Na skróty
Analiza konkurencji – czy jest potrzebna?
Wchodząc na rynek z nową marką, jak i rozszerzając działania o kolejne produkty czy usługi, trzeba pamiętać o analizie konkurencji. Dostarcza ona informacji o działaniach firm z branży o podobnym profilu, jak i obejmuje ocenę tych działań – wyodrębnienie mocnych i słabych stron, znalezienie naszej przewagi konkurencyjnej, zweryfikowanie sposobu i języka komunikacji itd.
Im więcej informacji przetworzymy i obszerniejszą analizę wykonamy, tym większa szansa na wyciągnięcie odpowiednich wniosków i wykorzystanie ich w swoich działaniach. Pod pojęciem analizy konkurencji kryje się tak naprawdę szereg działań nastawionych na zdobycie, jak największej ilości danych na temat działań rynkowych rywali.
Niemniej warto pamiętać, że analiza konkurencji to często czasochłonna, wieloetapowa praca, która wymaga regularności. Marki rozwijają się, wdrażają nowe produkty i usługi, poszukują działań, które przyniosą im zysk. Tak więc warto wiedzieć, jak wykonać analizę konkurencji, niezależnie od tego, w jakim miejscu znajduje się teraz Twoja firma. Potrzebujesz pomocy w tym zakresie? Fabryka Marketingu to agencja mediowa, która wesprze Cię w analizie konkurencji i opracowaniu strategii marki.
Jak wykonać analizę konkurencji – 3 wskazówki
1. Desk research
Desk research to metoda badawcza, która polega na gromadzeniu, analizowaniu i przetwarzaniu danych oraz informacji z istniejących źródeł. W przypadku analizy konkurencji mowa np. o analizie strony internetowej, social mediów, prasy branżowej, dostępnych raportów, opinii klientów w sieci itd. Wszystkie te zgromadzone dane powinny zostać poddane dogłębnej analizie, której skutkiem będzie stworzenie raportu. Dobrym rozwiązaniem jest również wywiad gospodarczy, który umożliwia wyciągnięcie wniosków na temat sytuacji finansowej konkurencji czy jej wypłacalności.
2. Analiza marketingowa
Analiza marketingowa jest procesem polegającym na pozyskiwaniu informacji i ich przetwarzaniu. Informacje na temat konkurencji mogą zminimalizować ryzyko przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Pomocne mogą się również okazać badania marketingowe, które pozwalają na zebranie danych, których nie uda się zdobyć wskutek desk researchu. Informacje zbiera się od uczestników rynku, czyli klientów, poprzez np. ankiety czy wywiady, a następnie poddaje je analizie.
3. Tajemniczy klient
To skuteczny i zamykający analizę konkurencji krok, który pozwala zbadać, jak w rzeczywistości funkcjonuje dany biznes. W przypadku sklepu lub np. salonu usługowego wystarczy zrobić zakupu, lub umówić się na konkretną usługę i wczuć się w rolę klienta. Bardziej obszerny obraz da nam sytuacja, gdy stworzymy scenariusz – np. jak obsługa radzi sobie z trudnym klientem (np. zwrot, reklamacja). Ta metoda badania konkurencji pozwala realną kondycję i sprawność funkcjonowania biznesowego rywala.
Komentarze - masz coś do napisania? Zostaw proszę informacje.