleje, majonez, sery, twarogi i pieczywo – są kwasotwórcze.

 

* Banany można jadać z owocami półkwaśnymi.

 

* Nie należy zjadać zbyt dużo orzechów arachidowych. Są ciężkostrawne.

 

* Do wszystkich produktów ciężkostrawnych można dodawać zmielony kminek z majerankiem, co ułatwia proces trawienia.

 

* Stosować, ale z umiarem, przyprawy trawienne – pieprz naturalny i ziołowy, mielony kminek z majerankiem, cynamon, imbir (dodawać niewielkie ilości!), por, czosnek, cebula, natka pietruszki, kolendra, cząber itp.

 

* Nie pić gorących płynów, nie spożywać gorących potraw. Mające temperaturę powyżej 45°C mogą spowodować anemię, bóle kręgosłupa, stawów, miednicy i mięśni nóg.

 

 

 

oraz jej inne rady dotyczące spożywania pokarmów:

 

* do posiłku należy wybierać takie produkty spożywcze, które smakują najbardziej,

 

* waga posiłku nie powinna przekraczać 600 g. Nie objadać się, zwłaszcza przed rozpoczęciem cięższej pracy,

 

* główny posiłek winny być spożywany w południe, gdy promienie słoneczne działają najsilniej. Promieniowanie słoneczne ma wpływ na trawienie, dlatego też do ostatniego posiłku należy siadać przed zachodem słońca,

 

* pojadanie między posiłkami jest szkodliwe,

 

* nie należy jeść, gdy odczuwa się ból, w zdenerwowaniu, po wyczerpującej pracy, w zmęczeniu,

 

* przy trudnościach trawiennych dobrze jest przed posiłkiem odpocząć 10 minut,

 

* nie popijać w czasie jedzenia, pragnienie można zaspokoić pół godziny przed posiłkiem lub 1 godzinę po jedzeniu,

Może cię zainteresować także:  Pieniądz prywatny - środek wymiany może tworzyć każdy

 

* do sałatek, surówek, cebuli dodawać olej słonecznikowy, sojowy lub oliwkowy, do potraw gotowanych dodawać olej już po wyłączeniu ognia lub nawet na talerzu,

 

* do chleba przyrządzać pasty serowo-jarzynowe, biały ser jeść najlepiej sam bez chleba, gdy czujemy głód,

 

* kasze, ryż, makaron jadać z dodatkiem jaj, sera, mleka, roślin strączkowych (fasoli, grochu), zupy gotować z wywarem z jarzyn z dodatkiem grzybów lub ziół przyprawowych,

 

* umiarkowanie używać cukru i słodyczy, stopniowo zastępując je miodem, słodkimi owocami (świeżymi lub suszonymi),

 

* kasze i ryż gotowany na sypko jeść z dodatkiem jajka, twarożku, fasoli lub z sosem grzybowym, pomidorowym, koperkowym,

 

* raz dziennie zjadać posiłek z samych jarzyn (nawet jednej) gotowanych z dodatkiem ziemniaków,

 

* spożywać pokarmy w stanie naturalnym, nie smażyć tego co można ugotować, nie gotować tego co można zjeść na surowo,

 

* ostatni posiłek zjadać w zasadzie trzy godziny przed snem i nie zapominać, że żołądek śpi razem z człowiekiem,

 

* picie wody rano i wieczorem służy przepłukaniu przewodu pokarmowego,

 

* soki owocowe należy chwilę trzymać w ustach, by mogły wymieszać się ze śliną,

 

* uwaga dla osób mających ogródki warzywne: należy zwracać uwagę na odpowiednie rozmieszczenie roślin, by mogły się dobrze rozwijać oraz wzajemnie ochraniać i wspomagać. Pietruszka chroni pomidora, marchew i fasolę. Tymianek i mięta chronią kapustę. Dęby zabezpieczają przed ślimakami. Leszczyna odstrasza muchy. Fasola rozwija się niedobrze w sąsiedztwie cebuli.

 

Warto zapamiętać

* Nie jedzmy i nie pijmy pokarmów, które “parzą nas w usta”. Spożywanie gorących potraw, oprócz poparzenia narządów jamy ustnej, może powodować anemię, bóle kręgosłupa, stawów, miednicy i mięśni nóg.

 

* W żadnym wypadku nie łączmy cukru z białkami. Żółtko jajka utarte z cukrem ulubiony przez dzieci “kogel-mogel”, to słodziutki “morderca”.

 

* Jeśli pijemy świeże mleko, to pijmy je samo, bez żadnych dodatków. Mleko, to przyjazny wróg. “Szklanka mleka dla ucznia” – to propaganda jak zwykle niczego nieświadomych polityków i “hodowla” chorego społeczeństwa.

 

* Temperatura około 100°C “zabija” witaminy, powyżej 47°C czynne biologicznie enzymy, a związki organiczne zamienia w nieorganiczne, trudno przyswajalne przez organizm człowieka.

 

* Jedzmy tylko świeże potrawy, przyrządzane “na jeden raz”. Odsmażane i przygrzewane na drugi dzień, nie posiadają swych pierwotnych właścowości i są szkodliwe dla układu pokarmowego

 

* Nie przesalajmy. Wszystkie potrawy są już “osolone” przez naturę. Sól tylko poprawia smak, a jej przedawkowanie narusza drastycznie stosunek sodu do potasu i jest główną przyczyną wysokiego nadciśnienia, zaś nadciśnienie to “łabędzi śpiew” naszych nerek.

59 ciekawostek z księgi Darwina

Poprzedni wpis

Ciekawostki kulturystyczne

Następny wpis
Wiedzo Znawca
Redaktor z rzemiosłem w ręku na co dzień szef kontroli jakości w brytyjskim oddziale Amazona. W niedalekiej przyszłości planuje zrealizować młodzieńcze marzenia i napisać książkę.

Na pewno zainteresują Cię jeszcze:

Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *